پس از روی كار آمدن بایدن در آمریكا و امیدواری برخی جریان‌ها به تكرار تجربه‌های گذشته در مذاكره با غرب، رهبر انقلاب حرف قطعی را درباره نحوه مواجهه ایران با كشورهای عضو برجام، چنین اعلام كردند: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، باید آمریكا همه تحریم‌ ها را در عمل لغو كند و ما بعد راستی‌آزمایی كنیم.»
کد خبر: ۱۳۱۴۶۰۶

ایشان همچنین تأكید كردند: «ما برای این پیشنهاد هم عجله نداریم. بله ما هم معتقدیم باید از فرصت‌ها استفاده كرد، اما عجله هم نخواهیم كرد، چراكه در بعضی مواقع خطرش از منفعتش بیشتر است، ما در برجام عجله كردیم.»

اكنون باردیگر تیم مذاكره‌كننده ایرانی به پای میز مذاكره رفته تا شرایط را برای احیای برجام فراهم كند، اما مهم‌ترین اختلافات میان ایران و آمریكا چیست؟

یكی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریكا كه نامش فاش نشده، در مصاحبه روز‌ ۲۱ آوریل كه متن آن توسط سایت وزارت خارجه آمریكا منتشر شده، مهم‌ترین محورهای مورد تأكید آمریكا در مذاكرات وین را چنین اعلام كرده است: عدم پذیرش توالی بازگشت به برجام و راستی‌آزمایی ایران نسبت به اقدامات آمریكا، عدم تضمین درباره بازگشت‌ ناپذیری تحریم‌ ها.

در یك جمع‌بندی كلی می‌توان گفت شروط آمریكا برای بازگشت به برجام، دقیقا در تقابل با مواضعی است كه رهبری نظام به عنوان «حرف قطعی» بیان كردند.

گرچه هدف اصلی از مذاكرات وین، پیگیری حقوق از دست رفته ایران در برجام است، اما برخی عملكردهای این سال‌ها و به‌ویژه در ایام انتخابات، نشان داده منافع حزبی و جناحی در ایام انتخابات، بعضا باعث به حاشیه رفتن منافع ملی شده است.

به عنوان نمونه، دولت در همه این شش سالی كه از برجام می‌گذرد، علی‌رغم نقض‌عهدهای متعدد آمریكا و طرف‌های غربی كه منافع برجام را برای ایران تقریبا به صفر رسانده بود، هیچ‌گاه حاضر نشد واكنشی نشان دهد كه اصل «برجام» به خطر افتد، زیرا برجام عملا دستاورد اصلی دولت بود.

اكنون كه در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری قرار داریم، جای این نگرانی هست كه باردیگر در اقدامی عجولانه و تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری با عبور از خطوط قرمز اعلام شده، توافقی ضعیف با طرف‌های غربی حاصل شده و خسارتی دیگر به كشور تحمیل شود.

در این میان با توجه به این‌كه در گذشته نیز در جریان امضای برجام، شاهد عبور از برخی خطوط قرمز بوده‌ایم، به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با نظارت خود در قالب قانون راهبردی رفع تحریم‌ها، اجازه ندهند منافع ملی فدای برخی فعالیت‌های سیاسی و حزبی شود.

سعید داغینه - تحلیلگر مسائل سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها