اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره وری آب از مسائلی است که برای نجات دریاچه ارومیه باید در اولویت برنامه های دولت سیزدهم قرار گیرد

بخت با دریاچه یار می‌شود؟

دولت سیزدهم در گام‌اول باید دریاچه ارومیه و اتفاقاتی را که پیرامون آن افتاد از لوث ناکارآمدی‌ ها پاک کند. در مرحله بعد باید نظارتی دقیق بر تمام عملکردهای صورت‌گرفته داشته باشد و پس از آن به قید فوریت برنامه عملیاتی کارآمدی درباره احیای دریاچه ارومیه تهیه کند.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۷۹

این مساله مهم است که دولت سیزدهم باید از تمام کسانی که در موضوع دریاچه ارومیه مسوولیت داشتند پاسخ بخواهد.

این نکته که دولت یازدهم و دوازدهم با آزمون و خطا توانسته ظرفیتی را برای دولت آینده در مورد احیای دریاچه ارومیه ایجاد کند از اساس، گزاره اشتباهی است. روش آزمون و خطا در مورد مساله مهمی همچون دریاچه ارومیه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

آزمون و خطا به این مفهوم است که نمی‌دانیم چه کاری انجام می‌دهیم ولی آن را براساس احتمالات انجام می‌دهیم! این استدلال چگونه می‌تواند ظرفیت ایجاد کند که این روزها مسوولان احیا ادعای آن را دارند؟ این نشانه ضعف مدیریتی است که با وجود پیشرفت این حجم از فناوری و توان و آگاهی و دانش داخلی برای ایجاد ظرفیت‌های لازم جهت راهکار متوسل به روش منسوخ و هزینه‌بر آزمون و خطا بشویم.

اصلا وقتی شخصی مسوولیت منابع پایه و طبیعی این سرزمین را به عهده دارد حق ندارد با آزمون‌وخطا پیش برود. بدیهی است که باید در این راه تمام مطالعات همه‌جانبه صورت بگیرد و براساس آن بهترین تصمیم با ریسک کمتر و بازدهی بیشتر گرفته‌شود.

آنچه بر همگان روشن است این که بدترین عملکرد دولت دوازدهم در حوزه محیط‌زیست بوده و این در حالی است که وقتی عمر دولت به پایان برسد و تصمیمی برای ارزیابی عملکردی دولت در این حوزه گرفته شود به عمق فاجعه‌ای که در این زمینه ایجاد شده پی خواهیم برد. هر چند بدون این نظام ارزیابی هم تا حدودی این عملکرد عیان است.

این عملکرد آنقدر نامناسب بوده که بسیاری از فعالان محیط‌ زیست انفعال دولت در برخی از حوزه‌های محیط‌زیستی را جزو بهترین عملکرد دولت در این زمینه می‌دانند.

اشتباه راهبردی که روسای‌جمهور آن را متوجه نشده‌اند این است که محیط‌زیست کشور به عنوان بستر پیشرفت پایدار این سرزمین بیش از آن که نیاز به سیاست‌ورزی و شعارزدگی و قلدری داشته باشد، نیازمند منطق است.

برخی از دولت‌ها محیط‌ زیست را به ابزاری برای سیاست‌بازی تبدیل کرده‌اند و به‌واسطه آن به دنبال منافع سیاسی خود بوده و برای برخی دولت‌ها هم محیط‌ زیست به نوعی زینت هیات‌ دولت بوده است. به همین دلیل امروز بیشتر از هر زمان دیگری در زمینه محیط‌ زیست کشور نیاز به تحول داریم.

سمیه رفیعی - رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها