نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیروز به‌صورت مجازی آغازشده و تا پایان هفته نیز ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۰۵۸۸۳

بر همین اساس آمریکا چند روز گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به دلیل توقف پروتکل الحاقی از سوی ایران ارائه کرده است و اگر اعضای شورای حکام به‌دنبال مطرح کردن جدی این قطعنامه و رأی‌گیری درباره آن باشند به‌طورمعمول یکی دو روز زمان می‌برد و سپس نتیجه آن مشخص خواهد شد.

درهرصورت نتیجه قطعنامه و مواضع آمریکا و اروپا می‌تواند برای ما و سایر کشورهای ناظر موردتوجه باشد و تصمیم‌گیری در مورد ادامه حرکت برجام بر این اساس صورت گیرد، چراکه اگر همچنان شاهد موضع خصمانه از سوی آمریکا و شرکای اروپایی‌اش نسبت به جمهوری اسلامی و عدم تلاش آنها برای دستیابی به راه‌حل درستی در قبال برجام باشیم، قطعا شیوه عملکرد جمهوری اسلامی نیز نسبت به موضوعات مطرح تغییر خواهد کرد.

به تعبیری می‌توان این نشست شورای حکام را صحنه راستی‌آزمایی طرف‌های برجامی عنوان کرد. همان‌طور که مشاهده می‌شود به دلیل نوع عملکرد آمریکا و اروپا حساسیت بسیاری وجود دارد که آن‌هم به دلیل بررسی صداقت و رفتارشان در قبال برجام و تعهداتی است که زیر پا گذاشته‌اند.

در جلسه شورای حکام تمام ناظران می‌خواهند شاهد صحت‌وسقم ادعاهای آمریکا باشند و ببینند آیا این کشور به‌دنبال بهانه‌جویی برای افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران و به‌عبارت‌دیگر ادامه همان فضای دوران ترامپ است یا خیر؟

درواقع این نشست شورای حکام، آزمونی برای آمریکا و شرکای اروپایی برجام است. اگر چنانچه طرف‌های برجامی به‌دنبال تغییر رویه موجود نبوده و ازاین‌گونه تهدیدات مطرح‌شده برای محدود کردن کشورمان استفاده کنند، طبیعی است عملی شدن تعهدات یکجانبه جمهوری اسلامی هم‌معنی نخواهد داشت بنابراین همان‌طور که آقای ظریف و آقای صالحی تأکید کرده‌اند درصورتی‌که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای صادر کند، ایران واکنش مناسبی خواهد داشت و در این خصوص نامه‌ای هم ارسال‌شده است.

جمهوری اسلامی مواضع خود را درباره لغو تحریم‌ها، آن‌هم نه به‌صورت ادعا و حرف بلکه به‌طور عملی صریح اعلام کرده است و دراین‌باره نیز اقداماتی از سوی مجلس و دولت انجام شد. قانونی که مجلس به منظورمتوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی به تصویب رساند همچنین مواضع دولت در دیدار با گروسی و دادن فرصت سه‌ماهه به‌طرف مقابل برای عملی کردن تعهدات‌شان، همگی در این راستاست و نماینده جمهوری اسلامی در آژانس نیز بر همین مواضع اصولی تأکید خواهد کرد.

تا زمانی‌که طرف‌های برجامی تلاشی در جهت انجام تعهدات‌شان نداشته باشند و به‌این‌ترتیب شرایط به آنچه در برجام توافق شده برنگردد، طبیعتا از طرف کشور ما هم دلیلی برای ادامه پایبندی به تعهدات باقی نمی‌ماند.

در مجموع امیدواریم در این نشست فضای عاقلانه‌ای حاکم باشد و تصمیمات درستی اتخاذ شود.

رامین مهمانپرست - سخنگوی پیشین وزارت خارجه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها