تل آویو حدود ۹۰ کلاهک هسته‌ای دارد

توسعه سایت هسته‌ای دیمونای رژیم صهیونیستی (+عکس)

تصاویر ماهواره‌ای جدید از سایت هسته‌ای «دیمونا» در صحرای النقب در اراضی اشغالی بیانگر اقدام رژیم صهیونیستی برای توسعه بخش‌هایی از مرکز تحقیقات این سایت است.
کد خبر: ۱۳۰۴۷۴۶

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، هیئت بین‌المللی مواد شکاف‌پذیر (IPFM)، ارگانی که شامل کارشناسان هسته‌ای از ۱۷ کشور است، تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده در ۴ ژانویه را منتشر و تاکید کرد که تل آویو در حال فعالیت برای توسعه قابل توجه سایت هسته‌ای «دیمونا» در صحرای النقب در اراضی اشغالی است.

این هیئت گفت: کار‌های ساختمانی جدید در مجاورت راکتور هسته‌ای دیمونا و کارخانه فرآوری مجدد در سایت در حال انجام است. عکس‌ها نشان می‌دهد که این کار‌ها با مشارکت چندین مکانیزم ساختمانی در حال انجام است و در مرحله فعلی در یک منطقه بزرگ حفاری با حدود ۱۴۰ متر طول و ۵۰ متر عرض متمرکز شده و هدف آن هنوز مرموز است.

توسعه سایت هسته‌ای دیمونای رژیم صهیونیستی (+عکس)

توسعه سایت هسته‌ای «دیمونا» در صحرای النقب از سوی رژیم صهیونیستی

هیئت مذکور احتمال می‌دهد که این فعالیت ساختمانی از اواخر سال ۲۰۱۸ و در اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز شده و هم اکنون در حال جابجایی است و قبلاً نیز تحت نظارت نبوده است، زیرا آخرین تصاویر این سایت هسته‌ای موجود در بخش Google Earth مربوط به سال ۲۰۱۱ است.

راکتور دیمونا در دهه ۱۹۵۰ با کمک دولت فرانسه ساخته شد و تضمین داده شده است که نقش قابل توجهی در توسعه برنامه محرمانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی داشته است.

طبق ارزیابی‌های اتحادیه دانشمندان آمریکایی، تل آویو حدود ۹۰ کلاهک هسته‌ای دارد که با استفاده از پلوتونیوم تولید شده در راکتور دیمونا ساخته شده اند.

نقش راکتور دیمونا در برنامه هسته‌ای محرمانه رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۶ از سوی «موردخای وانونو» کارشناس هسته‌ای، که کارمند سابق این سایت بود، آشکار شد که پس از آن مجبور شد تل آویو را به مقصد انگلیس ترک کند.

پس از آن موساد او را از انگلیس به ایتالیا منتقل و او را بازداشت و مخفیانه به تل آویو بازگرداند، جایی که ۱۸ سال را در پشت میله‌های زندان به سر برد، زیرا او اسرار سایت هسته‌ای دیمونا را فاش کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها