نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که دو کشتی نظامی متعلق به ایران که تصور می شد به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند، مسیر خود را تغییر داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۲۱۷۲۲
به گزارش جام جم آنلاین، نشریه آمریکایی پولیتیکو در این باره نوشت: چند مقام آمریکایی گفته اند که دو کشتی ایرانی که پیشتر تصور می‌شد مقصدشان ونزوئلا است، اواسط هفته گذشته تغییر مسیر داده و اکنون به سمت ساحل غربی آفریقا در حرکت هستند.

پولیتیکو افزود: دو کشتی ایرانی که مقامات آمریکایی ابتدا تصور می‌کردند قصد انتقال تسلیحات به ونزوئلا را دارند، تاکنون چند بار از زمان ترک ایران، مسیر حرکت خود را تغییر داده‌اند و احتمال تغییر جهت مجدد آن‌ها نیز منتفی نیست.

به گفته این مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، ناوچه سهند و ناوبندر مکران هم اکنون به سمت ساحل غرب آفریقا در حال حرکت هستند. این مقامات اکنون بر این باورند که مقصد این دو کشتی ممکن است دریای مدیترانه و احتمالا سوریه و یا روسیه باشد.

این مقام‌های آمریکایی همچنین مدعی شدند که تغییر مسیر دو کشتی ایرانی حاصل تلاش‌های دیپلماتیک برای متقاعد کردن ونزوئلا، کوبا و سایر کشور‌های منطقه برای اجازه ندادن به این کشتی‌ها برای پهلو گرفتن در سواحلشان است.

پولیتیکو در ادامه گزارش خود تصریح کرد:، اما این کشتی‌ها چه از اقیانوس اطلس عبور کنند یا نکنند، سفر آن‌ها نمایش قابل توجهی از توانایی دریایی ایران به عنوان دشمن دیرینه آمریکا است که در آمریکایی لاتین نیز نفوذ دارد.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، روز ۲۰ خردادماه از ورود موفقیت‌آمیز ناوگروه نیروی دریایی به اقیانوس اطلس خبر داد و گفت که این ناوگروه، متشکل از ناوبندر مَکران و ناوشکن بومی سهند توانست برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشور‌ها وارد اقیانوس اطلس شود.

این ناوگروه در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال جاری از بندرعباس حرکت کرده و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین ماموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه داده است.

دریادار سیاری همچنین درباره حضور در آب‌های بین المللی تاکید کرد که این مسئله را حق مسلم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و این مسیر را با اقتدار ادامه می‌دهیم.

وی افزود: هم اکنون هفتاد و هفتمین ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن تمام ایرانی سهند و ناوبندر مکران برای نخستین بار و به منظور نشان دادن توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریانوردی در اقیانوس اطلس حضور دارد.

رئیس ستاد ارتش خاطر نشان کرد: این ناوگروه در تاریخ ۲۰ اردیبهشت امسال از بندرعباس حرکت کرده و بعد از طی مسیر طولانی و عبور از دماغه امید نیک و دور زدن آفریقا و با طی شش هزار مایل دریایی یعنی نزدیک به ۱۲ هزار کیلومتر پس از سی روز دریانوردی هم اکنون در اقیانوس اطلس حضور دارد و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین ماموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه می‌دهد.

دریادار سیاری با تاکید بر اینکه حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد مطابق قوانین بین المللی دریایی انجام می‌شود، افزود: ناوبندر مکران که به عنوان یک پایگاه دریایی متحرک در نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود توانسته است به همراه ناوشکن بومی سهند برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشور‌ها وارد اقیانوس اطلس شود و این حضور مقتدرانه حاکی از توانمندی دریایی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها