یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در وضعیت فعلی کنترل بازار عملا ممکن نیست، تنها کاری که دولت می تواند برای بازار انجام دهد شفافیت و اصلاح ساختار قیمت ها و بهبود روشهای فروش است.
کد خبر: ۱۲۷۰۰۲۰

چندی پیش افزایش قیمت افسار گسیخته در بازار خودرو متولیان امر را بر آن داشت تا با تصمیماتی از جمله حذف مجدد قیمت از سایت ها و نرم افزارهای فروش خودرو در فضای مجازی و تصمیم گیری مجدد در مورد قیمت کارخانه ای سعی در کنترل این بازار نابسامان کنند.
 
اما نتیجه این تلاش ها به زودی از بازار خودرو محو شد و این روزها دوباره شاهد افزایش روز شمار قیمت در بازار خودرو هستیم. این موضوع ما را بر آن داشت تا با دکتر امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو به گفتگو بنشینیم.
 
 
دکتر امیر حسین کاکایی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتگو با جام جم آنلاین در توضیح دلایل شکست طرح های کنترلی و افزایش مجدد قیمت خودرو  گفت: واقعیت این است که مدتی مردم سرگرم شدند و بازارها راکد شد وهنوز هم راکد است؛ اما حرکت های اخیر در بازار‌خودرو، به طور مشخص حذف قیمت ها از سایت ها و قرعه کشی هیچ اثر ماندگاری روی بازار نگذاشت.

وی تصریح کرد: تا زمانی که تولید خودرو بالاتر نرود و از طرف دیگر شرایط اقتصادی و تورمی تحت کنترل در نیاید بازارهای سرمایه از جمله خودرو، مسکن و بورس متناسب با شرایط تورمی و به خصوص تورم انتظاری بالا می روند و هیچکس نمی تواند جلوی آن را بگیرد. با اینگونه حرکت های ایذایی فقط معاملات کاهش یافته و از بخش شفاف به بخش غیر شفاف اقتصاد وارد می شود.
 
این استادیار دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: مهمترین عامل در حوزه های صنعت و بازار خودرو در دو سال گذشته بحث تحریم ها و قیمت گذاری غلط بوده است؛ تا وقتی هر یک از این دو وجود دارند صنعت خودرو با چالش روبروست و بازار هم به تبع اون قابل کنترل نیست.


کاکایی ادامه داد: البته تحریم ها را می شود با ترفند هایی دور زد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.همچنین داخلی سازی، به خصوص در چند ماه گذشته موفق عمل کرده و جلوی توقف تولید را گرفته است، اما حرکت های بعدی نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی عنوان کرد: وقتی که قیمت گذاری خودرو برای خودروساز به نحوی است که زیان می کند و از آن طرف ارزش واقعی خودرو در بازار بالاتر است دو اتفاق بد همزمان رخ می دهد. اتفاق اول هجوم مردم و به نوعی سرمایه گذاران برای بهره برداری از رانت ایجاد شده از این قیمت گذاری غلط به بازار خودرو می باشد که خود تبعات مختلفی از جمله از جمله افزایش بی رویه تقاضا و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت ها در بازار دارد.
 
این کارشناس ادامه داد: اشکال بعدی، وقتی خودروساز زیان می کند دیگر نمی تواند روی فناوری های جدید و توسعه خطوط سرمایه گذاری کند و اصولاً سرمایه گذار از این صنعت فراری خواهد شد. در این حالت توان مقابله با تحریم ها کاهش پیدا می‌کند و در کنار آن در عمل ظرفیت تولید پایین می آید وپس از آن عرضه کاهش پیدا میکند و در نتیجه این چرخه خود باعث افزایش قیمت می‌شود.
 

آزادسازی قیمت ها بهترین راه حل موجود؟!

 
کاکایی در ادامه گفتگو در پاسخ به سوال " راه حل کنترل قیمت در این بازار نابسامان چیست" اینگونه پاسخ داد: تنها راه حل در وضعیت فعلی جابجایی نگاه ما از بازار به سمت صنعت و تولید است. باید موانع تولید را برطرف کرد و بدیهی ترین راهکار موجود آزادسازی قیمت هاست.
 
وی ادامه داد: بعضی فکر می کنند می‌توان با افزایش بهره وری افزایش چند صد درصدی قیمت نهاده های تولید را جبران کرد، در حالی که  پتانسیل افزایش بهره ‌وری بدون جراحی اساسی در روش های تولید و همچنین ساختار منابع انسانی حداکثر ۱۰ درصد است.
 
این کارشناس در تصریح اظهارتش عنوان کرد: در وضعیت فعلی کنترل بازار عملا ممکن نیست! تنها کاری که دولت می تواند برای بازار انجام دهد، شفافیت و اصلاح ساختار قیمت ها و بهبود روشهای فروش است، که بنظرم الان تا حدود خوبی انجام داده است. امروز عملاً روش های فروش به اندازه کافی شفاف و تصویب شده است، از اشتراک کامل بانک‌های اطلاعاتی گرفته تا شرط و شروط برای عدم استفاده از خودروی تولیدی در ۳۶ ماه گذشته و سیستم های رایانه‌ای تقویت شده، اما تا وقتی یک خریدار از خودروساز بتواند خودرو را با قیمتی بخرد که صد در صد  سود ببرد هجوم مردم برای خرید از خودروسازان همچنان ادامه دارد. به همین دلیل تاکید می کنم هیچ راهی جز آزادسازی قیمت این هجوم را کنترل نمی کند.
 
کاکایی درباره افزایش قیمت های شدید اخیر در بازار خودرو نیز اظهار کرد: علت افزایش ناگهانی این هفته مشخصاً افزایش قیمت ارز و یا برعکس کاهش ارزش ریال است که اثر آن در تمام بازارهای سرمایه از جمله خودرو مشاهده شد و هیچ ربطی به کنترل دولت بر بازار و صنعت خودرو ندارد.
 
وی در پایان گفت: همان طور که مشاهده کرده‌ایم با تمام ترفندها و بگیر و ببندها مشکل در این بازار حل نشده است، فلذا تا تولید به حد مطلوب نرسد مشکل بازار همچنان ادامه دارد.
 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
۰
۰
فقط با تولید زیاد و بر آوردن تقاضا مشکل حذف می شود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها