ایران تلنت در رویداد «مواجهه با بحران نیروی انسانی » بررسی کرد:

دانشگاه و صنایع چطور می‌توانند تعاملی سازنده و پیوسته برای حل بحران نیروی انسانی داشته باشند؟

در رویداد «مواجهه با بحران نیروی انسانی » اهالی صنعت و مدیران شرکت‌هایی چون ایرانسل، دیجی‌کالا، علی بابا، کاله، بهروز، همراه اول، آپ، اسنپ، کافه بازار، های‌وب، گلرنگ، سن‌ایچ و ... به گفتگو و تبادل تجربه با نمایندگانی از دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه فردوسی، پرداختند.
کد خبر: ۱۳۲۹۹۴۱
 
دانشگاه و صنایع چطور می‌توانند تعاملی سازنده و پیوسته برای حل بحران نیروی انسانی داشته باشند؟
 
در این رویداد همچنین «معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری»، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «انجمن بهره‌وری ایران» و «اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران و اصفهان» به عنوان مهمان حضور داشتند و  نمایندگان اتاق‌های بازرگانی اصفهان، قم، کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی کشور نمونه‌هایی از تجربیات ساتانی خود درتعامل موفق با دانشگاه‌ها را مطرح کردند.

گزارش کامل این رویداد در بلاگ تلنت‌کوچ منتشر شده است. برای مشاهده مطلب اینجا را کلیک کنید.   

دانشگاه‌ها، صنایع را به عنوان سرمایه‌گذار می‌بینند

نیروی انسانی به عنوان یکی از ارزشمندترین داشته‌های سازمان‌ها و کارخانه‌ها امروز با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و به گفته کارشناسان، خلا نیروی انسانی حرفه‌ای و توانمند به یکی از تهدیدهای اصلی بخش صنعت تبدیل شده است.

حمیدرضا صمدی، مدیر منابع انسانی شرکت کوبل دارو، در این نشست با بیان تجربیاتش از ارتباط با دانشگاه گفت: «من در سه مقطع مختلف در بخش فرهنگی سفارت انگلیس، شرکت آتیه روشن و شرکت کوبل دارو، با دانشگاه‌ها وارد تعامل شدم و تلاش داشتیم تا نیروهای فارغ‌التحصیل را وارد بازار کار کنیم و یا دوره‌های مشترکی را برای تقویت مهارت‌های دانشجویان برگزار کنیم و یا جذب نیرو داشته باشیم.»

وی افزود: «اما رویکرد دانشگاه‌های کشور این گونه است که وقتی با آنها وارد مذاکرده می‌شوید، شما را به عنوان سرمایه‌گذار در دانشگاه می‌بینند و از شما آزمایشگاه و کتابخانه می‌خواهند. پس از آن هم تازه وارد مذاکره می‌شوید و در نهایت نمی‌توانید انتظار رابطه برد-برد را داشته باشید. بنابراین من تجربه خوبی در این زمینه نداشتم. دانشگاه‌ها باید بدانند که صنعت حاضر است در بسیاری از زمینه‌ها کمک کند و در عین حال به کمک دانشگاه نیاز دارد اما باید یک رابطه برد-برد وجود داشته باشد.»

خدمات ایران تلنت به کارآموزان و نیروی‌های تازه دانشگاهی

آسیه حاتمی موسس و مدیرعامل ایران تلنت در ادامه این نشست با اشاره به اینکه حتما باید یک نفر در دانشگاه مسئولیت گرفتن پروژه و خلق فرصت برای دانشجویان را بر عهده بگیرد، گفت: «ایران تلنت برای حل بحران نیروی انسانی، به فرهنگ سازی در شرکت‌ها پرداخته و سعی کرده آنها را متقاعد کند که پرورش نیرو برای مدیریت بخش‌های مختلف یک شرکت، کاری بر عهده کارفرماهاست. انتخاب و ارزیابی کارآموز یا نیروی تازه فارغ التحصیل یکی از خدماتی است که ایران تلنت در این راستا ارائه می‌دهد»

وی ادامه داد: «برای ایجاد تجربه موفقی از کارآموزی در طرح های ویژ] شرکتها، در جلسات مختلف نیازهای اولیه شرکت‌ها و معیارهای مورد نظر آنها استخراج می‌شود. بر اساس این اطلاعات، سیستم و استراتژی‌های لازم چیده می‌شود. در قدم بعدی نیز با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی رزومه های متناسب با نیاز کارفرمایان گردآوری و ارزیابی می‌شوند و با همکاری دانشگاه‌ها در نهایت کارآموزانی متناسب با معیارهای شرکت‌ها به آنها معرفی می‌کنیم.»

موفقیت دانشگاه شهید بهشتی در جذب فرصت‌های شغلی

مدیرعامل ایران‌تلنت درباره همکاری مستقیم صنایع و دانشگاه‌ها به ارائه گزارش جامع ارتباط صنعت و دانشگاه در سال 1399پرداخت و گفت: «دانشگاه‌ها شروع به جذب فرصت‌های شغلی کردند؛ برخی دانشگاه‌ها با برندشان وارد میدان جذب فرصت‌ها شدند و برخی دیگر از طریق تماس با شرکت‌ها و صنایع این فرصت‌ها را به دست آورند. حتی برخی دانشکده‌ها به‌طور مستقل در راستای جذب فرصت‌های کارآموزی تلاش کردند. پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران بهترین عملکرد را در این زمینه داشت. اطلاع رسانی به دانشجویان، بعد دیگر تلاش‌های دانشگاه‌ها بود. جالب است بدانید که دانشگاه شهید بهشتی در جذب فرصت‌های شغلی بسیار موفق عمل کرده اما در زمینه اطلاع‌رسانی، دانشگاه خوارزمی ‌وضعیت بهتری داشت.»

لزوم تهیه رزومه مناسب برای دانشجویان

وی ادامه داد: «نکته دیگر سطح آگاهی دانشجویان از لزوم تهیه رزومه مناسب و کامل است که دانشگاه امیرکبیر و علم و صنعت، در این اطلاع‌رسانی عملکرد بهتری داشتند. در ارزیابی بین شرکت‌ها این نتیجه به دست آمد که دانشگاه تهران محبوب‌ترین دانشگاه برای کارفرمایان به شمار می‌رود.» (برای مطالعه گزارش جامع ارتباط دانشگاه و صنعت، می‌توانید به وب‌سایت ایران‌تلنت مراجعه کنید)

ایجاد انگیزه بین دانشگاهیان و بنگاه‌های اقتصادی

دکتر محسن لوح موسوی، عضو شورای راهبردی سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه، در این نشست هم‌اندیشی گفت: «در نتیجه بحران منابع انسانی، به فکر راه‌هایی برای تعامل اتاق بازرگانی و دانشگاه افتادیم. در هر جلسه‌ای که اتاق بازرگانی بین فعالان صنعت و مسئولان دانشگاهی تشکیل می‌شد، این اتفاق نظر به وجود می‌آمد که خروجی دانشگاه‌ها برای بازار کار مناسب نیستند.رئیس دانشگاه آزاد اصفهان با 100 هزار دانشجو و 21 واحد دانشگاهی، اظهار کرد که حاضریم از طریق اتاق بازرگانی با صنایع در این زمینه همکاری کنیم. اما این سوال توسط او مطرح شد که آیا اگر ما قبول کنیم تا یک خروجی را برای کاری خاص در صنعت پرورش دهیم، صنعت، اشتغال به کار نیرو را تضمین می‌کند؟»

این عضو اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: «در این راستا، پویشی به نام کار همزمان با تحصیل به وجود آمد که در جریان آن دانشجو علاوه بر درس خواندن در دانشگاه، هفته‌ای دو تا سه روز را هم به کار در صنایع اختصاص می‌داد. این حرکت با کمک مجموعه ایران‌تلنت شکل گرفت و با امکاناتی که این مجموعه در اختیار اتاق بازرگانی اصفهان قرار داد ما یک پل ارتباطی بین اعضای اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه‌ها شدیم. این طرح، باعث شد انگیزه خوبی بین دانشگاهیان و بنگاه‌های اقتصادی به وجود بیاید.»

تلنت کوچ؛ نقطه اتصال صنعت و دانشگاه

در ادامه این رویداد به نقش مثبت ایران تلنت به عنوان برترین سامانه‌ آنلاین اشتغال کشور در حل معضل نیروی انسانی اشاره شد. اهالی صنعت و دانشگاه نیز ضمن حمایت از فعالیت‌های «تلنت‌کوچ» که فرآیند کارآموزی دانشجویان را تسهیل می‌کند و شبکه دانش‌آموختگان را راه‌‌اندازی و در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده، اظهار امیدواری کردند فعالیت‌های این مجموعه ادامه پیدا کند تا نقش دانشگاه در حل این بحران بیش از پیش پررنگ شود.

«تلنت‌کوچ» راه‌اندازی شده تا به سهم خود بتواند صنعت و دانشگاه را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک کند. این مجموعه با ایجاد سامانه‌های اشتغال برای دانشگاه‌های کشور، ضمن راهنمایی مدیران دانشگاه‌ها برای جذب فرصت‌های شغلی از شرکت‌ها، برای دانشجویان نیز بستری ایجاد کرده تا درپایان دوران تحصیلی خود به سرعت جذب بازار کار شوند و مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کنند.  تلنت کوچ همچنین بر بستر سامانه کارآموزی از شرکت‌ها دعوت می‌کند فرصت‌های کارآموزی اختصاصی را حین تحصیل برای دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها ایجاد کنند و فرصت یاد گرفتن مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم در محیط کار را به تازه‌واردان به بازار کار بدهند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها