سیاست‌ زدگی در كنار نبود شفافیت و تخصص، شوراهای شهر را ناكارآمد كرده‌ است ‌

شور شوراها در آمد!

قطعا مهم‌ترین و کلان‌ترین وظیفه‌ای که شورای شهر و سایر نهادهای اجرایی و قانونگذاری باید مدنظر قرار دهند، خدمت‌رسانی به شهروندان است.
کد خبر: ۱۳۱۹۹۶۳

  بدیهی است هرچه تراکم جمعیت بالاتر رود، ضریب خدمت‌رسانی باید افزایش پیدا کند. متأسفانه در این مسیر یک آسیب اساسی وجود دارد که قطعا باید بر آن غلبه کرد. بعضا به‌دلیل بروکراسی اداری و اجرایی در حوزه مدیریت شهری، ضریب اغماض از خدمت‌ رسانی عمومی نیز ممکن است افزایش یابد اما چگونه می‌توان بر این آسیب غلبه کرد؟ ضریب اغماض، ضریبی است که به دلایل مختلف باعث نادیده گرفتن نقاط ضعف و تهدیدها در یک سیستم می‌شود.

بخشی از این دلایل متأثر از درک نامناسب مدیران، فله محوری و روزمرگی، بر مبنای دانش حرکت نکردن، اختلافات داخلی و نداشتن تحرک لازم در عرصه خدمتگزاری عمومی به شهروندان است. هر چه ضریب اغماض یا نادیده انگاری خدمات عمومی افزایش پیدا کند، شدت خطای محاسباتی در بررسی وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب بیشتر می‌شود.

فقط یک نگاه استراتژی محور است که می‌تواند درحالی‌که به‌صورت کلان موضوع را دنبال می‌کند همزمان مطالبات جزئی را هم در ذیل این نگاه کلان ببیند. این تنها راه کاهش ضریب اغماض یا نادیده انگاری خدمت‌رسانی است.

در فرآیندهایی که با مؤلفه جمعیت ارتباط مستقیم دارد و حقوق تک‌تک اعضا مطرح می‌شود، نادیده انگاری منافع عمومی ساکنان یک شهر، حتی عملکرد مطلوب بخش‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در اینجا باید نگرش جامع و سیستمی را جایگزین نگاه محدود و مقطعی کرد.

به عبارت بهتر در حوزه خدمت‌رسانی شهری همه ارکان، اجزا، نیازهای عمومی، تعهدات و تکالیف باید به‌صورت همزمان دیده شود. این نگاه ساختاری و نظام‌مند روی خروجی تصمیم‌سازی‌ها تأثیر مطلوب خواهد گذاشت.

در نگاه سیستماتیک در حوزه مدیریت شهری، نیازها در ارتباط با یکدیگر سنجیده می‌شود و برطرف شدن یک نیاز عمومی نافی یا ناقض نیازهای دیگر نیست.

در این نگاه کلان، خدمت‌رسانی به شهروندان نه‌تنها انتظام و سرعت بیشتری پیدا می‌کند بلکه مفهوم کارآمدی در حوزه مدیریت شهری عینیت کامل‌تری می‌یابد.

کارآمدی در مدیریت یک شهر یا روستا زمانی تعبیر می‌شود که میان مفاهیم کلان مدیریتی و مصادیق عملیاتی آن سنخیتی تام وجود داشته باشد و سوءتعابیر و اختلاف‌نظرها به‌کندی یا توقف خدمت‌رسانی عمومی منجر نشود.

ان‌شاءا... منتخبان محترم ملت ایران در کلانشهرها، شهرها و روستاها، این نگاه مبنایی را مدنظر قرار داده و گام‌های محکم و بلندی در حل مشکلات عمومی و خلق فرصت‌های تازه بردارند.

سجاد ریحانی نژاد - دکترای حقوق عمومی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها