۶۴ سیاستمدار مكزیكی طی ۶ ماه اخیر در این كشور به قتل رسیده‌اند

سیاستمداركشی در مكزیك

این روزها اخبار تكان‌دهنده‌ای از مكزیك به گوش می‌رسد. در حالی كه قرار است حدود چهار ماه دیگر انتخابات پارلمانی در این كشور برگزار شود، ده‌ها نفر از سیاستمدارانی كه قصد شركت در این رقابت‌ها را داشته‌اند، توسط مخالفان یا معترضان به سیاست‌های خود كشته شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۶۳۱۵

دولت مكزیك اعلام كرد، در شش ماه اخیر دست‌كم ۶۴ مسوول سیاسی به قتل رسیده‌اند. خشونت‌های پیش از انتخابات در مكزیك به‌ویژه در سطح محلی، معمولا نتیجه جرایم سازمان‌یافته و فعالیت باندهای قاچاق مواد مخدر است.

روزا ایسلا رودریگز، وزیر امنیت مكزیك در این زمینه گفت: «هدف از جرایم سازمان‌یافته تأثیر گذاری بر روند انتخابات است.»

او به طور مشخص به ۷۳ مورد خشونت سیاسی از جمله ۶۴ مورد قتل به‌ویژه در استان‌های گوئررو، اواخاچا (جنوب)، وراكروز (شرق)، باخا كالیفرنیا (شمال)، خالیسكو (غرب)، گواناخواتو و مورلُس (مركز) اشاره كرد. وی با این حال نگفت چند نفر از قربانیان این خشونت‌ها نامزد انتخابات بوده‌اند. انتخابات محلی و پارلمانی مكزیك قرار است در ۶ ژوئن۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شود. دولت مكزیك همچنین از اجرای طرحی برای تأمین امنیت جانی نامزدهای مورد تهدید خبر داد. وزیر امنیت مكزیك که در یك نشست مطبوعاتی در حضور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری این كشور سخن می‌گفت، تأكید كرد: «ما تلاش می‌كنیم تا جرایم این تشكیلات و باندهای جنایتكار را كه می‌خواهند بر سیاست تأثیر بگذارند، متوقف سازیم.»

خشونت‌های سیاسی بی‌پایان در مكزیك

خشونت علیه مسوولان سیاسی در مكزیك غالبا شامل ترور، آدم‌ربایی و تهدید اعضای خانواده، آتش زدن خانه و اخاذی از آنهاست.

۹۴ میلیون شهروند واجد شرایط از جمعیت ۱۲۹میلیونی مكزیك قرار است در انتخابات پیش‌رو؛ ۵۰۰نماینده مجلس عوام فدرال، استانداران ۱۵استان از ۳۲ استان كشور، نمایندگان ۳۰ مجلس محلی و هزاران شهردار و مسوول محلی دیگر را انتخاب كنند.

براساس گزارش دفتر مشاوران «ایتلكت»، در جریان كارزار انتخاباتی مكزیك در سال ۲۰۱۸، دست‌كم ۱۵۳ سیاستمدار كشته شدند كه ۴۸ نفر از آنان نامزد كرسی نهادهای مختلف دولتی بوده‌اند. این مشاوران گفته‌اند كه عاملان ۹۰ درصد جرایم آن سال هرگز مجازات نشده‌اند.

در مكزیك چه خبر است؟

كارتل‌ های مواد مخدر و قاچاقچیان كماكان به كشتار افراد مخالف در مکزیک ادامه می‌دهند. خشونت‌های گروهی، درگیری‌های دسته‌جمعی و منازعات مسلحانه در این كشور هر هفته ده‌ها كشته بر جای می‌گذارد. این اخبار به‌گونه‌ای در مكزیك زیاد است كه تبدیل به یك عادت روزانه (در نزد مردم این كشور) شده و جای تعجب چندانی برای آنها ندارد.

تنها در هفته گذشته، دو حادثه تلخ در مكزیك رخ داد. در یكی از این موارد، حمله مسلحانه در ایالت هالیسكو در مكزیك ۱۱كشته بر جای گذاشت.

در بیانیه منتشر شده در سایت دادستانی ایالت هالیسكو آمده است: در پیاده‌روی خیابان امیلیانو زاپاتا بدن بی‌جان ۱۰ مرد با زخم‌های ناشی از سلاح گرم پیدا شده است. دو نفر دیگر شامل یك زن و كودك نیز زخمی شده‌اند و كمك‌های پزشكی به آنها ارائه شد. دادستان ایالت تحقیقات درباره این قتل‌ها را آغاز كرده است. طبق خبرهای رسانه‌ها، گروهی از افراد مسلح با سه اتومبیل به سمت مردم آتش گشوده و سپس از محل گریخته‌اند.

در حادثه‌ای دیگر، مقام‎های قضایی مكزیك می‎گویند پلیس در حومه شهر «گوادالاخارا»، ۱۸ كیسه پلاستیكی حاوی اجساد افراد ناشناس را كشف كرده است. در ماه نوامبر گذشته نیز، مقام‎های مكزیك، ۱۱۳جسد را از یك گور مخفی در شهر «ال‌سالتو»، كشف كرده بودند. در طول سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۸۹جسد در این شهر كشف شده است.

این ایالت محل زندگی كارتل جدید «جالیسكو» است كه یكی از خشن‌ترین و قدرتمندترین كارتل‌های مكزیك به شمار می‌آید. طی سال‌های اخیر اجساد بیشتری در گور‌های مخفی این ایالت، در مقایسه با دیگر ایالت‌ها كشف شده است. از سال ۲۰۰۶ و آغاز مبارزه با مواد مخدر در مكزیك، بیش از ۸۰هزار نفر در فهرست افراد مفقود‌شده قرار گرفته‌اند.

جولان كرونا در مكزیك

مكزیك یكی از كشورهایی است كه شدیدا با آمار بالای مرگ و میر ناشی از كرونا دست و پنجه نرم می‌كند. برخی آمارها نشان می‌دهد در مكزیك از هر دو فرد مبتلا به كرونا، یك نفر فوت می‌شود.

كل موارد مرگ و میر ناشی از ویروس كرونا در مكزیك به ۱۸۹ هزار نفر رسیده است. سیستم بهداشتی كشور مكزیك با سال‌ها غفلت و بی‌توجهی مواجه بوده است. هرچند تلاش مقامات مكزیكی برای مواجهه با ویروس كرونا ادامه دارد، اما به دلیل وجود زیرساخت‌های درمانی نامناسب و حداقلی، امكان بستری شدن و درمان بسیاری از مبتلایان به كووید ۱۹ وجود ندارد.

هنگامی كه بیماری همه‌گیر كووید-۱۹ آغاز شد، مكزیك ۲۰۰ هزار پزشك و ۳۰۰ هزار پرستار كمبود داشت و همین امر باعث شد كه وزارت بهداشت این كشور دست به دامن روند غیرقانونی استخدام شود.

همچنین بازسازی ۱۰۰۰ بیمارستان و خرید لوازم با سرمایه‌گذاری 1.9 میلیارد دلاری را آغاز كرد. بسیاری از كسانی كه شرایط بهداشتی و درمانی كشور مكزیك را رصد می‌كنند، معتقدند ضعف عملكرد بیمارستان‌ ها باعث شده مكزیك چهارمین كشور از نظر قربانیان كووید ۱۹ باشد.

برخی از پزشكان اعتراف می‌كنند كه این مساله حقیقت دارد و شایعه نیست، زیرا واقعا امكانات درمانی و بیمارستانی در مكزیك، تناسبی با تعداد مبتلایان ندارد.

حسین یاری - بین الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها