شرکت دانش‌بنیان «مهندسی فرآیند‌وانرژی فران» در تولید انواع سامانه‌های پیش‌ساخته تأسیسات جانبی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی تجربه 15 ساله دارد

مهندسی فَران، پیشرو در ساخت تجهیزات جانبی نفت و گاز

متخصصان شرکت «هیرسا زیگورات بین‌الملل» موفق به طراحی و ساخت بازار اینترنتی برای مبادلات طلا و جواهر، درقالب سامانه‌ای به‌ نام «کوکوطلا» شده‌اند

کوکو طلا ، سامانه ملی طلا و جواهر

با رواج انواع شیوه‌های اینترنتی خرید و فروش کالا، جای سامانه‌ای برای خرید و فروش مطمئن طلا و جواهر خالی است.
کد خبر: ۱۳۱۹۷۱۳

می‌توان گفت با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه عرضه انواع اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مبتنی‌بر بازار اینترنتی (مارکت‌پِلِیس) ایجاد شده است، تقریبا برای ارائه هر محصول یا خدمتی، یک بستر انجام مبادلات مجازی هم وجود دارد، اما همچنان می‌بینیم بازار خرید و فروش طلا، همان حال و هوای سنتی خودش را دارد. البته هر دو سوی این بازار که در یک سمت آن تولیدکنندگان و فروشندگان فلزات گران‌بها و جواهرات هستند و در سمت دیگر خریداران این محصولات، هر دو به یک اندازه بر سنتی نگه‌داشتن بازار طلا و جواهر اصرار دارند؛ با این حال خبر مهم این است که امواج دیجیتالی‌شدن کسب‌وکارها حالا به به بازار طلا و جواهر هم رسیده و کارشناسان شرکت «هیرسا زیگورات بین‌الملل» پلتفرم طلا و جواهر «کوکو طلا» را در قالب بازار اینترنتی طراحی و تولید کرده‌اند.

کوکو طلا ، سامانه ملی طلا و جواهر

بنیانگذار و رئیس هیأت‌مدیره شرکت خلاق و نوآور «هیرسا زیگورات بین‌الملل» در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص نحوه شکل‌گیری این شرکت می‌گوید: «با توجه به این‌که ساختار کسب‌وکارها در حوزه طلا و جواهر غالبا ساختار سنتی دارد و همچنین به‌دلیل نبود بستر امن برای مبادلات آنلاین طلا و جواهر، سال 97 ایده راه‌اندازی بستر امن اینترنتی برای خرید و فروش طلا در ذهن‌مان شکل گرفت.از آنجا که عضو کارگروه تعیین آیین‌نامه قوانین طلای مجازی هستم، پس‌از دو سال پیگیری موفق شدیم آیین‌نامه شرکت‌مان را در اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به‌تصویب برسانیم.»

سید رضا سیادتی می‌افزاید: «در حال حاضر هرکدام از مغازه‌ های طلافروشی که جواز کسب فیزیکی دارند و همچنین هر شخص یا شرکتی که توانایی راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی را داشته باشد و با یک یا چند طلافروشی برای ارائه کالای آنها در فضای مجازی قرارداد ببندد، می‌تواند به‌صورت کاملا قانونی عضو سامانه «کوکو طلا» شده و در این بستر فعالیت کند.»

بازاری رقابتی فروش طلای دست‌ دوم

بنیانگذار کوکوطلا درخصوص شیوه کار این سامانه توضیح می‌دهد: «در پلتفرم کوکوطلا، هر سه حالت مبادلات تجاری، یعنی از تولیدکننده به فروشنده (B2B)، از فروشنده به مصرف‌کننده (B2C) و از مصرف‌کننده به مصرف‌کننده‌ای دیگر (C2C) امکان‌پذیر است. از سوی دیگر با توجه به سابقه‌ای که قبلا در حوزه طلا و جواهر داشتیم، می‌دانستیم یکی از بخش‌هایی که مردم را دچار مشکل کرده، خرید و فروش طلای دست‌دوم است. پیش‌از این بسیاری از مردم همیشه در این خصوص نگران بوده‌اند و در موارد زیادی هم متأسفانه متضرر شده‌اند؛ زیرا اختلاف قیمت طلا بین زمان خرید با فروش بسیار بیشتر از سایر کالاهاست.»

سیادتی ادامه می‌دهد: «کاری که ما برای برطرف‌کردن این دغدغه در کوکوطلا انجام داده‌ایم، ایجاد بازار فروش رقابتی است؛ به‌این ترتیب که ابتدا یک قیمت اولیه برای کالای دست‌دوم درنظر گرفته می‌شود که بسیار نزدیک به همان قیمتی است که در بازار فیزیکی برای طلای دست‌دوم تعیین می‌کنند و حتی کمتر از ارزش طلای خام به‌کار رفته در آن کالاست. اما تفاوت در اینجاست که این قیمت‌اولیه فقط به‌عنوان پایه درنظر گرفته می‌شود و خریدارانی که علاقه‌مند به آن کالای خاص باشند، قیمت‌های پیشنهادی خودشان را به فروشنده اعلام می‌کنند تا در یک فرآیند فروش مزایده‌ای کاملا سالم و عادلانه، طلای دست‌دوم با قیمتی مناسب‌تر از آنچه قبلا برایش تعیین می‌شد، فروخته شود. ما در سال 97 از طریق شبکه‌های اجتماعی، چند بار این روش را تست کردیم و خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی از هر دو طرف معامله، یعنی فروشندگان و خریداران طلای دست‌دوم، دریافت کردیم؛ همین امر باعث شد این فرآیند را در کوکوطلا هم اجرا کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم.»

مجله علمی طلا و جواهر

به گفته سیادتی، یکی دیگر از امکانات پلتفرم کوکوطلا، بخشی است که شامل جدیدترین اطلاعات روز دنیا می‌شود و تحت‌عنوان مجله علمی طلا و جواهر فعالیت می‌کند. در این قسمت اخبار و مطالب مرتبط با حوزه طلا و جواهر از منابع معتبر خارجی استخراج شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. تاکنون مخاطبان استقبال بسیار خوبی از این بخش داشته‌اند و آمار بازدید سایت بالاست.

نقشه راه آینده «کوکوطلا»

به‌گفته سیادتی، با این‌که کشور ما جزو پنج کشور برتر دنیا از نظر سابقه و قدمت طلاسازی در جهان است، متأسفانه توفیقی در تسخیر بازارهای جهانی نداشته است. یکی از برنامه‌هایی که کوکوطلا در این زمینه و باهمکاری پارک علم‌وفناوری علوم و فناوری‌های نرم جهاد دانشگاهی داشته است، ایجاد بستری برای آموزش تا فروش در پلتفرم کوکوطلاست؛ درواقع این سامانه قصد دارد زمینه‌ای برای آموزش طلاسازی به‌صورت آنلاین ایجاد کند و همچنین امکانی هم برای فروش محصولی که هنرجویانش تولید می‌کنند به‌وجود‌بیاورد.

یکی دیگر از چشم‌اندازهای کوکوطلا، افزودن زبان‌های انگلیسی و عربی به این پلتفرم است تا از این طریق بتوانند در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی در چشم‌اندازی بزرگ‌تر و در بازارهای جهانی فلزات گرانبها مانند طلا، حضوری فعال داشته باشند.

بازار اینترنتی خرید و فروش طلا و جواهر

رئیس هیأت‌مدیره پلتفرم کوکوطلا درباره نحوه فعالیت فروشندگان طلا و جواهر در این سامانه می‌گوید: «با توجه به اینکه کوکوطلا پلتفرم بر پایه بازار اینترنتی است، همه فروشندگان طلا و جواهر در سراسر کشور می‌توانند به‌صورت آنلاین در این سامانه فعالیت داشته باشند و فرصتی است تا بازارشان را به ابعادی فراتر از محله یا شهری که در آن هستند، گسترش دهند. در بازار طلا ما شاهد تنوع وسیعی از سبک‌ها و مدل‌های مختلف طراحی زیورآلات هستیم؛ برای مثال طلایی که در جنوب کشور ارائه می‌شود معمولا با طلایی که در تهران طراحی و عرضه می‌گردد متفاوت است و هرکدام سبک طراحی خاص خودشان را دارند. به‌همین دلیل کوکوطلا می‌تواند ویترینی از همه طلافروشی‌های کشور باشد و مردم هر ناحیه می‌توانند با استفاده از پلتفرم کوکوطلا، به طرح‌های مناطق گوناگون کشور دسترسی داشته باشند.»

گفتنی است تا زمان انتشار این رپرتاژ، 540 طلافروش از سراسر کشور در کوکوطلا ثبت‌نام کرده‌اند و بنیانگذاران کوکوطلا امیدوارند تا شش ماه آینده، بتوانند هزار واحدصنفی ثبت‌نام کرده در این سامانه داشته باشند.

سیادتی در پاسخ به این سوال که نقش سامانه کوکوطلا در تأمین امنیت خرید طلا و جواهر چه خواهد بود، توضیح می‌دهد: «ما امنیت پرداخت را برای خریداران به‌وجود آورده‌ایم؛ به این صورت که وقتی یک خریدار، محصولی را از فروشنده‌ای می‌خرد و وجه آن را آنلاین پرداخت می‌کند، این وجه در اختیار کوکوطلا قرار می‌گیرد و فقط زمانی‌که اداره پست یا خود خریدار تأیید کند کالای مورد نظر به درستی تحویل داده شده است، ما وجه را برای فروشنده آزاد می‌کنیم. همچنین کار دیگری که برای ایجاد امنیت در خرید و فروش طلا انجام داده‌ایم، اعتبارسنجی از طلافروشی‌هایی است که در سامانه ما ثبت‌نام می‌کنند؛ درواقع با فروشندگان طلاوجواهر یک قرارداد تأمین‌کنندگی امضا می‌کنیم تا به این شکل مشخصات آن تأمین‌کننده را بررسی و از صحت جواز کسب، موقعیت مکانی و سابقه کار آنها مطمئن شویم.»

وی می‌افزاید: «نکته دیگر این است که در سامانه ما تمام تراکنش‌ها و مبادلات مالی با هویت مشخص انجام می‌گیرد و هیچ شخصی نمی‌تواند از طریق کارت بانکی فرد دیگر یا به‌قصد کلاهبرداری و فیشینگ، اقدام به انجام تراکنش کند. این روندی است که متأسفانه در فضای مجازی کمتر دیده شده و منجربه بروز اختلالات و سوءاستفاده‌های زیادی می‌شود.»

این کارآفرین استارت‌آپی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به ویژگی منحصربه‌فردی که در اخذ گواهی خلاقیت و فناوری از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نقش به‌سزایی داشته است، خاطرنشان می‌کند: «یکی دیگر از ویژگی‌های کوکوطلا، به کارشناسی کالای دست‌دوم یا کالایی مربوط می‌شود که فروشنده آن مجوز خاص و معینی ندارد.

روند کار به این صورت است که تعدادی از فروشندگان معتبر و برگزیده‌ای که با ما همکاری می‌کنند، به‌عنوان کارشناسان فیزیکی نیز نقش ایفا می‌کنند و فروشنده یا خریدار طلای دست‌دوم یا طلایی که اصالت مجهولی دارد، می‌تواند با مراجعه به این نمایندگان، کالای خود را از نظر کیفیت واصالت بررسی کنند.»

تماس با «هیرسا زیگورات بین‌الملل»

وبسایت: cocotala.net
ایمیل: info@cocotala.net
تلفن تماس: 02144372183 و 02128422041
آدرس: تهران، خیابان اشرفی‌اصفهانی، خیابان شهید قموشی، خیابان هما، دانشگاه علم‌وفرهنگ (جهاددانشگاهی)، طبقه 6، پارک ملی علوم‌وفناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها