گزارش گاردین از رفنار کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پناهجویان ؛

جنایت های بی سابقه هوایی و زمینی در پشت مرزها / قربانی شدن 2 هزار پناهجو

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در یک سال اخیر به صورت غیرقانونی بارها اقدام به عقب رانده حداقل 40 هزار پناهجو در مرزهای اروپا کرده اند که در این میان بیش از 2 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.
کد خبر: ۱۳۱۴۰۱۴

به گزارش جام جم آنلاین ، در یكی از بزرگترین اخراج های دسته جمعی در دهه های گذشته ، كشورهای اروپایی با حمایت آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) و با استفاده از تاكتیكهای غیرقانونی از جمله وحشیگری و اعمال خشونت در حین بازداشت یا حمل و نقل  به طور سیستماتیک پناهندگان  از جمله كودكانی را كه از جنگ فرار می كنند ، عقب راندند.

تجزیه و تحلیل گاردین، بر اساس گزارش های منتشر شده توسط آژانس های سازمان ملل متحد و همچنین پایگاه داده ای از حوادث جمع آوری شده توسط سازمان های غیر دولتی است. طبق گفته موسسات خیریه ، با شروع بیماری کووید ، نظم و وحشیگری شیوه های اعمال فشار و خشونت بیشتر شده است.

این یافته ها در حالی صورت می گیرد که «سازمان نظارت بر مبارزه با کلاهبرداری اتحادیه اروپا»   تحقیقاتی را در مورد فرانتکس به دلیل اتهام آزار و اذیت ، رفتار نامناسب و عملیات غیرقانونی با هدف جلوگیری از رسیدن پناهجویان به سواحل اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

طبق اعلام سازمان بین المللی مهاجرت ، در سال 2020 تقریبا 100 هزار مهاجر از طریق دریا و زمینی وارد اروپا شده اند. این آمار برای سال های 2019 و 2017 به ترتیب 130 هزار و 190 هزار نفر بود.

از ژانویه 2020  با وجود کاهش تعداد مهاجران، برخی از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا ، مالت ، یونان ، کرواسی و اسپانیا دستور کار سخت مهاجرت خود را تسریع کرده اند. از زمان بسته شدن مرز به طور جزئی یا کامل برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، این کشورها به کشورهای غیر اتحادیه اروپا پول پرداخت کرده و کشتی های خصوصی را برای رهگیری قایق های سرگردان در دریا و سوق دادن مسافران به مراکز نگهداری به خدمت گرفته اند. بارها گزارش شده است که پناهجویان در مرزها مورد ضرب و شتم ، سرقت و برهنه شدن قرار گرفته یا در دریا رها شده اند.

در سال 2020 کرواسی خشونت سیستماتیک بر مهاجران  را تشدید کرده است و پلیس این کشور خشونت شدیدی را مرتکب می شود.

شورای پناهندگان دانمارک (DRC) نیز تقریبا بیش از 180 هزار مهاجر را از پشت مرزها به عقب رانده است.

برخی از مهاجران گفته اند که پلیس های مرزی با اسپری روی سر آنها صلیب قرمز کشیده اند.

 

آزارجنسی در پشت مرزها

در ماه آوریل گاردین فاش کرد که چگونه یک زن افغانستانی در هنگام جستجوی مهاجران در مرز بوسنی توسط یک افسر پلیس مرزی کرواسی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات دیگر ، از ژانویه سال 2020 تاکنون، پلیس یونان بیش از 2 هزار پناهجو را از سواحل خود عقب رانده است. در این گزارش آمده است كه در 89 درصد این موارد پلیس از زور و خشونت فیزیکی استفاده کرده است.

ضرب و شتم بیش از حد طولانی، وارد آوردن ضربات اجسام بر روی بدن برهنه پناهجویان، پرت کردن در آب، سوءاستفاده از زنان و کودکان و ... از دیگر موارد اعمال خشونت علیه پناهجویان است.

دادخواستي كه در ماه آوريل عليه دولت يونان در دادگاه حقوق بشر اروپا تشكيل شد  آتن را متهم كرد كه پس از ضرب و شتم، تعدادي از مهاجران را بر روی سطح آب در دریا رها کرده است. در این پرونده ادعا شده است که قایق های گشت یونانی مهاجران را به آبهای ترکیه برگردانده و آنها را بدون غذا ، آب ، جلیقه نجات و یا هر وسیله دیگری برای درخواست کمک در دریا رها کرده اند.

همدستی ایتالیا و لیبی 

همچنین بر اساس داده های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد  از زمان ابتلا به بیماری همه گیر ، مقامات لیبی با کمک دولت ایتالیا حدود 15 هزار و 500 تن پناهجو را به طرابلس رهگیری و عقب راندند. این استراتژی بحث برانگیز باعث بازگشت اجباری هزاران نفر به بازداشتگاههای لیبی شده است ، جایی که طبق گزارش های دست اول ، آنها با شکنجه روبرو هستند. صدها نفر غرق شده اند که نه لیبی و نه ایتالیا وارد عمل نشده اند.

مواردی همچون گلوله باران پناهجویان از سوی پلیس لیبی و ناپدید شدن تعدادی از پناهجویان گزارش شده است.

در ماه آوریل ، ایتالیا و لیبی متهم شدند که عمداً یک تماس قایق مهاجر را که در آبهای لیبی سرگردان است ، نادیده می گیرند. امواج این نقطه به شش متر می رسد. چند ساعت بعد  یک قایق نجات غیردولتی ده ها جسد را شناور در امواج کشف کرد. آن روز 130 مهاجر در دریا گم شدند.

کشور کوچک مالت که بنادر خود را در اوایل سال گذشته بسته اعلام کرد با استفاده از دو استراتژی صدها مهاجر را به عقب رانده است: استفاده از کشتی های خصوصی برای رهگیری پناهجویان و مجبور کردن آنها به لیبی یا بازگشت آنها به ایتالیا.

در ماه مه گذشته ، یک سری پیام های صوتی به دست آمده توسط گاردین ، ​​استراتژی دولت مالت را برای استفاده از شناورهای خصوصی ، به دستور نیروهای مسلح خود  برای رهگیری از گذرگاه ها و بازگشت پناهندگان به مراکز نگهداری لیبی تأیید کرد.

در فوریه سال 2020 ، دادگاه حقوق بشر اروپا متهم شد که واقعیت را کاملاً نادیده گرفته است. این اتفاق در پی آن افتاد که دولت اسپانیا منع اخراج جمعی پناهجویان را نقض نکرد.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا با تکیه بر این حکم ، "رد مرزها" را تأیید کرد البته  به شرط اعمال برخی از محافظات خاص.

هفته گذشته نیز اجساد 24 مهاجر از جنوب صحرای آفریقا پیدا شد. اعتقاد بر این است که آنها هنگام تلاش برای رسیدن به جزایر قناری از تشنگی و گرسنگی مرده اند. در سال 2020 نیز 788  مهاجر در تلاش برای رسیدن به اسپانیا کشته شدند.

گاردین برای این گزارش به Frontex مراجعه کرده است.

منبع: گاردین / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها