اگر بدانیم دشمن همین حوالی، بغل گوش ما مشغول ساخت بمب اتم است چه حسی به ما دست می‌دهد؟حتما اول می‌پرسیم کی و کجا؟. پاسخ چندان هم سخت نیست.
کد خبر: ۱۳۱۲۲۵۵

دقیقا اینجا: دیمونا، شهری در صحرای نقب از استان‌ های جنوبی فلسطین‌ اشغالی. این منظقه کوچک خاورمیانه زمانی حائز اهمیت می‌شود که جامعه جهانی بداند یک مرکز تحقیقات اتمی و تنها کارخانه تولید بمب اتم در آن توسط دولت خودخوانده اسرائیل فعالیت می‌کند.

رژیم‌ صهیونیستی از مدت‌ها قبل در این مرکز به طور مخفیانه دور از نظارت دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است.

با این‌که دستگاه‌های اطلاعاتی از تولید و نگهداری بمب در این کارخانه پرده برداشته‌اند تا امروز مقامات تل‌آویو وجود چنین مرکزی را رسما تایید نمی‌کنند.

به‌تازگی روزنامه‌ گاردین با انتشار تصاویر ماهواره‌ای فاش کرده تأسیساتی متشکل از رآکتور گنبدی و یک مرکز پردازش تحقیقات‌ هسته‌ای «شیمون پرز» در این ناحیه به‌طور مخفیانه خارج از پروتکل‌ های هسته‌ای فعال است.

طبق برآورد فدراسیون دانشمندان آمریکایی، رژیم اشغالگر حدود ۹۰ کلاهک انبار کرده که در رآکتور آب‌ سنگین دیمونا از پلوتونیوم ساخته‌ شده‌ است.

بر این اساس می‌توان تخمین زد این مرکز از حداقل پلوتونیوم کافی برای تولید حجم بالایی از بمب هسته‌ای برخوردار است، یعنی مقامات تل‌آویو چون از نداشتن عمق استراتژیک خود رنج می‌برند کلید جنگ‌جهانی‌سوم را همین حوالی مخفی کرده‌اند.

پاول پودویگ، از محققان این برنامه در حوزه علوم و امنیت جهانی دانشگاه پرینستون می‌گوید: این ساخت و ساز از اواخر ۲۰۱۸ بی‌سر و صدا آغاز شده باشد، یعنی دو سال است که ادامه دارد اما این تمام چیزی است که ما اکنون می‌توانیم بگوییم. البته نقش دیمونا در ساخت تسلیحات کشتار جمعی صهیونیست‌ها، دهه ۸۰ میلادی اول بار در روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز رسانه‌ای شد.

با گذشت بیش از سه دهه همچنان این مرکز مخوف اتمی در سکوت منادیان حقوق بشر، شورای‌حکام، آژانس و سازمان‌ملل بدون هیچ امکان بازرسی پا برجاست.در حالی که برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در همین بازه زمانی آماج شدیدترین نظارت‌ها قرار گرفته و فعالیت صلح‌آمیز تهران با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های ضد مردمی مواجه شده‌است.در چنین شرایطی سوال اینجاست آیا مقامات غربی که با پروپاگاندای رسانه‌ای صهیونیست به طبل ایران هراسی می‌کوبند، به شدن نگران انباشت بمب در زرادخانه‌های اسرائیل هستند؟ امیدواریم گذر آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی به سایت‌های هسته‌ای تل آویو هم بیفتد.

محمدرضا شجاعیان - کارشناس روابط بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها