اگر جزء جوانانی باشید که به دنبال کار هستند، مطمئنا خبری مبنی بر استخدام در شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان را شنیده و دیده‌اید. خبری که در آن عنوان می‌کند هزاران نفر در آزمون این استخدامی شرکت کردند و تمام آنها جویای کار هستند؛ شاید این جمله نظر خیلی از جوانان را به خود جلب کند و آنها نیز به فکر شرکت در این آزمون بیفتند. اما این آزمون حرف و حدیث زیاد دارد و سوالات و ابهاماتی فراوانی پیرامون آن است که باعث شد به بررسی آن بپردازیم.
کد خبر: ۱۲۷۳۲۶۲
اگر جزء جوانانی باشید که به دنبال کار هستند، مطمئنا خبری مبنی بر استخدام در شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان را شنیده و دیده‌اید. خبری که در آن عنوان می‌کند هزاران نفر در آزمون این استخدامی شرکت کردند و تمام آنها جویای کار هستند؛ شاید این جمله نظر خیلی از جوانان را به خود جلب کند و آنها نیز به فکر شرکت در این آزمون بیفتند. اما این آزمون حرف و حدیث زیاد دارد و سوالات و ابهاماتی فراوانی پیرامون آن است که باعث شد به بررسی آن بپردازیم.
 
 
مسلما در جامعه‌ای که تعداد افراد تحصیل کرده و مستعد شروع کردن کار و حرفه بسیار زیاد است و تمام آنها به دنبال راهی برای پیدا کردن شغل مناسب خود هستند، مشاهده خبر مربوط به استخدام در شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان می‌تواند یک خبر خیره کننده و بسیار جذاب باشد. تمام جوانان با دیدن این خبر فورا برای شرکت در این آزمون اقدام می‌کنند تا بتوانند به شغل دلخواه خود در یکی از صدها شرکت خصوصی برسند.
 
اما بسیاری از این جوانان با شرکت در این آزمون در سال‌های گذشته نظر منفی نسبت به آن پیدا کردند و بسیاری از آنها نسبت به بی نظمی در برگزاری آزمون، سوالات بسیار سخت، نبود امکانات فنی مناسب و تغییر نا به هنگام زمان برگزاری آزمون گله‌مند بودند و آن را آزمونی نامناسب می‌دانند. آنها اعتقاد دارند که به طور کل این آزمون سخت، غیر تخصصی و کسل کننده است و برگزاری آن تا به امروز نتوانسته است انتظار جوانان جویای کار را برآورده کند.
 
حتی اعتراضات زیاد به برگزاری این آزمون به اندازه‌ای زیاد است که وزارت کار اعلام می‌کند که، به عنوان وزارت کار نقشی در برگزاری این آزمون ندارد و فعالیت آن را تأیید نمی‌کند و اگر در حین برگزاری آن از علائم و نشانه‌های وزارت کار استفاده شود، به عنوان تخلف محسوب می‌شود. امسال نیز همزمان با برگزاری این آزمون، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:
به اطلاع جویندگان کار می‌رساند آگهی برگزاری چهارمین آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت‌های صنعتی، تجاری و فناور که در رسانه‌ها تبلیغ شده، مرتبط با مجموعه‌ها و فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست.
 

آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان

 
آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان به این صورت است که متقاضی با مراجعه به وب‌سایت هر شغلی را که دوست دارد را انتخاب می‌کند و سپس به ادامه روند ثبت نام می‌پردازد.
 
سوالات و ابهامات آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان
 
در ادامه جدول زمان‌بندی آزمون به این صورت نشان داده می‌شود که روند کلی برگزاری آزمون را نشان می‌دهد. تمام این موارد آزمون‌های ابتدایی است که هر متقاضی باید بدهد.
 
به طور می‌توان گفت که این آزمون تضمینی برای پیدا کردن کار نیست و تنها می‌توان آن را به عنوان آزمونی برای سنجش مهارت‌ها برای کاریابی دانست. تعداد افرادی که در این آزمون قبول می‌شوند به شرکت‌های خصوصی معرفی می‌شوند و هر شرکت طبق قوانینی که برای استخدام دارد، تصمیم به استخدام آن فرد می‌گیرد که ممکن است بعد از قبول شدن در آزمون در مصاحبه با شرکت مورد نظر رد شود و به همین دلیل است که می‌گوییم، این آزمون تمام آن راهی نیست که برای رسیدن به شرکت‌های خوب باید طی کنید.
 

طراحی سوالات

 
بسیاری از متقاضیان که تا به امروز در این آزمون شرکت کردند به نوع طراحی سوالات معترض هستند و اعتقاد دارند که این آزمون سوالات بسیار سختی دارد. برگزار کنندگان این آزمون در مورد برگزاری این آزمون و سوالات آن اینگونه می‌گویند که، قبل از برگزاری آزمون تمام سوالات به چند کانون فرستاده می‌شود و تمام سوالات ارزیابی و در نهایت تایید می‌شوند.
 
برگزار کنندگان اعتقاد دارند که سوالاتی در مورد روانشناسی یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که هر فرد در مصاحبه با کارشناس منابع انسانی هر شرکتی پاسخ می‌دهند و آشنایی داشتن با روحیات و شخصیت کارمند، برای هر کارفرمایی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل سوالات روانشناسی در این آزمون مهم هستند. 
دیگر سوالات نیز در نهایت پس از بررسی‌های مختلف مورد تایید قرار می‌گیرند و در نهایت در آزمون قرار می‌گیرند.
 

نمره داوطلبان

 
بسیاری از داوطلبان به این معترض بودند که در صورت گرفتن نمره خوب در آزمون اولیه، باز هم برای مصاحبه و استخدام در شرکت‌های خصوصی انتخاب نشدند. برگزار کنندگان این آزمون در دفترچه راهنمای شرکت در این آزمون درباره نمره اینگونه می‌گویند که: نتیجه نهایی این آزمون در قالب یک کتاب جامع راهنمای شغلی تشریحی به داوطلبان داده خواهد شد و در نمره نهایی آنان تاثیری نخواهد داشت.
 
این آزمون تعداد مشاغل زیادی را شامل می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دسته بازاریابی و کارشناس بازاریابی و حوزه برنامه نویسی و استخدام برنامه نویس اشاره کرد. می‌توانیم از ایران تلنت به عنوان منبعی برای سنجش میزان متقاضی و کارجو استفاده کنیم و به این نتیجه برسیم که تعداد بسیار زیادی از جوانان در حوزه‌های مربوط به IT و فناوری اطلاعات متقاضی هستند و این افراد در این آزمون به دنبال استخدام در یکی از شرکت‌های خصوصی در این مشاغل هستند.
 
بسیاری از این جوانان این سوال برایشان پیش می‌آید که شرکت‌های خصوصی که خب بسیار هستند و بسیاری از آنها از نام‌های بزرگ در ایران به شمار می‌آیند، چرا خود این آزمون را انجام نمی‌دهند و میزان رقابت را میان افراد کمتری نمی‌کنند. شاید یکی از دلایل آن یکپارچه کردن این نوع آزمون‌ها باشد، اما خب می‌توان به این نوع آزمون ایراد وارد کرد و برگزاری آن در این سطح و به این بزرگی را مشکل دانست.
 
در نهایت می‌توانیم بگوییم که، خوب است که این نوع آزمون‌ها مانند دیگر آزمون‌های استخدامی که زیر نظر شرکت‌های دولتی و وزارت‌خانه‌ها برگزار می‌شود، سازماندهی شوند تا حرف و حدیث‌هایی که در رابطه به آن گفته می‌شود کمتر شود و نظم و سازماندهی بهتری داشته باشد.
 
منبع: www.irantalent.com
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها