همکاری پژوهشگر ایرانی در یک مطالعه بین‌المللی؛

استفاده از روشی نوین برای شناسایی کروناویروس

با همکاری عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد در یک پروژه بین‌المللی، شناسایی ویروس کرونا توسط فراماده‌های فتونیکی با دقت بالا،‌ انجام شد.
کد خبر: ۱۳۰۱۰۷۳

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، در پروژه شناسایی ویروس کرونا توسط فراماده‌های فتونیکی با دقت بالا که با همکاری دانشمندانی از کشورهای مختلف از جمله «سیدامیر قریشی»؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین-پیشوا، صورت گرفته، ساختارهای فراماده برای نخستین‌بار برای تشخیص پروتئین ویروس کرونا به کار گرفته شده است.

با توجه به نیاز به حسگرهایی با دقت بالا و پاسخ‌دهی در زمان کوتاه، وجود ادواتی با حساسیت بالا در تشخیص ویروس‌ها در زمان کم بسیار ضروری است و ارائه روش‌هایی بر مبنای آسیب نرساندن به بدن بیمار دارای اهمیت بوده و دستیابی به این ویژگی‌ها توسط علم فتونیک امکان‌پذیر است.

فراماده‌های فتونیکی امکان شناسایی انواع ویروس‌ها با دقت بسیار بالا را به سادگی فراهم می‌کند، پارامترهای دخیل در مکانیزم شناسایی ویروس در فراماده‌های نوری عبارتند از ضریب کیفیت تشدید به‌وجود آمده در اثر برخورد نور با فراماده و حجم پایین این تشدیدهاست.

گروه تحقیقاتی یادشده به همین منظور فراماده‌ایی را طراحی کردند که قابلیت تشدید در فرکانس‌های تراهرتز را دارا هستند، این طراحی بر مبنای برانگیختگی تشدید با ضریب کیفیت بسیار بالا وحجم پایین است.

در این روش ابتدا پادتن ویروس کرونا بر روی فراماده قرار داده می‌شود، سپس پروتئین فعال کرونا بر روی فراماده تزریق می‌شود. در پی این فرآیند پروتئین‌های کرونا توسط پادتن‌های موجود بر روی فراماده شکار می‌شوند و سپس پروتئین‌هایی که در این فرآیند به صورت آزادانه رها شده‌اند از روی فراماده پاک می‌شوند و در نتیجه یک فراماده همراه با پروتئین کرونا آماده و تابش نور تراهرتز به این ساختار باعث تغییر رفتار فرکانسی فراماده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها