خشونت علاوه بر این‌كه تاثیر اجتماعی نامطلوبی به همراه دارد، سلامت جسم و روح و روان را هدف می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۶۷۱۰۵

افراد پرخاشگر، كسانی هستند كه هنجارهای جامعه و حق و حقوق دیگران را به‌راحتی زیرپا می‌گذارند. روحیه این اشخاص به‌گونه‌ای است كه چه حق با آنان باشد و چه نباشد، رفتار تند و خشنی از خود نشان می‌دهند تا با این روش، حق خود را از دیگران بگیرند.

در این بین، هر چه شدت خشم و رفتاری كه فرد از خود نشان می‌دهد، شدیدتر باشد، كم‌كم به رویه و رفتار همیشگی او تبدیل شده و در هر واكنشی از خود خشم نشان می‌دهد كه تاثیر نامطلوبی در روابط با دیگران خواهد داشت.

گاهی فرد در زندگی روزمره خود و مسائل اقتصادی به قدری درگیر و دچار ناكامی است كه با كوچك‌ترین واكنشی مانند پیچیدن خودرویی جلوی خودرواش، به‌شدت عصبانی شده و یك نزاع را رقم می‌زند.

علاوه بر اینها، خشونت و عصبانیت بر سلامت روح و جسم انسان نیز تاثیر مطلوب به همراه دارد و به دلیل بالا رفتن فشار خون و افزایش میزان ضربان قلب، فرد دچار استرس و اختلال عصبی شدید و در پی آن ممكن است دچار سكته مغزی و قلبی شود.

برای كنترل و كاهش خشونت، راهكارهای مختلفی وجود دارد. اولین و مهم‌ترین راه كه می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد، مراجعه به روان‌شناس، روانپزشك یا مشاور است.

اگر افراد در یك محیط تنش‌زا قرار دارند، بهتر است محیط را ترك كرده، یك نفس عمیق بكشند و از یك تا 10 را به صورت برعكس بشمارند تا از میزان خشم‌شان كاسته شود.

نوشیدن یك لیوان آب خنك نیز به كنترل خشم كمك می‌كند. افراد باید آموزش ببینند و یاد بگیرند كه توسل به خشونت و نزاع تنها راه رسیدن به خواسته‌ها و نیازها نیست و می‌توان از روش‌های مسالمت‌آمیزتری مانند گفت‌وگو نیز استفاده كرد تا نزاع و درگیری به حوادث بزرگ‌تری مانند قتل ختم نشود.

دكتر پرویز رزاقی - روان‌شناس / ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها