متخصص اپیدمیولوژی هشدار داد:

عادی انگاری دلیل شیوع موج‌ های بعدی کرونا

یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: با برگشت مردم به رفتار عادی و یا اتفاقاتی نظیر رخداد جهش در ویروس کرونا، موج بعدی دوباره ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۳۲۲۹۸۱

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ذات بیماری های واگیردار (که از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند) و دسترسی به واکسن برای آنها وجود ندارد این است که طی یک اپیدمی، هر چند وقت یک بار یک موج جدید ایجاد می شود و بعد از اینکه تماس بین افراد جامعه کم می شود، آن موج فروکش می‌کند.

یونسیان افزود: با برگشت مردم به رفتار عادی و یا اتفاقاتی نظیر رخداد جهش در ویروس، موج بعدی دوباره ایجاد می شود و این روند تا زمان واکسیناسیون و یا ابتلای بخش عظیمی از جامعه ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: تنها مدیریتی که مردم و مسئولان می توانند داشته باشند این است که فاصله این موج ها را کم کنند و از همه مهمتر، ارتفاع این موج‌ها را پایین بیاورند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به نظر من مشکل اصلی در دنباله دار شدن این اپیدمی، مردم نیستند و مشکل در برنامه ای است که مسئولان همه بخش ها (و نه تنها وزارت بهداشت) باید تدوین و اجرا کنند. بخش هایی مثل حمل و نقل، کسب و کار و اقتصاد، بخش های فرهنگی، مذهبی و... باید همگی در کنترل همه گیری کرونا نقش داشته باشند.

یونسیان تصریح کرد: متاسفانه آنچه در عمل مشاهده می شود این است که درست در زمانی که آمار همه گیری و شیوع بیماری کمتر است، به جای مداخله برای پیشگیری یا تعویق رخداد موج بعدی، همه چیز فراموش می شود، درحالی که اگر دقیقا در زمان مناسب به بخش بهداشت کمک کنند و خود وزارت بهداشت هم یک برنامه فعال و مناسب داشته باشد و موارد اندک انتقال را شناسایی کند و برخورد علمی مناسب و کافی داشته باشند، نتیجه مطلوبی خواهیم گرفت.

او افزود: متاسفانه در چنین زمان هایی اعمال جدیت هرچه تمام تر، فراموش می شود و وقتی که آمار افزایش پیدا کرد، (که این افزایش هم کاملا طبیعی است) در آن موقع نگران و سردرگم می شوند که چه باید بکنند.

این متخصص اپیدمیولوژی بیان کرد: وقتی شرایط به نقطه بحرانی رسید یک سری اقداماتی انجام می شود در حالی که چنین اقداماتی چه باشد چه نباشد، در نهایت موج پیش آمده با ابتلا و تلفات بالا و درگیری بخش های بیمارستانی و کمبود اکسیژن و دارو و... فروکش خواهد کرد.

یونسیان گفت: کشورهایی در کنترل اپیدمی موفق بوده اند که برنامه های مدونی از قبل داشته اند؛ همچنین در زمان هایی که موج، کنترل می شود هم بیکار نمی نشینند و برای روزهای بحرانی آمادگی لازم را کسب می کنند و با مداخله های منطقی و دقیق، رخداد امواج بعدی را پیشگیری می‌کنند، اما مدیریت همه گیری در کشور ما عمدتاً واکنشی است و وقتی یک موج جدید رخ داده و ویروس به مرحله بحرانی می‌رسد، همه شروع به مداخله و سعی در کاهش ابتلای افراد جدید می‌کنند، درحالیکه دیگر خیلی دیر شده است.

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: در تهیه تعداد کافی واکسن مناسب به منظور واکسیناسیون، دیر اقدام کردیم و بعد هم که اقدام کردیم چون کشورهای سازنده خودشان مشکلات بزرگی داشتند، واکسن ها را برای مردم خودشان نگه داشتند و البته کارشان هم از نظر جامعه خودشان منطقی بود و نقدی به این حرکتشان وارد نیست.

او ادامه داد: در حال حاضر تنها کاری که می توان انجام داد این است که مطالعات بالینی واکسن های داخلی را که مراحلی از مطالعاتشان انجام شده و تا کنون هم پیشرفت مناسبی داشته اند را به دور از هر گونه شعار و شتاب زدگی سریعتر پیش برده و به اتمام برسانیم و در صورت موفقیت از آن واکسن ها هرچه سریعتر استفاده کنند تا ما هم بتوانیم مثل سایر کشورهایی که به تعداد بالای واکسن دسترسی داشتند شاید قبل از بروز موج پنجم یا موج بعد از آن، دست پیدا کنیم.

یونسیان گفت: بعد از واکسیناسیون، امواج مهار شده تری را تجربه خواهیم کرد و به سمت رفع محدودیت ها و عادی سازی زندگی پیش می‌رویم؛ در این میان، شفافیت و صداقت با مردم را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها