به گزارش جام جم آنلاین؛ چه میتوان گفت در حق کسی که پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کراراً درباره اش فرموده است : « إن الله اصطَفَیکِ وَ طَّهَرکِ واصطَفَیکِ عَلَی نِساءِ العالمین: همانا خداوند تو را برگزیده و پاکیزه و معصوم گردانیده است و تو را بر همه زنها رجحان داده است. اگر برای فضیلت حضرت زهرای اطهر ـ سلام الله علیها ـ چیزی جز سوره کوثر نبود . ایشان را بس بود که گفته شود نزد خداوند افضل و برتر از عالمیان است .
خداوند متعال می فرماید: یا احمَد! لَو لاک لَما خَلَقتُ الاَفلاک وَ لَو لا عَلی لَما خَلَقتُک و َ لوَ لا فَاطِمَةُ لَما خَلَقتُکُما ؛ ای احمد ! اگر تو نبودی افلاک را نمی آفریدم و اگر علی نمی بود تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را نمی آفریدم. ( فاطمه شادمانی دل پیامبر، ص 38)
جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل کرده است که حضرت فرمودند: همانا خداوند متعال علی و همسر و دو پسرش را از حجت های خود بر آفریدگانش قرار داده است و آنان دریای دانش در امت من می باشند. هر کسی به وسیله آنان هدایت یابد به راه راست هدایت یافته است .
و در حدیث دیگری جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل کرده است: به وسیله خورشید راه را پیدا کنید ؛ هنگامی که خورشید پنهان شد به وسیله ماه راه را بیابید ؛ هر گاه ماه پنهان شد به وسیله زهره راه را پیدا کنید؛ هنگامی که زهره ناپدید شد به وسیله دو ستاره فرقدین راه را بیابید. سوال شد: ای رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ مقصود از خورشید و ماه و زهره و فرقدین چیست؟ فرمودند: خورشید من و ماه علی و زهره فاطمه و فرقدین امام حسن و امام حسین هستند. (فاطمه بهجت القلب المصطفی ، ص64)
ابن نجار از ابن عباس روایت کرده است که به نقل از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ درباره کلماتی که آدم از پروردگار دریافت نمود و خداوند توبه او را پذیرفت پرسیدم : فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحیم ؛ سپس آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت نمود و خدا بر او ببخشود آری اوست که توبه پذیر مهربان است.(آ یه 37، بقره) حضرت فرمودند: از خداوند به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین درخواست کرد که توبه او را بپذیرد و خداوند هم پذیرفت.( الدرالمنثور ، ص 147)
موسی بن قاسم از علی بن جعفر روایت کرده است که از حضرت موسی بن جعفر ـ علیهم السلام ـ درباره آیه شریفه «کَمِشکاةٍ فِیها مِصباحٌ المِصباحُ فِی زُجاجَةٍ: مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی و آن چراغ در شیشه ای است آن شیشه گویی اختری درخشان است .» پرسیدم. فرمودند: مقصود از مشکاة فاطمه ( سلام الله علیها ) است و مصباح حسن ( علیه السلام ) و زجاجه حسین ( علیه السلام ) است. »
« کوکب درّی » فاطمه است که در بین زنان جهانیان ستاره ای درخشان می باشد.( فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر (صلی الله علیه و آله) ،ص 67)
ابوسعید خدری از علمای اهل سنت است می گوید آیه شریفه « إِنما یریدُ الله ُ لِیذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اهلَ البیتِ وَ یُطَهِّرکُم تَطهیراً ؛ خداوند می خواهد آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند. » درباره پنج تن نازل شده است که عبارتند از رسول خدا و علی و فاطمه و حسن و حسین ( علیهم السلام ) از این آیه شریفه تطهیر استنباط می شود که وجود مقدس ائمه ( علیهم السلام ) در عین اینکه پاک و مطهر هستند ، پاک کننده و مطهِّر نیز می باشند.» ( احمد حنبل، مناقب)
در منابع روایی اهل سنت نقل شده است که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در ذیل آیه شریفه 24 سوره ابراهیم « ألم تَرَ کَیفَ ضَربَ اللهُ مَثَلاً کَلِمةً طَیبَةً کَشَجَرةٍ طیبَةً أَصلُها ثَابتٌ وَ فَرعُها فِی السماء: آیا ندیدی خدا چگونه مثل زده سخنی پاک که مانند درختی پاک است که ریشه اش استوار و شاخه اش در آسمان است » فرمودند: من شجره طیبه هستم و فاطمه شاخه آن است . علی عامل باروری آن ، حسن و حسین میوه و دوستداران آنان از امتم برکت های آن درخت می باشند. سپس فرمودند : سوگند به آن کسی که مرا به راستی برگزید آنان در بهشت جاودان می باشند. ( شواهد التنزیل ، ص212)
در حدیث دیگر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : « من شجره ، علی شاخه ، فاطمه عامل باروری ، حسن و حسین میوه و شیعیان ما برگ می باشند و هرگاه درخت می روید برگهایش می ریزد ، سپس فرمودند: سوگند به کسی که مرا به حق مبعوث کرد اینان در بهشت جاودان خواهند بود. »( شواهد التنزیل ، ص 213)
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بعد از 23 سال زحمت و تلاشی که در مسیر هدایت انسان ها کشید در قبال این زحمت صادقانه و طاقت فرسا تنها پاداش خود را محبت ورزیدن به فرزند عزیزش حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و حضرت امیرالمومنین علی ـ علیه السلام ـ و حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ بیان می فرماید.
در ذیل آیه شریفه :« قُل لَّا أَسألُکُم عَلَیهِ أجراً إلا المَوَدَّةَ فِی القُربی : بگو به ازای آن ( رسالت ) پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندان.» (آیه 23 سوره شوری ) زمخشری ( از علمای اهل سنت ) می گوید: هنگامی که این آیه نازل شد ، گفته شد ای رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) این خویشاوندان تو که محبت و مودت نسبت به آنها بر ما واجب شده چه کسانی می باشند؟ فرمود: علی و فاطمه ، حسن و حسین ، بهشت حرام شده است بر کسی که به اهل بیت من ظلم کند و عترت مرا مورد آزار قرار دهد .» زمخشری در ادامه حدیث می گوید که حضرت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: « إلا و مَن ماتَ عَلی حُبِّ آل مُحَمَّدِ ماتَ شَهیداً : کسی که بر محبت آل محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بمیرد شهید مرده است. »( تفسیر کشاف ،ج3، 467)
در آیات نورانی قرآن در سوره مبارکه الرحمن به آیات 19 و 20 « مَرَجَ البحرین یلتَقیانِ * بَینهُما بَرزخٌ لَّا یبغیانِ ....؛ دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند * میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند ....» می رسیم و یکی از علمای اهل سنت به نام ابن مردودیه از ابن عباس روایت کرده است که مقصود از دو دریا که با یکدیگر برخورد می کنند علی ( علیه السلام ) و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) و و برزخ آن دو که بر یکدیگر برتری نجویند ، حضرت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ است . همچنین لؤلؤ و مرجان که از آن دو بیرون می آیند امام حسن و امام حسین ( علیهما سلام ) هستند .( الدرالمنثور، ج7، ص 698)
حضرت امام صادق ( علیه السلام ) در ذیل آیه شریفه « إنا انزلناهُ فِی لَیلَةِ القَدر» فرمودند مقصود از لیلة : حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و مقصود از قدر خداوند است. کسی که حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ را بدان گونه که سزاوار و شایان معرفت است بشناسد « لیله القدر » را درک کرده است و از آن جهت فاطمه « فاطمه» نامیده شده که مردم از شناخت او بریده و دور نگه داشته شده اند. ( بحارالانوار، ج 43، ص 65)
نتیجه :
آیات بسیاری به حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ اشاره نموده اند که گویای جایگاه عظیم و ویژه ایشان نزد خداوند متعال است. تدبر در آیات و نگاه دقیق به مفاهیم گویای این حقیقت مسلّم است که حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ برترین زنان عالم هستند و محبت و مودت به ایشان از وظایفی است که خداوند متعال برای تمام بندگان قرار داده است.
نگارنده : ز، فیاضی
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد