طبق بررسی‌ها در کسب‌وکارهایی که مدیران بیش از اندازه کارمندانشان را در دوران دورکاری رصد می‌کنند، بهره‌وری کاهش چشمگیری داشته‌است

آسیب مدیران مشکوک به دوران دورکاری

با این که بر اساس تحقیقات، توجه به سلامت روان کارمندان در بازده کسب‌وکارها مؤثر است هنوز بسیاری از مدیران از همدلی با کارمندان‌شان واهمه دارند

«همدلی» شاه‌کلید هم‌افزایی در کار

بر اساس مطالعات انجام شده، ابراز حس همدلی با سایرین، اثرات گسترده‌ای بر زندگی شخصی و حرفه‌ای هر یک از ما خواهد داشت؛ به طوری که دربازار جهانی امروز، یکی از ابزارهای مهم و اثربخش راهبری کسب‌وکار به شمار می‌رود و حتی آن را مهم‌ترین چالش پیش روی آینده دنیای کسب‌وکار می‌دانند.
کد خبر: ۱۳۱۷۰۱۶

در بسیاری از محیط‌های کار، مدیر مجموعه یا مسؤولان بخش‌های مختلف از بازدارنده‌های احساسی درونی کارمندان یا همکاران‌شان که آنها را در طول روز از انجام بهینه مسؤولیت‌هایشان دور می‌کند اطلاعی ندارند اما اگر بیاموزند پیش از قضاوت‌های ناآگاهانه از کارمندشان، کمی با کفش‌های او راه بروند و شرایطش را درک کنند، می‌توانند شاهد رشد چشمگیری در بازده افراد و کیفیت عملکردشان و همچنین ایجاد روحیه مثبت و پرانگیزه در فضای کسب‌وکارشان باشند. در ادامه با بررسی مطالعات انجام شده، علت مقاومت مدیران در برابر حس همدلی و همراهی با کارمندان و اثرات این موضوع بر بهبود کارایی افراد و رشد کسب‌وکارها را بررسی خواهیم کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات، بیشتر مدیران و راهبران تیم‌های کاری با چالش‌هایی برای ابراز همدلی روبه‌رو هستند.

برای مثال در نتایج یکی از همین پژوهش‌ها در غالب پرسش‌نامه‌هایی که در اختیار کارکنان شرکت‌های مختلف در ایالات متحده بوده است، بیشتر کارمندان گفته بودند مدیرشان بهایی به استرس کاری یا خستگی مفرط ناشی از فشار کار نمی‌دهد.

در این تحقیق مشخص شده است فقط 44درصد مدیران به کارمندان‌شان فضای صحبت در خصوص دغدغه‌ها و ترس‌هایشان در فضای کار می‌دهند.

این در حالی است که در همین مطالعه از هر چهار کارفرما سه نفر معتقد بودند گوش‌دادن به دغدغه‌های کارمندان می‌تواند تأثیر شگفت‌آوری در افزایش بازده کاری و همبستگی بیشتر اعضای تیم کاری داشته باشد.

همدلی چطور به ‌ کارها کمک می‌کند؟

اتفاقی که می‌افتد بسیار ساده است؛ همدلی حس‌های منفی را خنثی می‌کند. زمانی که از رفتار یکی از همکاران‌تان حس ناخوشایندی دریافت کرده‌اید، ناراحت شده‌اید یا خشمگین شده‌اید، اگر بتوانید یک لحظه تمام ماجرا را از زاویه نگاه او ببینید به‌ ابزاری بسیار قدرتمند دست پیدا کرده‌اید.

این روش تا حد زیادی از حس منفی به وجود آمده می‌کاهد و هر دو شما برای حل مشکل به‌وجود آمده پذیراتر خواهیدبود.

همدلی‌ کردن به‌معنی پذیرش کار کم‌کیفیت یا حتی موافقت با شخص مورد نظر نیست. فقط به معنای کنارگذاشتن موقت دیدگاه خودتان و راه‌رفتن با کفش فرد مقابل برای چند لحظه کوتاه است.

این راهکار کمک می‌کند برای چند لحظه خود را از بن‌بستی که از دیدگاه خودتان با آن روبه‌رو شده‌اید خارج کنید. همچنین کمک می‌کند مشکل کاری‌تان را با کمترین قضاوت ناآگاهانه و خصومت، بالغانه، فعالانه و با توازن و عدالت بیشتری برطرف کنید.

چرا همدلی سخت است؟

اگرچه نسبت به سال‌های گذشته، نقش توجه به شرایط روحی، وضع زندگی و دغدغه‌های فردی کارکنان در نتیجه نهایی یک کسب‌وکار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ ولی هنوز هم نقاط کوری در درک متقابل کارمندان و مدیران در بیشتر مجموعه‌های کسب‌وکاری دیده می‌شود. شاید علت این موضوع در باورهای نادرست مدیریتی که هنوز در بسیاری از مدیران به وضوح دیده می‌شود، نهفته باشد.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، از هر 10مدیرعامل هفت‌نفر معتقدند اگر در محیط کار از خودشان همدلی نشان بدهند، جایگاه‌شان به عنوان مدیر در میان کارمندان متزلزل می‌شود.

در این نظرسنجی بیشتر مدیرعامل‌ها و مدیران منابع انسانی اظهار کرده‌بودند که شخصا با بیان و بروز همدلی مشکل دارند و نمی‌توانند به‌صورت پیوسته در محیط کار از خودشان همدلی و همدردی بروز دهند. البته با همه‌گیری کرونا در یک‌سال اخیر خواسته یا ناخواسته در بیشتر محیط‌های کاری، همراهی و همدلی میان مدیران و کارکنان بیشتر شده است. با این وجود به‌عقیده کارشناسان هنوز راه طولانی تا رسیدن به حد لازم از همدلی میان مدیران و کارمندان مجموعه‌های کسب‌وکاری و اداری در پیش است.

واقعیت این است که دیگر امکان بازگشت به روزهایی که بروز احساس و احوال افراد در محیط کار ممنوع بود و کسب‌وکارها به‌سلامت روان کارمندان‌شان توجهی نداشتند، وجود ندارد. بنابراین بهتر است پیش از آن که کارمندان با استعدادتان را به‌خاطر شرایط نامناسب کاری و بی‌توجهی به سلامت روان‌شان از دست بدهید، با این جریان نوظهور همراه شوید و محیط پویایی را برای آنها فراهم کنید.

راهکارهایی برای افزایش همدلی در محیط کار

چشم‌انداز جدید گسترش همدلی در محیط کار را بپذیرید.

درخواست‌های کارکنان‌تان را بشنوید و بر اساس نیازهای موجود، چارچوب کاربردی برای همدلی در فضای کار مشخص کنید.

امکان انعطاف‌پذیری بین کار در محیط کار و کار در خانه را برای کارمندان‌تان فراهم کنید.

بر اساس اولویت‌ها سعی کنید در همه قسمت‌ها در حد نیاز حضور پیدا کنید و با افراد ارتباط برقرار کنید.

فرهنگ صحبت در خصوص مسائل مرتبط با سلامت روان بدون برچسب‌زدن را در محیط کاری‌تان جا بیندازید.

سعی کنید از طریق مدیران بخش‌های مختلف شرکت، دغدغه‌های کارمندان‌تان را دریافت کنید و به مسائل از نقطه نظر آنها نگاه کنید.

عسل اخویان طهرانی - دانش روزنامه جام جم

برگرفته از: Forbs

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها