سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با جام جم آنلاین:

آمریکا در روابط ایران و افغانستان شیطنت می کند

سفیر پیشین ایران در افغانستان درباره سفر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به ایران براین باور است: البته او از قبل نیز نگاه مثبتی نسبت به روابط دو کشور داشت. شاید یکی از دلایل این سفر تقویت روابط دیپلماتیک بین دو کشور است زیرا مقامات دو کشور در سال های اخیر سفرهای جدی به کشورهای یکدیگر نداشتند
کد خبر: ۱۲۶۹۷۸۴

فداحسین مالکی سفیر پیشین ایران در افغانستان و نماینده مجلس یازدهم در گفت و گو با جام جم انلاین درباره سفر اتمر به ایران گفت: این سفر از جهات مختلف حائز اهمیت است و اولین سفری است که آقای اتمر به جمهوری اسلامی دارد. البته او از قبل نیز نگاه مثبتی نسبت به روابط دو کشور داشت. شاید یکی از دلایل این سفر تقویت روابط دیپلماتیک بین دو کشور است زیرا مقامات دو کشور در سال های اخیر سفرهای جدی به کشورهای یکدیگر نداشتند مساله دیگر شیطنت های زیادی است که اخیرا توسط برخی از کشورهای خارجی نسبت به روابط بین دو کشور ایجاد شده است بخصوص آمریکایی ها که در مسیر تیره کردن روابط بین دو کشور تلاش های زیادی دارد.
 
وی در ادامه این مصاحبه تصریح کرد: هر دو کشور فارسی زبان و دارای تمدن مشترک و مرز مشترک و اشتراکات فراوان هستند و این هراس در مقامات هر دو کشور وجود دارد که نباید به دلیل مشکلات روابط بین دو کشور سرد شود. موارد متعدد دیگری نیز مطرح است از جمله تعداد زیادی از برادران و خواهران افغانی ما که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند و این موضوع نیز مورد بحث مقامات دو کشور بود. همچنین موضوع هیرمند و خشکسالی چندین ساله در سیستان که قطعا موضوع مذاکره بین مقامات دو کشور خواهد بود همچنین خشکی هامون که از زیباترین تالاب های دنیاست. من این سفر را پر اهمیت تلقی می کنم و امید دارم خط بطلانی بر شیطنت های خارجی باشد. ایران و افغانستان دو کشور دوست و برادر هستند که می توانند در سایه وحدت در کنار هم قرار بگیرند.
 
این سفیر پیشین افزود: مساله دیگر موضوع صلح و مسائل موجود در داخل افغانستان است. از جمله اختلافاتی که بین دولت وحدت مرکزی و طالبان وجود دارد و در این بین جمهوری اسلامی ایران نباید در حاشیه قرار بگیرد. ایران قطعا باید کما فی السابق صاحب نظر باشد. نگاه مقامات کشور ما در حوزه دیپلماسی به کشورهای همسایه و افغانستان باید نگاهی پر رنگ تر باشد. ایران نباید اجازه بدهد بازیگران بین المللی از جمله آمریکا و روسیه در معادلات افغانستان اعمال نفوذ کنند و جمهوری اسلامی در حاشیه باشد. البته مقامات افغان به دنبال این هستند که ایران در مذاکرات صلح حضور فعالی داشته باشد چون ایران به هیچ وجه راضی نیست جز صلح بین الافغانی چیز دیگری اجرا شود. مذاکرات دوحه و مسکو چیزی نیست که گره چندین ساله در معادلات کلان سیاسی افغانستان را باز کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها