ویژه نامه روایت نصر:پیشتر از اهمیت استراتژیک تنف خواندید؛ شاهراهی که عراق، سوریه و اردن را به هم متصل می‌کند. این مثلث مرزی در سال 2016 تحت تسلط آمریکا درآمد و پس از احداث پایگاه نظامی، عملا مانع پشتیبانی جبهه مقاومت از دولت سوریه شد اما 500 کیلومتر آن‌طرف‌تر، دیرالزور، استانی در شرق سوریه با الانبار عراق نیز پیوندی زمینی برقرار کرده است در شهری به نام بوکمال و این شروع حکایت ماست...
کد خبر: ۱۲۹۹۲۸۲

به گزارش العالم، سومین سالگرد آزادسازی شهر بوکمال در 20 نوامبر 2020 در حالی برگزار می‌شود که تصویر شهید قاسم سلیمانی در میدان النصر نقش بسته است. از همان نقطه‌ای که پس از پاکسازی شهر از عناصر داعش و نصب پرچم‌های مقاومت بر فراز ساختمان‌های نیمه‌ویران، پایان سیطره داعش اعلام می‌شود.

به گفته محمد الحسینی، آزادسازی بوکمال تاثیری استراتژیک برای جبهه مقاومت داشت چرا که جنگی تمام‌عیار علیه پروژه آمریکایی- تکفیری عراق و سوریه به‌شمار می‌رفت. اهمیت این پیروزی در این است که مانع از آن شد تا آمریکا بتواند نیرویی جایگزین برای داعش در حد‌ فاصل عراق و سوریه باشد؛ چیزی که سال‌ها برایش تلاش نظامی و تسهیلاتی کرده بود.

اما چرا بوکمال اینقدر برای آمریکا مهم بود؟ یا از جنبه‌ای دیگر، بوکمال چه ارمغانی برای سوریه و عراق و از طرفی جبهه مقاومت داشت که آمریکا به هیچ قیمتی حاضر به واگذاری این محور نبود؟

به بهانه پاسخ به این سوالات گشتی بزنیم در خبرگزاری‌های عرب‌زبان وگزارش آنها را از فتح بوکمال بخوانیم تا از کارزار نیروهای مقاومت با آخرین سنگر دفاعی تروریست‌ های تکفیری تصویر روشن‌تری داشته باشیم.

  العربیه - عربستان سعودی

خبرگزاری العربیه یک روز پس از آزادسازی شهر در 21 نوامبر 2017، گزارش خود را این‌طور آغاز می‌کند: «دیروز یکشنبه در پی حملات نیروهای سوری و متحدانش از سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی شیعه، شهر بوکمال از کنترل داعش خارج شد.»

و در ادامه می‌نویسد: «در همین راستا قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در لیست گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار دارد، در پیامی به آیت‌ا... علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اتمام عملیات آزادسازی بوکمال را پایان (داعش) توصیف کرده، آن را دستاورد «رهبری حکیمانه» (آیت‌ا...)خامنه‌ای و «جبهه مقاومت» متشکل از ارتش سوریه و گروه‌های نظامی مردمی در عراق و سوریه و «مدافعین حرم» از دیگر کشورها نسبت داد.»

    الجزیره - قطر

الجزیره اولین گزارش خود را در پوشش خبری فتح بوکمال در قالب باز‌نشر محتوای نشریه فرانسوی فیگارو در تاریخ 27 نوامبر منتشر می‌کند: «اخراج عوامل داعش از شهر بوکمال سوریه دوره جدیدی را نشان می‌دهد که در آن ایران، برای اولین‌بار بعد از انقلاب 1979 یک راهروی زمینی پیوسته را افتتاح کرد که تهران‌، بغداد‌، دمشق و بیروت را به‌هم متصل می‌کند. این به آن معناست که براساس گزارشی از جورج مالبرینو در روزنامه فیگارو‌، عملیات بوکمال که در اواخر سال با بازسازی نیروهای دولت سوریه تحت حمایت سپاه پاسداران ایران و حزب‌ا... لبنان و عراق به اوج خود رسید، پیامدهایی را خواهد داشت. این نیروها با تسلط بر نیروهای تحت حمایت آمریکا، توانستند کنترل خود را بر این شهر گسترش دهند، در حالی که نیروهای تکفیری به صحرای الانبار عراق گریختند. به این ترتیب آخرین قسمت «هلال شیعی» را که شاه عبدا...، پادشاه اردن در سال 2004 نسبت به آن هشدار داده بود، به پایان بردند. به گفته نویسنده، این خشم پادشاهی عربستان سعودی را افزایش می‌دهد. قابل ذکر است که دست بالا در این جنگ تاکنون برای ایران بوده، زیرا اثبات شده است که رویکرد آن در برخورد با این حوادث موثرتر است. از جمله نیروی قابل برای ایران، حزب‌ا... لبنان است که در اصل برای به چالش کشیدن اشغال اسرائیل تأسیس شده بود و نیروهای بسیج مردمی در عراق که مهم‌ترین مولفه‌های آنها کتائب بدر‌، کتائب حزب‌ا... عراق و عصائب الحق هستند و مستقیما با نیروی قدس تحت فرماندهی قاسم سلیمانی در ارتباطند.»

بعدتر در گزارش دیگری در همین خبرگزاری آمده است: « برای اولین‌بار و بر‌خلاف تمام عملیات‌های ویران‌کننده در مناطق سوریه که براساس آن همه شبه‌نظامیان و غیرنظامیان به مناطق شمالی سوریه منتقل شدند، دولت سوریه پس از تسلط بر آخرین سنگرهای دولت خلافت اسلامی (داعش) در جنوب پایتخت دمشق (اردوگاه یرموک و الحاجر الاسود) به اخراج نیروهای تکفیری به سمت صحرای سوریه و به‌طور مشخص به حومه استان السویدا اقدام کرد.»

    رای‌الیوم- نشریه مستقر در لندن

خبرگزاری رای‌الیوم در تاریخ 19 نوامبر در گزارشی می‌نویسد: «به نقل از منابع ارتش آزاد، «جیش الحر» که در سوریه می‌جنگد، جناحی را که شامل حدود 200 جنگجو است در منطقه‌ای در نزدیکی گذرگاه تنف که تحت کنترل ائتلاف بین‌المللی است از خدمت خارج کرده است. سایت‌های متعلق به گروه‌های مسلح سوریه به نقل از سخنگوی نظامی گروه «فصیل» ابو‌الاهیر الخابوری اعلام کرد که این گروه 180 عضو خود را پس از دادن مبلغ 2000 دلار به‌هر یک از اعضا آزاد کرده است.»

گروه فصیل با حمایت آمریکا تأسیس شد. ایالات متحده برای مقابله با نیروهای سوریه در منطقه بوکمال پایگاه آموزش نظامی ویژه‌ای را برای آن ایجاد کرد اما موفقیت ارتش سوریه در باز‌پس‌گیری شهر باعث شد که آمریکایی‌ها این جناح را برکنار و از حمایت آن صرف‌نظر کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: «بنا به گفته یک منبع نظامی آمریکایی، واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود که در حال آماده‌سازی برای بستن پایگاه نظامی خود در شهر تنف است و به گزارش اسپوتنیک، منبع نظامی تأیید کرد که آنها آماده تخلیه پایگاه تنف و تحویل آن به مخالفان یا دولت هستند؛ با وجود این، وی از اعلام طرفی را که پایگاه به او تحویل داده می‌شود یا بیان تاریخ آن امتناع ورزید.»

واکنش آمریکا در 19 نوامبر یعنی درست یک روز قبل از اعلام رسمی آزادسازی بوکمال و پایان تسلط داعش بر منطقه را مقایسه کنید با گزارش دیگری که شش ماه قبل یعنی 18 می در همین خبرگزاری منتشر شده است: «پس از اعلام آماده‌باش نیروهای سوری به‌دلیل افزایش نیروهای نظامی آمریکایی، گروه نظامی آمریکایی- انگلیسی از مرز سوریه و اردن از طریق شهر تنف واقع در استان حمص عبور کرد و واضح است که به سمت منطقه حمیمه که در 90 کیلومتری شرق تدمر و تقریبا نزدیک شهر دیرالزور واقع شده است، حرکت کرد. همچنین در فاصله کمی از این مکان شهر بوکمال قرار دارد که به‌دلیل هم‌جواری با مرز عراق از نظر استراتژیک برای ایالات متحده مهم است.»

    اسکای‌نیوز العربیه - امارات متحده عربی

19 نوامبر، اسکای‌نیوز عملیات بوکمال را این‌طور توصیف می‌کند: «ارتش سوریه هفته گذشته از مرمت کل شهر خبر داد اما جبهه تکفیری یک ضد‌حمله را آغاز کرد و کنترل آن را دوباره به‌دست آورد. در سال 2014، داعش حمله گسترده‌ای را آغاز کرد و طی آن تقریبا یک‌سوم عراق و حدود نیمی از خاک سوریه را تصرف کرد. اما این گروه بیشتر سرزمین‌های تحت‌کنترل خود را از دست داد. نیروهای عراقی و سوری در دو طرف مرز در‌تلاشند تا عرصه را بر داعش در آخرین میدان خود در صحرای دره فرات که از دیرالزور تا راوه امتداد دارد، تنگ‌تر کنند.» این شبکه خبری ضمن انتشار گزارشی تصویری از وضعیت شهر پس از آزادسازی در 24 نوامبر، اطلاعات ذکر شده را این‌طور تکمیل می‌کند: «منابعی از نیروهای حشد‌الشعبی درباره «فرار عناصر داعش از مقر خود به عمق بیابان‌های موصل، صلاح‌الدین و الانبار در پی پیشرفت سریع نیروهای پشتیبانی شده توسط نیروی هوایی ارتش عراق» خبر دادند.

روز پنجشنبه نیروهای عراقی آخرین عملیات نظامی خود را در صحرای غربی، که در امتداد مرزی با سوریه قرار دارد برای تعقیب باقی مانده داعش آغاز کردند. سه سال پس از آن که داعش کنترل یک‌سوم خاک این کشور را به‌دست گرفت و آن را «خلافت» اعلام کرد؛ خلافتی که در‌واقع حالا به پایان رسیده است.

این عملیات، آخرین عملیات است و انتظار می‌رود حیدر العبادی، نخست‌وزیر، شکست نهایی این سازمان افراطی را در عراق اعلام کند. ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در گزارش‌های روزانه خود اظهار کرد که با شروع عملیات نظامی در صحرا، هیچ حمله هوایی از روز پنجشنبه انجام نداده است.»

حالا یک‌بار دیگر برگردید و حرف‌های محمد الحسینی را مجدد بخوانید: «آزادسازی بوکمال تاثیری استراتژیک برای جبهه مقاومت داشت، چرا که جنگی تمام‌عیار علیه پروژه آمریکایی- تکفیری عراق و سوریه به‌شمار می‌رفت.» تاثیری که حتی پربازدیدترین رسانه‌های عربی- اسرائیلی را وادار به اعتراف کرده است؛ گرچه بعضا همراه با شیطنت. هر چه باشد خلع‌سلاح مقابل توان نظامی و دفاعی متحدان دفاعی غرب آسیا چیزی نیست که بشود به‌سادگی از مقابلش گذشت. آن‌قدر که در بحبوحه آزادسازی شهر، خبرنگار بی‌بی‌سی عربی گزارش اختصاصی ضبط کند و عنوانش را «تقریر حصری من مدینه البوکمال اخر معاقل تنظیم الدوله فی سوریا و العراق» بگذارد. «گزارشی اختصاصی از شهر بوکمال آخرین پایگاه دولت خلافت اسلامی در سوریه و عراق». نزدیک هفت دقیقه گزارش بگیرد تا چند ثانیه آخر بگوید: پایان داعش گرچه نزدیک است اما ایجاد راه زمینی که از ایران به لبنان امتداد دارد، خطر جنگ دیگری را گوشزد می‌کند، خطر اتحاد گروه‌هایی که توانستند موجب شکست داعش شوند!

«ان تحریر منطقه البوکمال اخر معقل لتواجد داعش هو بفضل تلک القیاده الحکیمه من قبل الحاج قاسم سلیمانی» این نقل قول یکی از سربازان اوست.

شنیدنش آدم را پرت می‌کند وسط جاده نجف-کربلا، آنجا که دخترک‌ها و پسربچه‌های کوچک موکب‌داران برای خوشامدگویی به زوار جلو می‌آیند و می‌پرسند: «ایرانی؟» و منتظر می‌مانند تا با اشاره سر و لبخند به آنها بگویی که نعم، ایرانی! و او دستش را به هم گره کند، دو انگشتش را به نشانه پیروزی جلویت نگهدارد و بگوید: «قاسم سلیمانی». از آن لحظه‌هاست که حس غرور و افتخار مثل خون تازه، درون رگ‌هایت می‌دود...

فائزه آشتیانی

منبع: ضمیمه روایت نصر - ویژه سالگرد شهادت سردار سلیمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها