مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی استان و ایجاد زمینه افزایش تولید در سالی که به تولید و پشتیبانی‌های مزین شده، توسعه مازاد در دستور کار شیلات استان قرار داده شده است.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۶۸

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان‌غربی؛ با وجود منابع آبی غنی و متنوع، یکی از استان‌های موفق در تولید انواع آبزیان بوده و صادرات این محصول را به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه دارد،  آذربایجان غربی یکی از استان های پیشرو در تکثیر و پرورش انواع آبزیان در کشور بوده و یکی از استان های غیر ساحلی است که فعالیت های صید و صیادی همواره از رونق بالایی برخوردار بوده است.

همه‌گیری کووید-۱۹ در دنیا ماشین اقتصاد جهانی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است و در یکسال اخیر کسب وکارها و فعالیت‌های زیادی تحت تاثیر این ویروس بدون مرز قرار گرفته‌اند صنعت تولید و پرورش انواع آبزیان در آذربایجان غربی نیز از این قاعده مستنثنی نیست.   

محمد باقر قریشی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به کاهش صادرات آبزیان در ایام کرونا نسبت به قبل از شیوع کرونا، گفت:  میزان صادرات سالانه آبزیان از پایانه‌های مرزی استان قبل از شیوع کرونا به یک میلیون دلار می رسید اما این رقم به دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته است.

وی ادامه داد : در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار تن انواع آبزیان در آذربایجان‌غربی تولید شد و وجود منابع غنی و متنوع در آذربایجان غربی همواره باعث شده این استان طی چند سال متوالی رتبه اول کشور را در تولید و برداشت ماهی از منابع آبی کشور دربین استان های غیر ساحلی به خود اختصاص دهد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در ادامه عنوان کرد: مازاد تولید آبزیان استان علاوه بر مصرف داخلی در سال گذشته به میزان ۱۰۰ تُن به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و کشورهای اروپایی صادر شد.

وی به ورود و افزایش تردد صیادان غیر مجاز به سد ارس و صید بی رویه و غیر مجاز شاه میگو به عنوان یکی از  علت‌های کاهش تولید شاه میگو اشاره کرد و گفت: باتوجه به کاهش جمعیت شاه میگوی دراز آب شیرین در دریاچه سد ارس در سال ۹۸ با هماهنگی‌های انجام شده با مراکز تحقیقاتی، صید این موجود از دریاچه صورت نگرفت وسال ۹۹ به عنوان سال آیش و ایجاد فرصت بازسازی این ذخیره ارزشمند لحاظ شد.

قریشی اظهار کرد: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی استان و ایجاد زمینه افزایش تولید در سالی که به تولید و پشتیبانی‌های مزین شده، علاوه بر حفظ پایداری تولید در مراکز موجود ، کنترل بهره برداری از منابع آبی تجدید شونده و ایجاد منبع های آبزی پروری بزرگ در نقاط مختلف استان و اجرای طرح های مکانیزاسیون در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان را در کنار توسعه مازاد در دستور کار شیلات استان قرار داده شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها