به‌تازگی باستان‌شناسان به کشف حیرت‌انگیزی در ویرانه‌های پُمپئی رسیده‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۷۸۳۹

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از زومیت، پُمپئی یکی از چند شهر باستانی امپراتوری روم است که بر‌اثر فوران آتشفشانی در سال ۷۹م کاملا نابود شد. پُمپئی که در روزگار رومیان مرکز تجاری پررونقی بود، با تمام جلال و جبروتش زیر خروارها خاکستری رفت که براثر فوران سهمگین کوه‌ِ وزوو برخاسته بود.

با گذشت زمان، حتی مردمان محلی هم فاجعه‌ی وزوو را از یاد بردند و درحالی‌که در اسناد تاریخی بسیار از پُمپئی و شکوهش گفته شده بود، بیش از هفده سده کاملا از یادها رفت. باوجوداین دوباره در قرن هجدهم حین ساخت‌وسازهای چارلز سوم، پادشاه بوربن، تصادفا کشف شد تا ناگهان شهری دست‌نخورده از دوران روم باستان همان‌طور سالم از زیر هزاران تن خاکستر بیرون کشیده شود.

از آن زمان تاکنون، پُمپئی همواره محل اکتشافات باستان‌شناسی است و هر سال دست‌کم چند کشف مهم در‌ آن اتفاق می‌اقتد. آخرین کشف در ویرانه‌های این شهر باستانی، غذافروشی گرم یا تِرموپولیوم است که مسئولان اداره‌ی امور حفاری باستانی ایتالیا خبر آن را روز گذشته اعلام کردند. روی این اغذیه‌فروشی باستانی که در آن غذاهای گرم و نوشیدنی‌های مختلف برای رهگذران سِرو می‌شده، تصاویری از انواع حیواناتی نقاشی شده است. با وجود گذشت هزاران سال از نقاشی‌شدن این غذافروشی، همچنان رنگ‌هایش به قوت قبل باقی هستند.

همچنین، بقایای استخوانی از اردک، خوک، بز، ماهی و حلزون در این پیشخوان باستانی پیدا شده است. درکنار نقوش حیواناتی که ظاهرا از مواد لازم برای تهیه‌ی خوراکی‌های اغذیه‌فروشی رومی بودند، نقوشی از زنی اساطیری، سگ، چندین کوزه و شمایلی از مرد هم نقاشی شده است. درون محفظه‌های پیشخوان غذافروشی هم کاسه‌ی مفرغی و پیاله‌ی سرامیکی مخصوص برای طبخ سوپ و خورش، جام شراب و خمره‌ی سفالینی هم پیدا شده است.

کشف اخیر در پارک باستان‌شناسی رجیوی پنج اتفاق افتاد. این محوطه‌ی باستانی از نواحی پُمپئی است که همچنان عموم مردم امکان بازدید از آن را ندارند. ماسیمو اوسانا، مدیر باستان‌شناسی پروژه‌ی پُمپئی بزرگ، خبر این کشف را رسما اعلام می‌کرد. او این کشف را خارق‌العاده دانست و عنوان کرد اولین‌ باری است که باستان‌شناسان موفق می‌شوند تِرموپولیوم کامل را به این شکل کشف کنند.

والریا آمورتی، انسان‌شناس متخصص پُمپئی، نیز در‌این‌باره گفت نقوشی که روی دیواره‌های پیشخوان نقاشی شدند، حداقل بخشی از مواد‌غذایی و نوشیدنی‌هایی را تشکیل می‌دادند که در این اغذیه‌فروشی باستانی عرضه می‌شدند. آمورتی در‌ادامه افزود در ظروف ۲،۰۰۰ ساله‌‌ بقایای گوشت خوک، ماهی، حلزون و گاو پیدا شده که از تنوع بسیار زیاد فراورده‌های حیوانی در منو غذایی مردمان منطقه حکایت می‌کند.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها