اگر بخواهیم با منطق رئیس‌جمهور فرانسه به اتفاقات اخیر نگاه کنیم باید آن را به آزادی هتک حرمت مقدسات ادیان دیگر تعبیر کنیم البته باید در نظر داشته باشیم این هتک حرمت نمی‌تواند یکطرفه باشد، چرا که اگر مکرون توهین به اسلام را مصداق آزادی بیان معرفی کند باید اقدامات متقابل مسلمانان را نیز از مصادیق آزادی بیان بداند.
کد خبر: ۱۲۸۳۲۰۱

در این صورت، پیامد چنین آزادی‌هایی موجب ایجاد درگیری بین این دو گروه و شکل‌گیری فضای دوقطبی بین مسلمانان و دیگر ادیان می‌شود؛ چراکه اگر مخالفان دین در فرانسه با ادعای آزادی بیان، حقوق اقلیت‌های این کشور را نادیده بگیرند، مسلمانان هم از خود دفاع می‌کنند.

در این صورت نتیجه چنین اتفاقاتی چه می‌شود؟ آیا رئیس‌جمهور فرانسه می‌داند اگر مسلمانان فرانسه از حق آزادی بیان در مقابل این جریان استفاده کنند چه وضعیتی پیش خواهد آمد؟ نتیجه شیوه‌ای که در دفاع از هتاکان به مقدسات دنبال می‌شود، ایجاد هرج و مرج خواهد بود. بنابراین مکرون باید بداند توهین به مسلمانان و مقدسات آنها سوءاستفاده‌ای فرصت‌طلبانه از آزادی بیان است.

سخنان مکرون در دفاع از هتک حرمت به مقدسات، تناقض و نوعی فرار از مسؤولیت یک دولت در دفاع از حقوق شهروندانش است، در حالی که دفاع از حقوق شهروندان به عهده دولت است بنابراین دولت فرانسه باید از حقوق مسلمانان این کشور نیز دفاع کند، اما وقتی مکرون در کنار هتاکان قرار گرفته و بخشی از جامعه فرانسه را به سمت روش‌های خشونت‌آمیز سوق می‌دهد باید تبعات این رویه را نیز بر عهده بگیرد.

براساس قواعد جاری و پذیرفته شده، دولت‌ها باید چتر حمایتی خود را روی همه شهروندان بگسترانند و از همه مردم دفاع کنند، در حالی که وقتی در شرایط کنونی به‌راحتی اجازه اهانت به پیامبر اسلام (ص) را می‌دهند چگونه می‌خواهند اهانت‌ها و حمله به ادیان مختلف و مراسم متعدد مذهبی را کنترل کنند.

آنها باید بدانند دامنه توهین به مقدسات اسلامی در محدوده مسلمانان باقی نمی‌ماند، بلکه این‌گونه اقدامات موجب توهین به ادیان دیگر شده و آنها نیز در معرض چنین اهانت‌هایی قرار می‌گیرند. به این ترتیب، جنگ میان مذاهب و ادیان مختلف شکل گرفته و چنین رویه‌ای تبعات منفی بسیار شدیدی در پی خواهد داشت.

سعدالله زارعی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها