یک متخصص قلب و عروق در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کرونا باعث ایجاد عارضه میوکاردیت در مبتلایان می شود / خطر مرگ ناگهانی هم وجود دارد

میلیون ها مبتلا، صدها هزار فوتی، قرنطینه جهانی، ورشکست شدن اقتصادهای مختلف و ... عمده ترین میراث ویروس کرونا در جهان هستند. هنوز واکسنی برای آن ساخته نشده و هنوز هم این ویروس در بدن افراد عوارض خطرناکی را ایجاد می کند.
کد خبر: ۱۲۷۶۷۹۲

به گزارش جام جم آنلاین ، عوارض ویروس کرونا یکی دو تا نیستند. هر روز مورد جدیدی در رابطه با آثار مخرب کرونا بر روی بدن اثبات می شود.

دکتر منوچهر قارونی قاسمی متخصص قلب و عروق در این رابطه به جام جم آنلاین گفت:  افراد مختلف عکس العمل های مختلفی هم نسبت به بیماری کرونا از خود نشان می دهند. کرونا هم ریه را درگیر می کند و هم قلب، روده و سایر ارگان های بدن. الان هم که می دانیم یکی از علائم بیماری کرونا اسهال است. مشخص نیست در هر فردی کدام قسمت از بدن ضعیف است تا بر اساس آن کرونا روی آن واکنش بیشتری داشته باشد.

دکتر قارونی عنوان کرد: کرونا بیشتر بر روی ریه اثرگذار است چون اصلا ورود این ویروس از طریق ریه است. ویروس باعث ایجاد عارضه میوکاردیت هم می شود. میوکاردیت یک نوع نارسایی قلبی است. آثار به جای مانده از کرونا در دراز مدت آریتمی قلبی هم رقم می زند و در نهایت می تواند مرگ ناگهانی را هم به وجود بیاورد.

متخصص قلب و عروق بیان داشت: هر چند تجربه زیادی از ویروس کرونا در تاریخ جهان وجود ندارد اما مشکلات جسمانی در افراد زیادی در پی ابتلا به این ویروس دیده شده است. باید به این مسائل به شدت توجه کرد و اینجاست که باز هم به اصل مهم "پیشگیری بهتر از درمان است" می رسیم.

وی افزود: سالمندان، دیابتی ها، افراد دارای فشار خون بالا و چاق ها بیشتر در خطر این هستند که در صورت ابتلا به کرونا دچار عوارض قلبی و نارسایی های مربوط به آن هم بشوند. این افراد در صورتی که آلوده به این ویروس شوند کارشان به بخش مراقبت های ویژه و دستگاه های ونتیلاتور کشیده می شود.

دکتر قارونی تاکید کرد: بیشتر مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به کرونا به افراد بالای 65 سال مربوط می شود و البته کسانی که دیابت و فشار خون دارند.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این پرسش که کرونا می تواند منجر به این شود که قلب خون پس بدهد نیز گفت: این همان به نارسایی قلبی مربوط می شود و احتمال بروز چنین مشکلی وجود دارد.

وی گفت: نکته بسیار مهم این است افرادی که مبتلا به کرونا شده اند دوباره مبتلا می شوند. اینطور نیست فرد مبتلا فکر کند که دیگر مصونیت برای او ایجاد شده. خیر، اینطور نیست. ماهیت کرونا مدام تغییر می کند. کرونا دقیقا مثل انسان مدام و به مرور زمان عوض می شود. حتی ممکن است فردی که قبلا مبتلا به کرونا شده شدیدتر از دفعه قبل مبتلا شود. به همین دلیل است که باید همیشه مسئله پیشگیری وجود داشته باشد. من تصور می کنم که جامعه بشریت مجبور است سال ها با کرونا زندگی کند.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: ویروسی که در موج جدید کرونا وجود دارد مسری تر شده و قوی تر از موج قبلی ارزیابی می شود. قدرت سرایت آن بسیار بالاتر رفته است.

دکتر قارونی در رابطه با این موضوع که فرد مبتلا به کرونا چه نوع تغذیه ای باید داشته باشد یادآور شد: کسی که به کرونا مبتلا شده باید مصرف میوه را بالا ببرد اما از آن طرف مصرف گوشت را کمتر کند؛ به خصوص گوشت قرمز. اگر فرد مبتلا قصد مصرف گوشت دارد از مرغ و ماهی استفاده کند. من بر روی مصرف میوه جات تاکید دارم چون باعث بهبود فرآیند تنفس می شود. مصرف ویتامین های D و E نیز بسیار ضروری است.     

وی خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم با ویروسی سر و کار داریم که شاید ساخته دست بشر باشد که البته هنوز ثابت نشده است. ولی در هر صورت کرونا بسیار ویروس خطرناکی است  و من پیش بینی می کنم نزدیک به 60 میلیون نفر را در دنیا از بین ببرد. باید خیلی مراقب بود. توصیه اکید این است که نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنید. ما در حال وارد شدن به فصل سرما هستیم و قرار است آنفولانزا هم به این مشکلات اضافه شود.

دکتر قارونی متخصص قلب و عروق در پایان گفت: یک تئوری وجود دارد، این تئوری می گوید کسانی که ماسک می زنند نسبت به افرادی که نمی زنند ویروس کمتری وارد بدن آنها می شود و بدن با توجه به اینکه ویروس کمتری را دریافت کرده مقاومت بیشتری را در مقابل آن به دست می آورد. حالا بحث بر سر این است که چنین شرایطی باعث قوی تر شدن بدن نسبت به ویروس کرونا می شود یا خیر. این یک تئوری است و هنوز ثابت نشده. زدن ماسک کمک زیادی به کنترل ویروس کرونا می کند و نباید از آن اغماض شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها