حجت الاسلام والمسلمین رازی در خصوص کرامات ائمه علیهم السلام بیان کردند:

کرامات حضرت زهرا سلام الله علیها

چه آیاتی از قرآن کریم به حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ اشاره دارند؟

حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ از دیدگاه وحی

آیات بسیاری به حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ اشاره نموده اند که گویای جایگاه عظیم و ویژه ایشان نزد خداوند متعال است. تدبر در آیات و نگاه دقیق به مفاهیم گویای این حقیقت مسلّم است که حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ برترین زنان عالم هستند و محبت و مودت به ایشان از وظایفی است که خداوند متعال برای تمام بندگان قرار داده است.
کد خبر: ۱۲۹۸۰۱۹

حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ از دیدگاه وحی

به گزارش جام جم آنلاین؛ چه میتوان گفت در حق کسی که پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کراراً درباره اش فرموده است : « إن الله اصطَفَیکِ وَ طَّهَرکِ واصطَفَیکِ عَلَی نِساءِ العالمین: همانا خداوند تو را برگزیده و پاکیزه و معصوم گردانیده است و تو را بر همه زنها رجحان داده است.  اگر برای فضیلت حضرت زهرای اطهر ـ سلام الله علیها ـ چیزی جز سوره کوثر نبود . ایشان را بس بود که گفته شود نزد خداوند افضل و برتر از عالمیان است .

 

خداوند متعال می فرماید: یا احمَد! لَو لاک لَما خَلَقتُ الاَفلاک وَ لَو لا عَلی لَما خَلَقتُک و َ لوَ لا فَاطِمَةُ لَما خَلَقتُکُما ؛ ای احمد ! اگر تو نبودی افلاک را نمی آفریدم و اگر علی نمی بود تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را نمی آفریدم. ( فاطمه شادمانی دل پیامبر، ص 38)

جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل کرده است که حضرت فرمودند: همانا خداوند متعال علی و همسر و دو پسرش را از حجت های خود بر آفریدگانش قرار داده است و آنان دریای دانش در امت من می باشند. هر کسی به وسیله آنان هدایت یابد به راه راست هدایت یافته است . 

 

و در حدیث دیگری جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل کرده است: به وسیله خورشید راه را پیدا کنید ؛ هنگامی که خورشید پنهان شد به وسیله ماه راه را بیابید ؛ هر گاه ماه پنهان شد به وسیله زهره راه را پیدا کنید؛ هنگامی که زهره ناپدید شد به وسیله دو ستاره فرقدین راه را بیابید. سوال شد: ای رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ مقصود از خورشید و ماه و زهره و فرقدین چیست؟ فرمودند: خورشید من و ماه علی و زهره فاطمه و فرقدین امام حسن و امام حسین  هستند. (فاطمه بهجت القلب المصطفی ، ص64)

ابن نجار از ابن عباس روایت کرده است که به نقل از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ درباره کلماتی که آدم از پروردگار دریافت نمود و خداوند توبه او را پذیرفت پرسیدم : فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحیم ؛ سپس آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت نمود و خدا بر او ببخشود آری اوست که توبه پذیر مهربان است.(آ یه 37، بقره) حضرت فرمودند: از خداوند به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین  درخواست کرد  که توبه او را بپذیرد و خداوند هم پذیرفت.( الدرالمنثور ، ص 147)

حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ از دیدگاه وحی

موسی بن قاسم از علی بن جعفر روایت کرده است که از حضرت موسی بن جعفر ـ علیهم السلام ـ درباره آیه شریفه «کَمِشکاةٍ فِیها مِصباحٌ المِصباحُ فِی زُجاجَةٍ: مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی و آن چراغ در شیشه ای است آن شیشه گویی اختری درخشان است .» پرسیدم. فرمودند: مقصود از مشکاة فاطمه ( سلام الله علیها ) است و مصباح حسن ( علیه السلام ) و زجاجه حسین ( علیه السلام ) است. » 

 

« کوکب درّی » فاطمه است که در بین زنان جهانیان ستاره ای درخشان می باشد.( فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر (صلی الله علیه و آله) ،ص 67)

ابوسعید خدری از علمای اهل سنت است می گوید آیه شریفه « إِنما یریدُ الله ُ لِیذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اهلَ البیتِ وَ یُطَهِّرکُم تَطهیراً ؛ خداوند می خواهد آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند. » درباره پنج تن نازل شده است که عبارتند از رسول خدا و علی و فاطمه و حسن و حسین ( علیهم السلام ) از این آیه شریفه تطهیر استنباط می شود که وجود مقدس ائمه ( علیهم السلام ) در عین اینکه پاک و مطهر هستند ، پاک کننده و مطهِّر نیز می باشند.» ( احمد حنبل، مناقب)

در منابع روایی اهل سنت نقل شده است که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در ذیل آیه شریفه 24 سوره ابراهیم « ألم تَرَ کَیفَ ضَربَ اللهُ مَثَلاً کَلِمةً طَیبَةً کَشَجَرةٍ طیبَةً أَصلُها ثَابتٌ وَ فَرعُها فِی السماء: آیا ندیدی خدا چگونه مثل زده سخنی پاک که مانند درختی پاک است که ریشه اش استوار و شاخه اش در آسمان است » فرمودند: من شجره طیبه هستم و فاطمه شاخه آن است . علی عامل باروری آن ، حسن و حسین میوه و دوستداران آنان از امتم برکت های آن درخت می باشند. سپس فرمودند : سوگند به آن کسی که مرا به راستی برگزید آنان در بهشت جاودان می باشند. ( شواهد التنزیل ، ص212)

 

در حدیث دیگر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : « من شجره ، علی شاخه ، فاطمه عامل باروری  ، حسن و حسین میوه و شیعیان ما برگ می باشند و هرگاه درخت می روید برگهایش می ریزد ، سپس فرمودند: سوگند به کسی که مرا به حق مبعوث کرد اینان در بهشت جاودان خواهند بود. »( شواهد التنزیل ، ص 213) 

رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بعد از 23 سال زحمت و تلاشی که در مسیر هدایت انسان ها کشید در قبال این زحمت صادقانه و طاقت فرسا تنها پاداش خود را محبت ورزیدن به فرزند عزیزش حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و حضرت امیرالمومنین علی ـ علیه السلام ـ و حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ بیان می فرماید. 

حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ از دیدگاه وحی

در ذیل آیه شریفه :« قُل لَّا أَسألُکُم عَلَیهِ أجراً إلا المَوَدَّةَ فِی القُربی : بگو به ازای آن ( رسالت ) پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندان.» (آیه 23 سوره شوری ) زمخشری ( از علمای اهل سنت ) می گوید: هنگامی که این آیه نازل شد ، گفته شد ای رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) این خویشاوندان تو که  محبت و مودت نسبت به آنها بر ما واجب شده چه کسانی می باشند؟ فرمود: علی و فاطمه ، حسن و حسین ، بهشت حرام شده است بر کسی که به اهل بیت من ظلم کند و عترت مرا مورد آزار قرار دهد .» زمخشری در ادامه حدیث می گوید که حضرت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: « إلا و مَن ماتَ عَلی حُبِّ آل مُحَمَّدِ ماتَ شَهیداً : کسی که بر محبت آل محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بمیرد شهید مرده است. »( تفسیر کشاف ،ج3،  467)

در آیات نورانی قرآن در سوره مبارکه الرحمن  به آیات 19 و 20 « مَرَجَ البحرین یلتَقیانِ * بَینهُما بَرزخٌ لَّا یبغیانِ ....؛ دو دریا را به گونه ای روان کرد که با  هم برخورد کنند * میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند ....» می رسیم و یکی از علمای اهل سنت به نام ابن مردودیه از ابن عباس روایت کرده است که مقصود از دو دریا که با یکدیگر برخورد می کنند علی ( علیه السلام ) و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) و و برزخ آن دو که بر یکدیگر برتری نجویند ، حضرت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ است . همچنین لؤلؤ و مرجان که از آن دو بیرون می آیند امام حسن و امام حسین ( علیهما سلام ) هستند .( الدرالمنثور، ج7، ص 698)

حضرت امام صادق ( علیه السلام ) در ذیل آیه شریفه « إنا انزلناهُ فِی لَیلَةِ القَدر» فرمودند مقصود از لیلة : حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ  و مقصود از قدر خداوند است. کسی که حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ را بدان گونه که سزاوار و شایان معرفت است بشناسد « لیله القدر » را درک کرده است و از آن جهت فاطمه « فاطمه» نامیده شده که مردم از شناخت او بریده و دور نگه داشته شده اند. ( بحارالانوار، ج 43، ص 65)

 

نتیجه :

آیات بسیاری به حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ اشاره نموده اند که گویای جایگاه عظیم و ویژه ایشان نزد خداوند متعال است. تدبر در آیات و نگاه دقیق به مفاهیم گویای این حقیقت مسلّم است که حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ برترین زنان عالم هستند و محبت و مودت به ایشان از وظایفی است که خداوند متعال برای تمام بندگان قرار داده است.

 

نگارنده : ز، فیاضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها