آیا می‌توان امیدی برای مدال‌آوری کایاک ایران در المپیک داشت؟

مدال، رویای دور کایاک

کایاک ایران از سال ۲۰۰۸ یعنی از المپیک پکن در این رقابت‌های بسیار مهم شرکت می‌کند اما تاریخچه رقابت‌های کانو و کایاک در المپیک بسیار بیشتر از این حرف‌هاست. در واقع از سال ۱۹۲۴ رقابت‌های کانو و کایاک در رشته‌های المپیک گنجانده شد.
کد خبر: ۱۳۲۹۴۴۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،بعد از آن کانو و کایاک در ۱۹ دوره دیگر المپیک حضور داشتند. در آغاز راه کانادا قهرمان بی چون و چرای این رشته بود. بعد از آن نوبت به اولین و آخرین قهرمانی قایقرانان اتریشی رسید. البته آنها در ادوار بعدی هم مدال گرفتند اما هرگز در مجموع قهرمان نشدند. در المپیک‎های بعدی نوبت به قایقرانانی از سوئد و فنلاند رسید تا تسلط خود را نشان بدهند. سپس رومانی بود که در رشته پرتلاطم قایقرانی کانو و کایاک عنوان قهرمانی را به دست آورد.این اتفاق در المپیک ۱۹۵۶ رخ داد.

در دوره‌های بعدی هر چند شوروی سابق سلطه خود را بر کانو و کایاک المپیک در پنج دوره نشان داد و مجارستان و نیوزلند هم قدرت خود را با کسب چند مدال طلا و قهرمانی نشان دادند اما در تمام دوره‌های اخیر این قایقرانان آلمانی بودند که مدال‌ها را درو کردند.

ایران هرگز در این رشته المپیکی مقام قابل توجهی به دست نیاورده و سهم ایران از مدال‌ها صفر بوده‌است.

به هر حال در تاریخ رقابت‌های کانو، آلمان ۳۲ مدال طلا دارد.

حالا قرار است علی آقامیرزایی در مرحله گروهی و یک‌چهارم نهایی کایاک ۱۰۰۰متر مردان از ساعت ۵صبح دوشنبه به وقت تهران به آب بزند؛ آن هم در حضور رقبایی از آلمان و مجارستان. ایران امیدی برای کسب مدال دارد؟

علی آقامیرزایی برای رسیدن به المپیک توکیو در رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی موفق شد پیمان قویدل را پشت سر بگذارد.

یک مدال غیرمنتظره می‌تواند در انتظار کاروان ورزشی ایران باشد؟ برای تحقق این رویا علی آقامیرزایی باید دست به کار بزرگی بزند.

البته از آنجا که بسیاری از رشته‌های قایقرانی در ایران راه‌اندازی شده است کسب مدال در کایاک از جمله کارهای بزرگی به شمار می‌رود که امکان عملی شدن آن تقریبا کم است.

 

مقام دوازدهمی ایده‌آل است

غلامرضا امینی / رئیس سابق فدراسیون قایقرانی

 طبق برنامه ۲۰ ساله المپیک مدال‌آوری در قایقرانی جزو برنامه‌های فدراسیون به شمار نمی‌رود. بسیاری از رشته‌های قایقرانی در کشور ما فعال شده‌اند و خوشبختانه در بازی‌های آسیایی، فدراسیون قایقرانی جزو رشته‌های پرمدال به شمار می‌رود که کمک زیادی به کمیته ملی المپیک در راستای صعود در جدول مدال‌آوران می‌کند.

مساله‌ای که بسیار حائز اهمیت جلوه می‌کند این است که در همین المپیک توکیو ملی‌پوش قایقرانی بانوان یعنی نازنین ملایی بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر شد و مقام دوازدهم رسید. با توجه به شرایط کنونی حتی کسب عنوان بیستم هم برای این ملی‌پوش ایده‌آل بود. فدراسیون قایقرانی تلاش خود را جهت رسیدن به اهداف مضاعف کرده است.

در رابطه با علی آقامیرزایی نیز باید بگویم او جزو ورزشکاران رو به رشد ما به شمار می‌رود که با کسب مقام نخست آسیا موفق شد سهمیه المپیک توکیو را به دست بیاورد. او جزو بهترین‌های قایقرانی ما به شمار می‌رود و باید امیدوار باشیم او در مسابقه خود در المپیک در شرایطی باشد که بهترین روز خود را تجربه می‌کند.

در واقع باید روز، روز علی آقامیرزایی باشد. اگر آقامیرزایی هم مثل نازنین ملایی بتواند خود را به ۱۲-۱۰ نفر نخست جهان برساند ایده‌آل است. اما واقعیت این است که کسب مدال برای قایقرانی ایران کار مشکلی توصیف می‌شود. فدراسیون قایقرانی راه خوبی را انتخاب کرده است و به نظر من هر سال نسبت به سال قبل بهتر می‌شود. من پیش‌بینی می‌کنم در دوره بعدی بازی‌های آسیایی تعداد مدال‌های ایران دو رقمی خواهد شد. ما در ادوار گذشته تا ۹-۸ مدال جلو رفتیم و پیش‌بینی می‌شود برای آینده هم تعداد مدال‌ها بیشتر شود و هم طلای بیشتری به‌دست بیاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها