رئیس هیأت مدیره مرکز ملی یون درمانی ایران خبر داد

درمان قطعی سرطان در مرکز ملی یون درمانی ایران

سیگار به شدت اعتیادآور است و می‌تواند اثرات مخربِ بلندمدت بر سلامتی افراد داشته باشد. مواد شیمیاییِ موجود در سیگار باعث می‌شود اعتیادآوری آن به تدریج و موذیانه اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۱۳۲۸۴۶۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، به دلیل آنکه احتمال بازگشت اعتیاد به سیگار بسیار زیاد است، بریکر به بیمارانش می‌گوید هر بار که سیگار را ترک می‌کنند، آن را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرند و یک درس از آن بیاموزند.

مبارزه با اعتیاد کار آسانی نیست، اما می‌توان بر آن فائق آمد. در اینجا ۵‌اقدام معرفی می‌شود که شما می‌توانید به کمک آن‌ها به خودتان یا عزیزان‌تان در ترک سیگار کمک کنید و از زندگی سالم‌تر لذت ببرید:


۱. روی راه‌هایی تمرکز کنید که می‌توانند شما را در ترک نگه‌دارند
دکتر پاناگیس گالیاتساتوس، مدیر کلینیک درمانی تنباکو در بیمارستان جانز هاپکینز می‌گوید، هدف افراد نباید ترک سیگار باشد بلکه هدف باید تمرکز بر روش‌هایی باشد که آن‌ها را در وضعیت ترک نگه می‌دارد.

او می‌گوید بیمارانی داشته که می‌گویند بار‌ها سیگار را ترک کرده‌اند، اما هرگز قادر نبوده‌اند به طور کامل مصرف سیگار را متوقف کنند. او به افراد توصیه می‌کند اهداف بزرگ خود برای ترک سیگار را به اهداف کوچک‌تر خرد کنند. برای مثال، محرک‌های متفاوتی که می‌توانند در شما احساس خواستنِ سیگار را تحریک کنند، بشناسید. به‌این‌طریق، می‌توانید هشیار باشید و راه‌حلی برای آن محرک‌ها پیدا کنید.
 

۲. هربار ترک سیگار را به یک تجربه آموزنده تبدیل کنید
جانات بریکر، استاد سلامت عمومی در مرکز تحقیقاتی سرطان در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید، به دلیل اعتیادآوریِ بالای سیگار، اغلب افراد قبل‌از‌آنکه موفق شوند سیگار را به طور کامل ترک کنند، بین ۸ تا ۱۲ بار اقدام به ترک سیگار می‌کنند. به دلیل آنکه احتمال بازگشت اعتیاد به سیگار بسیار زیاد است، بریکر به بیمارانش می‌گوید هر بار که سیگار را ترک می‌کنند، آن را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرند و یک درس از آن بیاموزند.

«مردم ممکن است چیز‌هایی بگویند مثل اینکه "من یاد گرفتم که این نوع ولع مصرف چقدر قدرتمند است یا اینکه فهمیدم سیگار کشیدنِ دوستانم محرکی بزرگ برای سیگار کشیدن من است یا فهمیدم که استرس‌هایم در زندگی محرک بسیار بزرگ‌تری است که من را وادار به سیگار کشیدن می‌کند".»

او می‌گوید بیماران باید با این دیدگاه به ترک سیگار نگاه کنند که هر چه در هر بار تلاش برای ترک سیگار چیز‌های تازه‌تری یاد بگیرند، شانس بیشتری برای کنار گذاشتنِ دائمیِ سیگار دارند.

۳. از برنامه‌های کاربردی و خطوط امداد تلفنی کمک بگیرید
مربی‌هایی هستند که می‌توانند برنامه‌هایی برای ترک سیگار و توصیه به افرادی که در حال عقب‌نشینی از ترک هستند، ارائه کنند. برخی برنامه‌های کاربردی نیز در همین زمینه وجود دارند که کاربران را تشویق می‌کنند به جای پس‌زدنِ احساسات و افکارشان، آن‌ها بپذیرند.

۴. کمک پزشکی بگیرید
گالیاتساتوس می‌گوید گاهی افراد می‌توانند کمک پزشکی دریافت کنند و از استراتژی‌های متنوع برای ترک سیگار بهره بگیرند. پزشکان می‌توانند دارو‌هایی تجویز کنند که ولع مصرف سیگار را در افراد کاهش دهد و به آن‌ها کمک کند سیگار کشیدن‌شان را مدیریت کنند. بریکر می‌گوید، این دارو‌ها راه‌حل‌های کوتاه‌مدتی هستند که می‌توانند به مغز آموزش دهند که هوس سیگار نکند.

بریکر می‌گوید آنچه پزشکان تجویز می‌کنند کاملاً بستگی به موقعیت خاص شما دارد. این دارو‌ها در ابتدا می‌تواند بسیار جزئی باشد و بعد بستگی به میزان شدت اعتیاد شما، بیشتر شود.

۵. از افراد سیگاری حمایت کنید
گالیاتساتوس می‌گوید تا به‌حال نشده با بیمارانی برخورد کند که خودشان ندانند سیگار کشیدن چقدر برای‌شان بد است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کند که ارائه این استدلال‌ها برای عزیزان و دوستان سیگاری‌تان بپرهیزید.

او می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید به عزیزتان کمک کنید سیگار را ترک کند، باید طرفدار و حامی فرد سیگاری و از طرفی ضدسیگار باشید.»

«در هنگام تلاش برای کمک به ترک سیگار، شفاف‌سازی کنید که طرف مقابل بداند او را قضاوت نمی‌کنید یا نمی‌خواهید به کار او برچسب بزنید.»

«به محض اینکه اعتماد طرف مقابل را جلب کردید، می‌توانید منابعی پیدا کنید که فرد سیگاری بداند چطور به کمک آن‌ها سیگارش را ترک کند.»

رابطه بین پزشک و بیمار نیز باید بر پایه اعتماد باشد. اگر بیماران ذره‌ای احساس کنند که پزشک‌شان آن‌ها را به دلیل سیگار کشیدن قضاوت می‌کند، ممکن است درباره سیگار کشیدن‌شان دروغ بگویند و این به نفع هیچ‌کس نیست.

چرا سیگار اعتیادآوریِ بالایی دارد؟

گالیاتساتوس می‌گوید، سیگار سرشار از مواد شیمیایی‌ای مانند نیکوتین است که این مواد شیمیایی اعتیاد ایجاد می‌کنند. نیکوتینِ تقویت‌شده بسیار شبیهِ انتقال‌دهنده عصبیِ آستیل‌کولین است که به کنترل حرکات ماهیچه‌ای و سایر عملکرد‌های مغزی کمک می‌کند.

وقتی نیکوتین در داخل گیرنده‌های آستیل‌کولین جای می‌گیرد، بدن دوپامین ترشح می‌کند که ماده شیمیاییِ «احساس خوب» در مغز است. وقتی دوپامین از بین می‌رود، مردم احساس می‌کنند که یک سیگار دیگر می‌خواهند.

گالیاتساتوس، می‌گوید: «من همیشه به مردم می‌گویم این مولکول، اعتیادآورترین مولکولِ موزی‌ای است که بشر می‌شناسد، زیرا فقط باعث اوردوز نمی‌شود بلکه طی سال‌ها روی پیوند‌های مغزی اثر می‌گذارد و مردم معمولاً زمانی متوجه اثرات مخرب آن می‌شوند که کنار گذاشتنش بسیار سخت است.»

علی‌رغم همه سختی‌ها و فراز‌ونشیب‌هایی که ترک سیگار دارد، نباید فراموش کنیم که ترک سیگار و لذت از سلامتی در هر زمانی ممکن است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها