معاون قضایی رئیس کل و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف آذربایجان شرقی گفت: هدف از تشکیل شورای حل اختلاف کاهش حضور مردم در محاکم قضائی وحل مشکلات مردم در مساجد توسط معتمدین است.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۵۷
 معاون قضایی رئیس کل و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف آذربایجان شرقی گفت: هدف از تشکیل شورای حل اختلاف کاهش حضور مردم در محاکم قضائی وحل مشکلات مردم در مساجد توسط معتمدین است.

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ،حسین قربانی  در جلسه واگذاری پرونده های صلح و سازش هیئت امنای مساجد به شورای حل اختلاف که با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و تعدادی از اعضای هیأت امنای مساجد برگزار شد، اظهار کرد: وقتی که شوراهای حل اختلاف در زمان حضور مرحوم آیت‌الله شاهرودی در قوه قضائیه، ایجاد شد هدف این بود که از ریش‌سفیدان و معتمدین مردم برای حل مشکلات و اختلافات استفاده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شوراها را بدون برنامه‌ریزی و بدون هدف گسترش دادیم و افرادی وارد مجموعه‌های شوراهای حل اختلاف شدند که در مسائل حل اختلاف و اصلاح ذات‌البین توانمند نبودند و رفته رفته شوراهای حل اختلاف به تشکل های اداری تبدیل شدند و به دلیل تغییر در قوانین، به سیستم رسیدگی تبدیل شدند.
وی اضافه کرد: ساختار شوراهای حل اختلاف به‌گونه‌ای نبود که رای صادر و اجرا کنند اما بعدها کار به جایی کشید که شوراها در سطح استان نزدیک ۱۰۰ زندانی داشتند، در حالیکه قاعدتاً شوراهای حل اختلاف باید زندانیان را آزاد کند نه این‌که افراد را زندانی کند.

رئیس شورای حل اختلاف شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: بعد از این‌که ریاست قوه به آیت‌الله رئیسی محول شد، تقریباً به شیوه سابق بازگشتیم که هم از شوراهای حل اختلاف برای اصلاح ذات‌البین استفاده کنیم و هم این‌که سیستم رسیدگی صدور رای و معرفی به زندان را از سیستم شوراها جمع‌آوری کنیم .

وی ادامه داد: بعضی از افراد مشتاقانه برای حضور در این مجموعه‌ها اقدام کردند و تلاش‌هایی نیز برای اصلاح ذات‌البین انجام دادند اما بعضی افراد ضعیف‌النفسی نیز بودند که بعد از اخذ کارت عضویت در این شوراها، خود را توانمند نشان ندادند و هرازگاهی نیز استفاده‌های غیرقانونی انجام دادند که منجر به ایجاد ذهنیت منفی شد.

وی متذکر شد: نگاه ما این‌گونه است که هر کس با توان و اعتقاد خودش برای اصلاح ذات‌البین کمک کند.مخصوصاً در این ایام که مشکلات زیادی وجود دارد و به دلیل وجود همین مشکلات مردم به‌سهولت درگیر مسائل کیفری می‌شوند. لذا قصد داریم از ریش‌سفیدان، مصلحان و پاک نوسان استفاده کنیم. 

قربانی گفت: قوه قضاییه ظرفیت بسیار بالایی دارد و این امتیاز داده شده به شما ریش‌سفیدان باعث می‌شود مردم به‌مرور زمان برای حل مشکلاتشان به شما مراجعه کنند و مراجعه به قوه قضاییه کمتر شود که غالبا نیز مشکلات از این طریق حل می‌شود و خوشبختانه اعتماد مردم به مساجد و روحانیون همچنان پابرجا است و هیچکدام از صحبت‌هایی که افراد ضعیف‌النفس با هدف تخریب مساجد مطرح می‌کنند، اثرگذار نخواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: در این طرح اعضای هیئت‌امنای مساجد به‌عنوان همیاران شوراهای حل اختلاف به ما کمک خواهند کرد و با توجه به این‌که در سیستم قبلی به دلیل نیاز به حضور حداکثری افراد در داخل شورا به‌مرور زمان افراد از فعالیت امتناع می‌کردند، در این طرح سعی کرده‌ایم که نیاز به حضور دائم و حداکثری شما در داخل شورا نباشد.

وی در خصوص مراکز حل اختلاف تبریز اظهار کرد: در حال‌ حاضر سه مجتمع امام‌خمینی(ع) در شهرک باغمیشه، ولیعصر(عج) در زعفرانیه و شهید قدوسی در لاله به‌عنوان مراکز حل اختلاف فعالیت می‌کنند و پرونده‌هایی که در دادسرا تشکیل می‌شود و الزاماً نیاز به ارجاع به مراکز شورای حل اختلاف دارند مستقیماً توسط دستور دادستان و رئیس دادگستری به این مراکز ارجاع داده می‌شود.

رئیس شورای حل اختلاف شهرستان تبریز در تشریح اقدامات تعریف شده به مراکز حل اختلاف گفت: کلیه برنامه‌های شوراهای حل اختلاف در راستای صلح و سازش است و هیچ حکمی صادر نخواهد شد. همچنین بحث صدور رای از تشکیلات شورا حل اختلاف برداشته ‌خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: هدف ما از تشکیل شوراها این است که رفته‌رفته مردم را از مراجع قضایی و محاکم دور کنیم و همان‌طور که در زمان‌های گذشته حضور در محاکم قضایی قبح داشت، اما اکنون متأسفانه بعضی از افراد افتخار می‌کنند که هر روز در دادگاه هستند، این وضعیت اصلاح شود و باید دقت کنیم که بحث رازداری در این مراکز رعایت شود چون اگر راز و اسرار مردم به بیرون فاش شود دیگر به این مراکز مراجعه نخواهند شد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها