از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در جهان، ناشناخته بودن ویروس کرونا تنها محدود به درک مردم عادی نبود و این ویروس برای جامعه پزشکی هم ناشناخته بود.
کد خبر: ۱۳۱۰۴۳۷

به همین دلیل از همان ابتدای آغاز شیوع، اطلاعات مربوط به رفتار این ویروس تنها به واسطه داده‌کاوی آمار از تعداد مبتلایان ارائه می‌شد و بدیهی است نمی‌توان تنها به این آمارها استناد علمی کرد.

برخی از این موارد البته تاثیرات و پیامدهای سوئی هم به همراه داشت و این پیامدها ظاهرا هنوز هم برای بسیاری مورد استناد قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا همواره عنوان می‌شد که تنها جامعه سالمند در معرض خطر ابتلاست و جوانان و نوجوانان از ایمنی بالاتری نسبت به ویروس برخوردارند.

همین گزاره باعث شده حالا و پس از گذشت بیش از یک سال و با وجود بروز گونه‌های‌های مختلف این ویروس همچنان عده‌ای بر اساس اطلاعات قبلی، خود را مصون از ابتلا بدانند.

این ماجرا شکل افراطی‌تری هم به خود گرفته است،‌ آنقدر که حالا در نسخه جهش‌ یافته انگلیسی، اتفاقا نوجوانان و جوانان در معرض ابتلا و آسیب بیشتری قرار دارند و لزوم استفاده از ماسک برای این قشر بیش از پیش احساس می‌شود. این در حالی است که تعداد قربانیان این ویروس دیروز از مرز ۲۵۰نفر گذشته و وزیر بهداشت هم همچنان هشدار می‌دهد در روزهای آینده وضعیت فراگیری این ویروس در کشور بدتر خواهد شد.

قرارگیری ما در شرایط کنونی را باید مرهون تصمیمات اشتباه ستاد ملی مقابله با کرونا دانست؛ تصمیماتی که با بی‌توجهی نسبت به جامعه متخصص و بخصوص وزارت بهداشت گرفته شده است.

فارغ از پیامدهای تاسف‌آور این تصمیمات، بلایی که این تصمیمات اشتباه بر سر مردم آورده محدود به بیماری و تسریع چرخه سرایت نیست، بلکه حالا کار برای اعتمادسازی مردم هم سخت‌تر شده است. پیش از نوروز در حالی که مدام وزارت بهداشت و درمان توصیه می‌کرد سفرهای نوروزی می‌تواند منجر به فاجعه‌ای شود ستاد ملی مقابله با کرونا به‌رغم این هشدارها تصمیم به صدور مجوز سفرهای نوروزی گرفت؛ اتفاقی که هرچند غیرقانونی نبود اما تعارض آشکاری با همه توصیه‌های بهداشتی داشت.

پیامد چنین بی‌تدبیری در بالاترین سطح تصمیم‌گیری یک کشور باعث می‌شود بدنه جامعه کمترین توجه را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشد. به عبارت دیگر وقتی دولت به شکل آشکاری با توصیه‌های مسلم بهداشتی مخالفت می‌کند، نمی‌توان از جوانان و نوجوانان انتظار داشت که به توصیه‌های معمول توجه نشان بدهند.

متاسفانه این رویه از سوی ستادملی مقابله با کرونا همچنان ادامه دارد. نمونه تازه آن تصمیم به تعطیلی ۱۰روزه پایتخت است، تصمیمی که باید گرفت و به درستی اجرا شود در حالی که می‌بینید تعطیلی ۱۰روزه پایتخت فقط یک شوخی تلخ از سوی ستاد ملی مقابله با کروناست.

علیرضا ناجی - ویروس‌ شناس بیمارستان مسیح دانشوری / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها