رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با وجود همه محدودیت ها، طرح ها و پروژه های مختلف در حوزه های متنوع علوم و فنون هسته ای مورد پیگیری قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۸۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبر صالحی در سخنانی در پانزدهمین سالروز فناوری هسته ای گفت: پس از تصویب قانون و اجرای سریع مفاد آن توسط سازمان انرژی اتمی، این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت های این صنعت ملی با وسواس بسیار حفظ شده است.
 مراسم افتتاح، رونمایی و راه اندازی ۱۳۳ پروژه و دستاورد سازمان در سال ۱۴۰۰ امروز (شنبه) ۲۱ فروردین ماه در محل مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار شد.

متن کامل سخنرانی رییس سازمان انرژی اتمی در این مراسم بدین شرح است: 
باسلام و درود بر ارواح طیبه شهدا، به خصوص بر روح پرفتوح امام عزیز راحلمان و با آرزوی سلامتی و توفیق پیش از پیش برای خلف صالح او مقام معظم رهبری و با احترام به روان پاک شهدای هسته ای، آقایان دکتر فخری زاده، دکتر علی محمدی، دکتر شهریاری، مهندس رضایی نژاد، مهندس احمدی روشن و شهید قشقایی، در آغاز اجازه میخواهم تا پیشاپیش، فرارسیدن ماه ضیافت الهی را تبریک عرض نمایم. همچنین بر خود فرض میدانم تا به رسمِ حق شناسی از هدایت ها و ارشادات راهگشای رهبر ِحکیم و فرزانة انقلاب اسلامی(مُدَّظلّه‌العالی) و حمایت‌های ریاست محترم جمهوری،جناب آقای دکتر روحانی در مسیر تثبیت و توسعة دستاوردهای صنعت هسته ای سپاسگزاری نمایم.

خوشبختانه، درحال حاضر، به‌رغم همه محدودیت‌ها و فشارهای ناشی از اعمال  تحریم‌هایِ غیرقانونی و ظالمانه از سوی بدخواهانِ ایران اسلامی، طرح‌ها  و پروژه‌های مختلف در حوزه‌های متعدّد و متنوّعِ علوم و فنون هسته‌ای با قدرت و صلابت  و نیز با عطف توجّه به رهیافت های اصولیِ نظام اسلامی و رویکرد خردمندانه دولت محترم مبنی بر اجرای سیاستِ تعاملِ سازنده با جهان، مورد پیگیری قرار گرفته است.  پس از تصویب قانون و اجرای سریع و دقیق مفاد آن توسط سازمان انرژی اتمی ایران این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت‌ها و بُن‌مایه‌های این صنعت ملّی با وسواس بسیار حفظ شده و چنانچه مقامات و تصمیم‌سازان ارشد نظام، امری را به مسئولان صنعت هسته‌ای تفویض کنند، در زمانی کوتاه هنگامه‌ای عظیم بر پا خواهد شد.

در این میان، معرفی ۱۳۳ دستاورد جدید در حوزه‌های مختلف، بویژه در حوزۀ تأمین نیازمندی‌های بخشِ سلامت، صنعت و کشاورزی و نیز یاری‌رساندن به طرح‌های تأمین انرژی در سطح ملّی، گواهی روشن بر این مدعاست که این کاروان را سَرِ باز ایستادن نیست.

اینجانب در فراز پایانی سخنان خود شایسته می‌دانم تا به چند نمونه از این دستاوردهای ارزشمند و شایان توجّه اشاره نمایم. به عنوان نمونه می‌توان به تولید سانتریفیوژ مورد نیاز مرکز انتقال خون، تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد استفاده در کیت غربالگری نوزادان، تولید صنعتی تیتانیوم گرید پزشکی مورد استفاده در ساخت ایمپلنت‌های کاشتنی در بدن انسان و تولید چند رادیوداروی جدید اشاره نمود که براستی مایه مباهات و در خور تحسین است.

همچنین عزم راسخ متخصّصان حوزۀ علوم و فنون هسته‌ای جهت برپا نمودن هنگامه‌ای دیگر در عرصه فنّاوری کوانتومی از جمله ارتباطات امن کوانتومی نکته‌ای است که از نظر اهل فن و دوستداران فنّاوری‌های نوین دور نخواهد ماند.

 اینجانب در موقعیت‌ها و مناسبت‌های دیگر به این نکته نیز اشاره نموده‌ام که یکی از ثمرات دستیابی به فنّاوری صلح‌آمیز هسته‌ای، سرریز دانش هسته‌ای و زمینه‌سازی برای شکوفایی دیگر صنایع راهبردی و علوم کاربردی در پهنۀ ایران اسلامی است.

کوتاه سخن آنکه ما بر سر آنیم تا ضمن پایبندی به قوانین و تعهدات بین المللی و نیز تعامل با جهان بر اساس سه مؤلفه عزت، حکمت و مصلحت، بر توفیقات و دستاوردهای خود بیفزاییم. ناگفته پیداست که ما همچنان به تداوم یافتن حمایتهای بزرگان و مردم شریف و عزیزمان نیازمندیم و یقین داریم که در سایۀ تقویت روحیۀ وحدت و همدلی و پایبندی همگانی به شعار «اتحاد ملّی و انسجام اسلامی» بیش از پیش در تحقّق اهداف کلان نظام در این عرصۀ راهبردی موفق خواهیم بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها