سفیر پیشین ایران در آذربایجان در گفت و گو با جام جم آنلاین تشریح کرد؛

ماجرای تنش اخیر بین آذربایجان و ارمنستان چیست؟

سفیر پیشین ایران در آذربایجان درباره مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان گفت: راه حل های نظامی نمی تواند جوابگوی این مساله باشد و دو کشور آذربایجان و ارمنستان به راه حل های سیاسی تن در نمی دهند شرایطی مطرح می شود که طرف مقابل نمی پذیرد و فعلا نه راه حل سیاسی و نه نظامی هیچیک به نتیجه نرسیده است.
کد خبر: ۱۲۷۷۶۰۹

محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در آذربایجان، در گفت و گو با جام جم آنلاین ، درباره جنگ بین ارمنستان و اذربایجان گفت: تفاوتی که این درگیری با دفعات قبل دارد این است که آذربایجان به طور مستقیم به جمهوری خود خوانده قره باغ حمله کرده و درگیری بین ارمنستان و آذربایجان شروع نشده و به طور طبیعی ارمنستان به کمک قره باغ آمده است. اگر چه جنگ بین آذربایجان و قره باغ است اما قره باغ کوچک و بدون حامی قطعا باید با اتکا به ارمنستان بجنگد لذا این جنگی بین آذربایجان و ارمنستان و همچنین آذربایجان وقره باغ است.

وی ادامه داد: آذربایجان ادعا می کند قره باغ جزو اراضی این کشور بود و نباید ادعای خود مختاری داشته باشد لذا درگیری اینبار پیچیده تر از درگیری های قبلی است و ممکن است ادامه پیدا کند. من بعید می دانم، جنگی طولانی و فراگیر بین ارمنستان و آذربایجان و یا آذربایجان و قره باغ رخ بدهد. ولی ماهیت این درگیری با درگیری های قبلی فرق دارد و به نظر می رسد اراده ای در جمهوری آذربایجان وجود دارد که مستقیما ورود کند و سعی کند بر قره باغ مسلط شود.

سفیر پیشین ایران در اذربایجان تصریح کرد: دولت خود خوانده قره باغ اعلام کرده که مقابله کرده و تعدادی از پهبادهای آذربایجان را سرنگون کرده و آذربایجان به مناطق غیر نظامی حمله کرده است. معمولا هیچ یک از طرفین در مورد تلفات خود اطلاعات دقیقی نمی دهند و یکدیگر را به حمله به خاک هم متهم می کنند. مناقشه قره باغ مشکلی جدی برای این منطقه است و تا زمانی که این مشکل و این مناقشه حل نشود ناامنی می تواند به کشورهای پیرامونی آذربایجان و ارمنستان سرایت کند.

 پاک آیین افزود: کشورهای منطقه باید به طور جدی جلساتی بگذارند و تلاش کنند تا این مناقشه حل شود. سازمان ملل متحد تا به حال چندین قطعنامه صادر کرده است و حاکمیت آذربایجان بر منطقه قره باغ را به رسمیت شناخته است ولی هیچ یک از این قطعنامه ها اجرا نشده است، چون اعضای دائمی شورای امنیت اراده ای بر اجرای این قطعنامه ها ندارند و به نظر می رسد کشورهای خارج از منطقه مثل اعضای گروه مینسک و عمدتا روسیه و فرانسه و انگلیس به وضعیت نه جنگ و نه صلح معتقد هستند و این وضعیت می تواند منطقه ما را ناامن کند و باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

وی در پاسخ به این سوال آیا پادرمیانی روسیه جواب می دهد گفت: روسیه چون با هر دو کشور ارتباط نزدیک دارد پادرمیانی می کند و بعد از این میانجیگری به طور موقت آتش بس ایجاد می شود ولی این آتش زیر خاکستر است و ممکن است چند ماه و چند هفته دیگر درگیری ها شروع شود تا وقتی این مناقشه حل نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به راه حل برای از بین بردن اختلاف بین اذربایجان و ارمنستان گفت: به نظر من، راه حل های نظامی نمی تواند جوابگوی این مساله باشد و دو کشور آذربایجان و ارمنستان به راه حل های سیاسی تن در نمی دهند شرایطی مطرح می شود که طرف مقابل نمی پذیرد و فعلا نه راه حل سیاسی و نه نظامی هیچیک به نتیجه نرسیده است.

 

جنگ بین آذربایجان و قره باغ است تا آذربایجان و ارمنستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها