جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها خبر داد:

انتشار نقشه پیش‌بینی حریق در جنگل‌ها/ ۵ استان در شرایط بحرانی هستند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور:

ماهی قرمز و سبزه‌ها را در محیط‌های آزاد رها نکنید

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به آماده‌باش محیط‌بانان در روز طبیعت تاکید کرد که مردم به‌هیچ عنوان نسبت به رهاسازی ماهی قرمز در محیط‌های آبی و حتی رها کردن سبزه‌ها اقدام نکنند.
کد خبر: ۱۳۰۸۹۴۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، با اشاره به اینکه محیط‌بان‌ها طی روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) درحالت آماده‌باش هستند تا اگر حادثه‌ای در مناطق چهارگانه محیط زیستی به‌وقوع پیوست، در اسرع وقت در محل حادثه حاضر شوند، اظهارکرد: درخواست ما از مردم این است که به‌هیچ عنوان در مناطق محیط زیستی و حتی جنگل‌ها اقدام به روشن کردن آتش نکنند و اگر مجبور به این کار شدند، پیش از ترک محل مطمئن شوند که آتش خاموش شده است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای اطفای حریق‌های احتمالی طی این روز با آتش‌نشانی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز هماهنگ کرده است، تاکید کرد: بخش عمده‌ای از حریق‌هایی که در طبیعت به‌وقوع می‌پیوندد در اثر بی‌توجهی مردم و گردشگران است. از این‌رو نیاز است که مردم نکاتی را در این‌باره رعایت کنند. به‌عنوان مثال رها کردن پسماندهایی ازجمله شیشه، بطری آب معدنی و... در طبیعت سبب انعکاس نور خورشید و آتش‌سوزی می‌شود.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: از سویی دیگر پرتاب ته‌سیگار از درون خودرو در جاده‌های جنگلی یا رها کردن فیلتر سیگار در مناطق محیط زیستی و جنگلی سبب وقوع آتش می‌شود. بنابراین تاکید ما این است که گردشگران یا سایر افراد از این اقدام پرهیز کنند.
 
به گفته سرهنگ محبت‌خانی، به‌طورکلی با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر عدم حضور در فضاهای شلوغ و حفظ قرنطینه خانگی بهتر است که عموم افراد این موارد را در روز طبیعت مدنظر داشته باشند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی افراد پس از تعطیلات نوروز اقدام به رهاسازی ماهی قرمز خود در محیط‌های آبی طبیعی می‌کنند، اظهار کرد: از آنجایی که ماهی قرمز گونه‌ای مهاجم است می‌تواند حیات سایر گونه‌ها را تهدید کند. از این‌رو توصیه ما این است که افراد به‌هیچ عنوان نسبت به چنین کاری اقدام نکنند.
 
سرهنگ محبت خانی افزود: بعد از ایام نوروز و در روز طبیعت (سیزده بدر) مردم سبزه‌ها را در رودخانه‌ها، دشت‌ها و حتی خیابان‌ها رها می‌کنند که علاوه بر اینکه چهره نازیبایی برای طبیعت ایجاد می‌کند موجب گرفتگی معابر آب نیز می‌شود.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با بیان اینکه رها کردن سبزه‌ها در جوی آب و حتی جنگل و پارک و... نیز کار درستی نیست و می‌تواند سبب آبگرفتگی معابر شود، گفت: بهتر است مردم ماهی قرمز و سبزه‌ها را به مکان‌هایی که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعیین می‌کنند، تحویل دهند.
 
وی در پایان تصریح کرد: سامانه‌های ۱۵۴۰ و ۱۱۰ آماده دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص تخلفات زیست‌ محیطی و مسائل مرتبط با مناطق حفاظت شده محیط زیستی هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها