یافته های جدید در رابطه با اثرات ویروس کرونا بر بدن افراد نشان می دهد که این ویروس مرموز باعث کاهش سطح IQ و یا همان ضریب هوشی در برخی از بیماران و بهبودیافتگان می شود.
کد خبر: ۱۲۸۳۲۲۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، کرونا مغز را 10 سال پیر می کند و یا اینکه سبب کاهش IQ و یا همان ضریب هوشی افراد می شود، این نتایج یک تحقیقات است.

محققان هشدار می دهند که نجات یافتگانی که از شدیدترین و بدترین شرایط بیماری کرونا جان به در برده اند ممکن است در خطر آسیب های طولانی مدت مغزی باشد. یکی از این خطرات به معنای کاهش 8.5 واحدی و یا امتیازی در IQ افراد است. همچنین ممکن است مغز 10 سال پیرتر شود.

پیش از این عارضه «مه مغزی» در بسیاری از افرادی که کووید19 را شکست داده بودند گزارش شد. برخی گفته اند که توانایی یادآوری واقعیت های روزمره یا گفتگو را از دست داده اند.

شرایط مذکور این نگرانی را ایجاد کرده است که این بیماری می تواند تأثیرات شناختی طولانی مدت داشته باشد یعنی دقیقا به روشی مشابه با اثرات ماندگار سکته مغزی یا میکروبلید بر روی مغز.

و اکنون این مطالعه - که توسط یک تیم ارشد کالج امپریال لندن انجام شده است - می گوید بیماری ناشی از ویروس کووید19 می تواند "نتایج شناختی مزمن" واقعی داشته باشد.

این تیم پاسخ پرسشنامه تقریباً 85 هزار نفری را که به کرونا مبتلا شده و سپس بهبود یافته بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

آنها کشف کردند که آسیب به مغز بسته به میزان شدید بیماری در سطوح مختلف رخ داده است.

نکته دیگر در رابطه با مبتلایان به کرونا این است افرادی که با کاهش ضریب هوشی روبرو شده اند و از آن به میزان 8.5 واحد کمتر شده اصولا کسانی بوده اند که به شدیدترین طیف های کرونا مبتلا شده بودند و در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند.

چنین شرایطی برای یک فرد سقوطی بزرگ به شمار می رود که می تواند تمامی فعالیت های روزانه و شغلی او را تحت تاثیر قرار بدهد. نویسنده اصلی این تحقیق یعنی آدام همپشایر ، از کالج امپریال لندن گفت که یافته های تکان دهنده فقط در مورد بیمارانی که در بیمارستان بستری بودند ، صدق نمی کند.

برخی از افرادی که تست کرونای آنها مثبت اعلام شد اما هیچ مشکل تنفسی هم نداشتند بعد از اینکه به طور کامل بهبود یافتند با مشکلات شناختی روبرو شدند.

کسانی که در خانه بهبود یافتند ، ضریب هوشی چهار امتیازی یا معادل پیری پنج ساله را تجربه کردند. آنها همچنین بیان داشتند که تفاوت در سایر عوامل - از جمله سن ، شرایط زمینه ای بهداشتی یا تحصیلات - نمی تواند کمبودها را توضیح دهد.

این تیم که شامل دانشمندانی از دانشگاه کمبریج ، دانشگاه شیکاگو و کالج کینگ لندن بود همچنین دریافت که بازماندگان ویروس کرونا در آزمون های جهت گیری فضایی ، پردازش احساسات و حفظ توجه نمرات کمی کسب کردند.

محققان اشاره کردند بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه بر روی عملکرد شناختی افراد تأثیر می گذارد. در این گزارش به این اشاره شده که برخی از افراد بهبود یافته از کرونا به دلیل مشکلات شناختی مجبور به ترک شغل خود شده اند.

این تحقیقات «نتایج شناختی مزمن» را تقویت می کند.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها