رییس جمهور هفته قبل پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تأیید کرد و این همکاری را زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله طرح بزرگ کمربند ـ راه خواند.
کد خبر: ۱۲۶۹۷۹۵
سند همکاری 25 ساله ایران و چین باید شامل سرمایه گذاری در ایران باشد / تجار ایرانی مسئول واردات اجناس بی کیفیت چین هستند
 
 
فریال مستوفی رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین گفت: «امیدواریم این توافق تغییری در روابط تجاری دو کشور ایجاد کند و با اجرای آن بشود از منابع چین برای سرمایه گذاری در ایران استفاده کرد».

مستوفی با ذکر این نکته که این سند در حوزه هایی مانند فرهنگ و سیاست و امنیت قضایی است، عنوان داشت: «تمام پروژه هایی که چین تا به حال در ایران انجام داده به صورت فاینانس بوده و سرمایه گذاری مستقیم نبوده است».

رییس سابق کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین، موقعیت سوق الجیشی ایران را در سطح جهان ممتاز دانست و اعلام کرد: «ایران نقطه ارتباط بین شرق و غرب است و با  توجه به طرح احیای جاده ابریشم بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری های خارجی است».

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تجارت های قبلی ایران و چین را منحصر به خرید کالا خواند و اظهار کرد: «اگر قرار است آنها به عنوان شریک ما باشند باید بتوانیم از منابع مالی این کشور استفاده کنیم و فقط مسائل پیرامون فروش کالا به ایران نباشد».

وی در ادامه با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری های خارجی چین در کشورهای مختلف جهان، افزود: «چین در بیش از 130 کشور دنیا سرمایه گذاری کرده و معاملات تجاری تا 600 میلیارد دلار با اتحادیه اروپا و آمریکا دارد. این اتفاق پس از اجرای سیاست درهای باز و اقتصاد آزاد برای این کشور به وجود آمده است».

مستوفی تصورات مردم ایران را درباره بی کیفیت بودن اجناس چینی اشتباه خواند و کفت: «چین در تمام کیفیت و سطوح استاندارد محصول تولید میکند. مشکل از وارد کننده های ایرانی است که از این کشور فقط اجناس بی کیفیت و با استانداردهای پایین را خریداری میکنند. نهادهای نظارتی باید در این باره دقت بیشتری داشته باشند».

این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که در زمان تحریم ها چین بزرگترین خریدار نفت ما بوده، اظهار داشت: «در حال حاضر سطح روابط تجاری دو کشور بسیار پایین آمده و روابط بانکی مان محدود شده است. در سالهای اخیر چین شریک اول تجاری ما بوده ولی ترس از آمریکا باعث کم شدن روابط تجاری شده است».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها