دور زدن کنکور علیه جان انسان
چرایی سختگیری برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور

دور زدن کنکور علیه جان انسان

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارائه خدمت به افراد بدون ماسک در ادارات و اصناف ممنوع است و افرادی که مرتکب این تخلف شوند، جریمه می شوند.
کد خبر: ۱۲۷۴۰۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، سیما سادات لاری روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به ایرنا افزود: از زمان شروع موج دوم برخورد با اصنافی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند تشدید شده است و متخلفان به مراجع قضای ارجاع می شوند. خیلی از اصناف پلمپ شدند در مورد جریمه متخلفان با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا بین ادارات، اصناف و افراد عادی تقسیم بندی شده است.

وی گفت: در زمینه تخلفات اداری طبق ماده ۹ آیین نامه تخلفات اداری، بالاترین مقام دستگاه می تواند اختیار برخورد با متخلفان را به مدیران کل و معاونان تفویض کند و اختیار تعلیق متخلف فقط در اختیار بالاترین مقام سازمان است. بر این اساس در مرحله اول بدون اینکه متخلفان به هیئت های تخلف اداری ارجاع داده شوند با آنها مطابق قانون برخورد می شود و متخلفان از اخطار کتبی و در مرحله دوم توبیخ با درج در پرونده و در صورت تکرار در مرحله سوم به صورت کسر یک ماه حقوق مجازات می شوند.البته بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات و بانک ها بیش از سایر اماکن است.

لاری ادامه داد: در اصناف مجازات از توبیخ کتبی با درج در پرونده در مرحله اول و ۵ روز پلمپ صنف و در مرحله دوم ۱۰ روز پلمپ و در مرحله سوم اعمال می شود. در مورد هیئت های عزاداری ابتدا تذکر دریافت می کنند و توبیخ می شوند، در مرحله دوم تسهیلات و یارانه های آنها قطع می شود و در مرحله سوم مجوز هیئت ها باطل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در مور دافرادی که ماسک نمی زنند امکان جریمه همه افراد وجود ندارد بنابراین تمهیدات قانونی به این شکل طراحی شده است که کسانی که ماسک نمی زنند از دریافت خدمات اداری و خدمات اصناف محروم می شوند و کارکنان ادارات و اصناف حق ارائه خدمت به افراد بدون ماسک ندارند.

لاری در مورد آمار کرونا گفت: در مورد آمار کرونا مطابق تشخیص قطعی همه دنیا بر اساس معیاری مشترک آمارها را اعلام می کنند چون سازمان بهداشت باید روی اینها مطالعه کند و بتواند موارد با توجه به تجربه جهانی بررسی کند.

وی افزود: آنچه سازمان بهداشتی جهانی گفته معیار تشخیص کرونا انجام تست مولکولی پی سی آر است. این تست قطعی ترین تست در کل دنیا است. و اگر مثبت شود، قطعا فرد مثبت است. اما اگر منفی شود، ۳۰ درصد خطا دارد.بیماران مورد تایید وزارت بهداشت کسانی هسند که در فوتی و چه بستری تست پی سی آر مثبت است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: دو دسته بیمار دیگری داریم که شامل افراد محتمل و مشکوک است. موارد محتمل ممکن است پی سی آر مثبت نداشته باشند اما سی تی مثبت باشد و علایم بیماری به نفع بیماری باشد. افراد مشکوک هم داریم که سی تی اسکن هم منفی است و علایم بالینی دارند اینها در دسته بندی آمار قطعی وزارت بهداشت نمی آیند در همه دنیا بحث همپوشانی مطرح است فردی به علت بیماری قلبی وارد بیماری می شود و علایم مشکوک دارد و فوت می کنند جزو همپوشانی ها است. البته در اعلام آمار موارد محتمل و مشکوک به صورت ضریب در آمار قطعی اعمال می شود.

لاری درباره پروتکل های بهداشتی محرم گفت: محرم یک واقعه مهم است و یک مناسبت مهم مذهبی و اجتماعی در کشورماست در ۶ ماهی که اپیدمی کرونا را داریم هر زمان که یک اتقاق مهم بود هاست مجبور بودیم تدابیری بر اساس شرایط روز اجرا کنیم . اکنون نیز که محرم پیش روست هماهنگی های لازم با سازمان تبلیغات برای نظارت بر هیئت ها انجام شده است. جلسات اقناعی زیادی برگزار شده و ماموران وزارت بهداشت نیز در این زمینه نظارت دارند.

وی افزود: مصوبه ستاد ملی این است که به هیج وجه مراسم محرم در فضای سربسته نباید باشد. در فضای باز هم با فاصله گذاری باید انجام شود و این موضوع به صورت واضح اعلام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: هیچ تبصره ای هم ندارد و به هیج وجه نباید مراسم عزاداری محرم در فضاهای بسته برگزار شود، مداحلان و علما هم همکاری داشته اند. در این زمینه همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند فصل الخطاب مصوبات ستاد ملی کروناست و مطابق مصوبه این ستاد اگر هیئت های عزاداری از پروتکل ها تخطی کنند در گام اول تذکر می گیرند، در گام دوم یارانه و تسهیلات آنها قطع می شود و در مرحله سوم مجوز هیئت باطل می شود.

لاری در مورد انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: در مورد انتقال دانشجویان خارج به داخل شرایطی وجود دارد که دانشجویانی که از سال ۲۰۱۹ در دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می کنند در صورتی که معدل دیپلم آنها کمتر از ۱۶ نباشد و معدل کل آنها کمتر از ۱۷ نباشد می توانند به دانشگاههای علوم پزشکی منتقل شوند.

وی ادامه داد: عده زیادی از این دانشجویان یکسال و تا یکسال و نیم در نوبت پذیرش دانشگاههای علوم پزشکی هستند اما با تسهیلاتی که فراهم شده این کار سرعت می گیرد البته کسانی که دانشگاه آنها در لیست وزارت بهداشت نباید ممکن است شرایط انتقال فراهم نباشد و در هر صورت معاونت آموزشی وزارت بهداشت مقید به اجرای دستورالعمل هاست و تلاش دارد که با وجود انعطاف پذیری در جارچوب قانون عمل شود و عدالت رعایت شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره برگزاری کنکور نیز گفت: پروتکل های بهداشتی کنکور به دقت رعایت می شود، هماهنگی های لازم با سازمان سنجش انجام شود و فاصله فیزیکی داوطلبان و برگزار کنندگان نیز به ۱.۸ متر افزایش یافته است و تلاش شده از حوزه های آزمون بزرگ استفاده شود و ورود و خروج ها بر اساس پروتکل ها با فاصله انجام شود. تنها نگرانی ما از تجمع والدین بیرون حوزه های امتحانی است که امیدواریم با مشارکت مردم این مساله نیز به وجود نیاید.

لاری گفت: کمتر از ۱۰۰ نفر از داوطلبان کنکور به کرونا مبتلا شده اند، یک نفر آنها در بیمارستان بستری است و در بیمارستان کنکور می دهد و بقیه نیز در حوزه های امتحانی مجزا و دور از بقیه داوطلبان آزمون می دهند و اگر کسی از داوطلبان علامت داشت مجل امتحان او جدا می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تجربه بسیار خوبی در رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاههای دانشجویی وزارت بهداشت وجود دارد، همه دانشجویان مرحله به مرحله غربالگری، تست و ایزوله شدند، تلاش شد دانشجویان بیشتر به صورت مهمان در شهر خودشان تحصیل کنند و برای هزینه مهمان شدند تخفیف داده شد.

وی گفت: ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای تامین و توزیع ماسک و اقلام حفاظتی بین دانشجویان اختصاص پیدا کرد و در مجموع گزارشی از فوت دانشجویان علوم پزشکی به علت کرونا نداشته ایم البته دو نفر از کارکنان خوابگاههای علوم پزشکی به علت کرونا جان خودشان را از دست دادند.

توزیع واکسن آنفلوآنزا از شهریور

لاری ادامه داد: امسال برنامه ریزی شده که از ۶ تا ۱۰ میلیون واکسن آنفلوآنزا وارد شود، ۲.۵ میلیون برای گروهها و افراد پر خطر در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان توزیع می شود و بقیه با اولویت در داروخانه ها توزیع می شود توصیه وزارت بهداشت این است که گروههای آسیب پذیر شامل سالمندان،؛ زنان باردار و بیماران مزمن بیشتر از واکسن آنفلوانزا استفاده کننده و بقیه افراد نیازی به این واکسن ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به استفاده همگانی از ماسک و رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری پیش بینی وزارت بهداشت این است که امسال شیوع بالای آنفلوانزا را نداشته باشیم.

وی درباره پرداخت فوق العاده ویژه به کارکنان بهداشتی و درمانی گفت: ۸۸۰ هزار میلیارد تومان فوق العاده ویژه بین همکاران بهداشتی و درمانی به صورت پاداش توزیع شده است پاداش های بعدی هم توزیع می شود.

لاری افزود: با توجه به اینکه حضور بیماران کرونا در بیمارستانها مراجعات بیماران دیگر به این مراکز کم و درآمد بیمارستانها کاهش پیدا کرده است به همین علت دولت برای جبران این مشکل ۱۳۰۰ میلیارد تومان بین دانشگاهها توزیع کرد و به این ترتیب معوقات پرسنل از حدود ۸.۵ تا ۱۰ ماه تاخیر به ۴.۵ تا ۶ ماه کاهش و حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.

وی گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در ۱۱ اسفند بیمارستانهای دولتی می توانند با جذب نیروهای ۸۹ روزه کمبود نیروی خود را به صورت موقت جبران کنند و بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی با توجه به محدودیت های مالی این مصوبه را اجرا کردند و هر دانشگاهی نیز که حق و حقوق پرستاران ۸۹ روزه با پرداخت نکرده قابل پیگیری است.

وی افزود: ۹۹۱ دانشجوی پرستاری نیز به مدت هر کدام ۱۰۰ ساعت زیر نظر کادر با تجربه در ایام کرونا به کمک بخش های بیمارستانی آمدند و در بهبود بیماران مشارکت داشتند.

هزینه هر بیمار کرونا چقدر است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در مورد هزینه های درمان تمام سعی بر این است که کمترین فشار به بیمار باشد. اگر کسی احتیاج به بستری نیاز نداشته باشد ، بستری نمی شود اما هزینه هر بیمار کرونا در بیمارستانهای دولتی بدون آی سی یو حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و اگر نیاز به آی سی یو داشته باشند حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می شود. اگر کسی بیمه داشته باشد ۱۰ درصد این هزینه را پرداخت می کند و اگر توانایی این رقم را هم نداشته باشد مددکاری بیمارستان به او کمک می کند و در مواردی هزینه برخی بیماران رایگان می شود. البته این هزینه ها در بیمارستانهای خصوصی حدود دو برابر بخش دولتی است.

لاری افزود: هزینه تست پی سی آر در بخش دولتی حدود ۲۳۰ هزار تومان است و در بخش خصوصی هزینه این تست بین ۴۵۰ هزار تا ۵۲۰ هزار تومان است.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت نیز تاکنون هزینه ۹۱ هزار بیمار کرونا را بر اساس سهم بیمه ای خود پرداخت کرده است و به طور متوسط ۵۴۰ هزار روز بستری را پوشش داده است. هر بیماری متوسط ۶ روز بستری بوده است و بیمه سلامت هم با فاصله ۱۸۰ روز این هزینه را پرداخت کرده است.

لاری در مورد وضعیت اپیدمی کرونا گفت: هم اکنون در اکثر استانهای کشور شیب ملایم نزولی را در موارد ابتلا داریم و حدود دو هفته دیگر این شیب نزولی را احتمالا در مورد موارد فوتی خواهیم داشت و در مجموع میزان بستری ها در بیمارستان های کشور حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: االبته وضعیت همه کشور یکسان نیز زیرا ما در یک کشورپهناور و بزرگ زندگی می کنیم. حتی در یک استان نیز وضعیت شهرستانها شبیه هم نیست. وضعیت برخی استانها نگران کننده تر است مثلا استان فارس خیلی پیک شدیدی را تجربه نکرده اکنون باید مورد توجه بیشتری باشد استان سیستان و بلوچستان پهناور است و ممکن است امکانات خوبی نداشته باشد. یزد مورد توجه است.

وی گفت: استان مازندران بدترین وضعیت را دارد و ۱۲ شهر آن در وضیت فرمز یا هشدار است. مسافرتها به این مساله دامن زده است اما بقیه جاهای کشور به نسبت وضعیت خیلی نگران کننده ای ندارند و روند ملایم نزولی را در کل کشور داریم که امیدواریم با رعایت پروتکل ها توسط مردم این وضعیت رو به بهتر شدن برود.

۱۰۰ شهید خدمت کرونا تایید شد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مصوبه شهدای خدمت شامل همه پزشکان پرستار و پیراپزشکانی می شود که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونا بودند، آیین نامه اجرایی این مصوبه نهایی شده و به زودی ابلاغ می شود و خانواده این شهدا ز همه مزایای خانواده شهدا برخوردار می شند.

وی افزود: حدود ۱۰۰ شهید خدمت تاکنون مشخص شده و وضعیت آنها محرز شده است البته در مصوبه اول طیف این افراد محدود شده بود اما اکنون همه کادر درمانی که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونا باشند، مشمول این مصوبه هستند. نظرات وزارت بهداشت هم در آیین نامه آن لحاظ شده است. وزیر بهداشت هم تاکید دارد که این کار با دقت انجام شود و حق کسی ضایع نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یکی از گروهای سنی که موارد بالای ابتلا دارند طیف سنی ۳۵ تا ۴۵ سال است. البته بیشترین موارد بستری و فوتی افراد بالای ۶۰ سال هستند و در مجموع هیچ فرد یا افرادی در هیچ گروه سنی از ابتلا به کرونا مصون نیستند. البته شدت سرایت ویروس کرونا تا ۱۰ برابر بیشتر شده است اما علائم و شدت بیماری تغییر نکرده است. برخی علایم کرونا مانند نابویایی در ابتدای اپیدمی کمتر مورد توجه بود اما اکنون بیشتر مورد توجه است.

وی افزود: برای وزارت بهداشت بسیار مهم است که واکسیناسیون و کنترل بیماری های مزمن خدشه دار نشود. در ارزیابی سامانه ۴۰۳۰ نیز این موضوع بررسی می شود که اگر مراقبت جامانده ای در مورد بیماران مزمن باشد، حتما انجام شود، این موضوع مورد تاکید وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی است.

لاری گفت: وزارت بهداشت تلاش زیادی داشته که داروی این بیماران به موقع تامین شود. کمبودی در مورد داروی بیماران مزمن تاکنون کمبودی نداشته ایم. تنها شکایت از انسولین قلمی است که البته انسولین ویالی به میزان کافی در داروخانه ها وجود دارد.

افراد شاغل مبتلا به کرونا باید ایزوله شوند

سخنگوی وزرات بهداشت تاکید کرد: موضوع غربالگری مبتلایان به کرونا برای شناسایی و ایزوله کردن آنها مورد توجه دولت و رئیس جمهوری و به همین علت هم از افراد مشکوک تست گرفته می شود. اگر افراد مبتلا به کرونا در اداره ای شاغل باشند گزارش ابتلای آنها به محل کارشان ارسال می شود.

وی گفت: شاغلان مبتلا به کرونا باید در خانه بمانند و ایزوله شوند و اگر این افراد یا ادارات آنها مرتکب تخلف شوند مطابق قانون باید با متخلفان برخورد شود

لاری گفت: در مورد بازگشایی مدارس نیز طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در صورتی که شرایط اپیدمی در برخی استانها سفید و ساعد باشد برخی مدارس کم جمعیت یا به صورت شیفتی می توانند در زمان های که اپیدمی شدید نیست کلاس حضوری خلوت داشته باشند اما اصول کلی برگزاری کلاسها به صورت غیر حضوری است زیرا باید ایمنی و سلامت معلمان و دانش آموزان در هر شرایطی حفظ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
پرتوکلینیک
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
۰
۰
ممنون و سپاس فراوان
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها