سنین میانسالی دوره شروع مشکلات عدیده‌ و ناخوشایندیست که روبرو شدن با آنها برای هر کسی آزار دهنده است. یکی از مسائلی که در صورت بی توجهی به آن با عواقب سنگین تری از بدشکلی ظاهری و یا ورم پا مواجه خواهیم بود واریس میباشد. البته که واریس پدیده‌ای مختص به سنین میانسالی و دوران پس از آن نبوده و امکان مواجهه با آن در سنین جوانی هم وجود دارد، اما بروز آن در این سنین شایع تر است.
کد خبر: ۱۳۲۹۵۲۷
سنین میانسالی دوره شروع مشکلات عدیده‌ و ناخوشایندیست که روبرو شدن با آنها برای هر کسی آزار دهنده است. یکی از مسائلی که در صورت بی توجهی به آن با عواقب سنگین تری از بدشکلی ظاهری و یا ورم پا مواجه خواهیم بود واریس میباشد. البته که واریس پدیده‌ای مختص به سنین میانسالی و دوران پس از آن نبوده و امکان مواجهه با آن در سنین جوانی هم وجود دارد، اما بروز آن در این سنین شایع تر است.

از دلایل و عوامل بروز واریس میتوان به مسائل ژنتیکی، ایستادن‌های طولانی مدت، عادات بد غذایی، استعمال دخانیات، چاقی، کم تحرکی و البته بالاتر رفتن سن اشاره کرد. دوران بارداری در خانم‌ها نیز یکی دیگر از عوامل بروز واریس میباشد.

اگر بخواهیم به زبان ساده علت بروز این پدیده را توضیح دهیم باید به بررسی رگ‌های بدن بپردازیم. همانطور که میدانید رگ‌ها مسیر انتقال و گردش خون در بدن هستند و البته طراحی رگها در بدن به گونه ای است که علاوه بر ممکن ساختن گردش خون، از تجمیع و یا بازگشت خون در همین مسیر انتقال جلوگیری میکنند. اما از بین رفتن این خاصیت خدادادی رگ‌‌ها در اثر عوامل مختلفی که به برخی از آنها نیز اشاره کردیم بسیار محتمل است که به بروز پدیده ناخوشایند و گاهی دردناک و البته در صورت بی توجهی به آن، به نام واریس ختم میشود.

درمان این عارضه در موارد شدیدتر یکی از تخصص‌های پزشکان متخصص قلب و عروق میباشد. مراجعه به کلینیک درمان واریس دکتر مهدی کریمی بهترین راه‌حل برای درمان و حتی پیشگیری از بروز واریس میباشد.
 
11 روش درمان خانگی واریس پا
 

حتما تا به حال بارها به دنبال روش‌های مختلف درمان خانگی واریس بوده‌‌اید در ادامه این مقاله به بررسی 11 روش درمان خانگی واریس میپردازیم.

ورزش

انجام مرتب ورزش‌ به گردش خون بهتر در پاها کمک بسزایی می‌کند. ورزش کردن مستمر به انتقال بهتر خون در پاها و دیگر نقاط بدن و جلوگیری از تجمیع خون ختم میشود. همچنین پایین آوردن فشار خون یکی دیگر از پیامدهای مثبت ورزش کردن مستمر است.

ورزش‌هایی که در رفع و یا جلوگیری از واریس بسیار موثرند شامل:

شنا
 
پیاده‌روی
 
دوچرخه سواری
 
یوگا
 

جوراب واریس

جوراب واریس به خاطر فشاری که به عضلات و عروق پا وارد میکند باعث بازگشت خون به سمت قلب میشود. در مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد تاثیر مثبت جوراب واریس (با فشار 18تا21 میلیمتر جیوه ) بروی افرادی که به مدت یک هفته از این جورابها استفاده میکنند اثبات شد.

شما میتوانید جوراب واریس را از داروخانه ها و یا فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنید.

شاه‌بلوط

استفاده از شاه‌‌بلوط و تاثیر آن در رفع درد، خارش و سنگینی پا در بیمارانی با دردهای مزمن مرتبط با واریس پا در مطالعه ای دیگر که در سال 2006 انجام شد به اثبات رسیده است.
 
11 روش درمان خانگی واریس پا

آب آناناس

تاثیر آب آناناس بر روی ورم پا و از بین بردن کوفتگی و ورم ناشی از واریس از دیرباز تا امروز جز روشهای درمانی این بیماری در مناطقی که این میوه رشد میکند بوده است.

تغییر رژیم غذایی

غذاهای مملو از نمک و البته سدیم موجب دفع آب از بدن و بالارفتن غلظت خون میشود که این خود عاملی است که موجب لختگی و بروز واریس در پاها میگردد.

غذاهایی که مملو از پتاسیم هستند میتوانند به دفع بی رویه آب از بدن کمک به سزایی بکنند.

مغز بادام و پسته، ماش و لوبیای سفید، سیب زمینی، برگ سبزیجات، گوشت ماهی تن و سالمون از منابع غنی پتاسیم میباشد.

مصرف مواد غذایی حاوی فلاونوید

فلاونوید ماده ایست که اغلب در میوه ها و سبزیجات یافت میشود. این ماده به گردش بهتر خون کمک میکند و از لخته شدن و یا تجمیع خون در رگها جلوگیری میکند. مواد غذایی که حاوی مقادیر بسیار خوب فلاونوید هستند را در ادامه با هم مرور میکنیم.

سبزیجاتی مانند پیاز، بروکلی تازه، اسفناج، فلفل دلمه‌ای (بل پپر)، مرکبات، آلبالو و گیلاس، سیب و بلوبری، کاکائو و البته سیر.

مصرف روغن هسته انگور

بررسی های علمی متعددی از تاثیرگذاری مصرف روغن هسته انگور در درمان واریس و رفع دردهای مزمن آن خبر میدهند اما درمان قطعی این بیماری بواسطه روغن هسته انگور اثبات نشده است پس بهتر است در مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لباس های تنگ نپوشید

شاید بارها و بارها با مقالات و توصیه‌هایی مبنی بر نپوشیدن لباسهای تنگ برای طولانی مدت مواجه شده اید. لباسهای تنگ با فشاری که بدن وارد میکنند از گردش آزاد و راحت خون در بدن جلوگیری میکنند. پوشیدن شلوارهای تنگ که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد به خصوص جوان‌ترها قرار گرفته و به اصطلاح مد روز است میتواند در سنین بالاتر با از بین بردن خواص ذاتی رگ ها به خاطر فشاری که به آنها وارد میکند موجب بروز واریس شود.

پاها را بالا نگه دارید

هر از چند گاهی میتوانید در اوقات استراحت خود پاهای خود را بالا بگیرید و مثل بچگی ها آنها را در حالت دراز کش به دیوار تکیه دهید تا با کمک نیروی جاذبه به جنگ واریس بروید

ماساژ

ماساژ نرم و سبک میتواند کمک شایانی در رفع واریس بکند. استفاده از روغن‌ ماساژ و مرطوب کننده های پوست نیز تاثیرگذاری ماساژ را به حداکثر میرساند.

در نظر داشته باشید که هیچوقت رگهای متورم و درگیر واریس را مستقیما ماساژ ندهید چون فشار وارده منجر به آسیب دیدگی نسج نرم و بافت اطراف آن میشود.
 
11 روش درمان خانگی واریس پا
 

 حرکت کنید

خیلی ساده است. راه بروید. یکی از موثرترین روش‌های درمان واریس پیاده روی و در واقع جلوگیری از عدم تحرک است. اگر در سر کار خود مجبورید زیاد بنشینید هر از گاهی بلند شوید روش‌های مناسب محیط کار و اداره را انجام دهید. اگر مجبورید برای طولانی مدت بایستید بهتر است هر چند وقت یکبار به خود و پاهایتان استراحت دهید.

موقع نشستن پاهایتان را به صورت ضربدری روی هم نگذارید چون از گردش آزادانه خون در رگها جلوگیری میکند.

در انتها به صورت مختصر به روشهای درمانی پزشکی و تخصصی تر واریس میپردازیم.

اندوترمال ابلاسیون: در این روش با استفاده از گرما و حرارت رگهای واریسی را درمان میکنند.

فلبکتومی امبولاتوری: در این روش پزشکان رگهای واریسی را از برشی کوتاه از پوست خارج میکنند.

لیگاسیون و استریپینگ: در این روش رگهای بزرگ تر درگیر واریس با استفاده از جراحی از بدن خارج میشوند.

جراحی با لیزر: در این روش با استفاده از لیزر  به از بین بردن لختگی و تجمیع خون در رگها میپردازند.

اندوسکوپی رگها: در این روش جراحی با استفاده از دوربین‌های بسیار ریز وارد بدن و قسمتهای در گیر واریس در پاها میشوند و آنها را خارج میسازند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها