کد خبر: ۱۲۶۵۲۰۸


اگر پرتاپ ماهواره نور صرفا استفاده نظامی داشته باشد مشروع خواهد بود و در هیچ کجای مقررات بین المللی ایران از دست یابی به ماهواره نظامی منع نشده است. خصوصا وقتی ایران توسط ده ها پایگاه نظامی آمریکا محاصره شده است. طبیعی که برای دفاع از خود به اطلاعات بیشتری نیاز دارد و این مخالف با مقررات بین المللی نیست. اما حتی در کشور ما نیز برخی تصور می کنند حرف آمریکایی ها مقررات جهانی محسوب می شود ولی اینطور نیست و این حرفها با قوانین بین المللی مخالفت دارد. هیچ کاری خلاف قوانین بین المللی به گرد کارهای آمریکایی ها نمی رسد. آمریکا در تخلف از مقررات بین المللی همواره دست برتری دارند. تجاوز آمریکا به عراق بر خلاف مقررات بین المللی بود. آمریکایی ها سردار ارشد ایران و قهرمان جنگ بر علیه افراطی گرایی و داعش را در کنار همتای عراقی او را به شهادت رساندند. تمام این موارد جنایت هایی بر خلاف مقررات بین المللی است ولی آمریکا این جنایات را انجام می دهد.

ترامپ وقتی رییس جمهور شد اعلام کرد ایران را به زانو در می آورد و همچنین اعلام کرد نیروی دریایی جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه را منزوی خواهد کرد ولی دیدیم که در روزهای گذشته آنها منزوی نشدند و در برابر نیروی دریایی آمریکا با استحکام کامل ایستادگی کرده اند. وقتی ترامپ تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران را اجرا کرد قول داده بود ایران به زودی به زانو در می آید ولی امروز وضعیت آمریکا بدتر از ایران است. بحران در آمریکا  کمرشکن است ولی ایران سرپای خود ایستاده و حتی ماهواره جدید خود را راهی فضا می کند این امر قطعا برای آمریکا و شخص ترامپ مایه عصبانیت خواهد بود.

بسیاری از حرف های ترامپ تو خالی است. شورای امنیت تهدیدی برای ایران نیست چون تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه ایران از تمام تحریم های 40 سال گذشته سنگین تر و وسیع تر است و دایره تحریم های شورای امنیت که قبلا تصویب شده بوده نیز بسیار محدودتر شده و در حال حاضر تحریم های شورای امنیت لغو شده اند و همان تحریم ها در حال اجرایی شدند به واسطه تحریم های یک جانبه امریکایی هستند که بسیار  گسترده تر است. امروز دارایی های ایران حتی در بانک های کره و ژاپن بلوکه شده است. که چیزی فراتر از این وجود ندارد و به قول خودشان فشار حداکثری آمریکا بر ایران است.

همچنین تقاضای  قطعنامه های جدید بر خلاف مقررات بین المللی است و امروز چین و روسیه اجازه نمی دهند قطعنامه های جدیدی بر علیه ایران تصویب شود. در دوره هایی که این دو کشور از تصویب قطعنامه بر علیه ایران تمکین می کردند، کشورهایی ضعیفتر از امروز بودند. ولی امروز میزان مقاومت آنها در برابر آمریکا بیش از آن زمان است. امروز روسیه و چین در برابر چنین خواسته ای تمکین نمی کنند و حتی اروپا نیز در چنین مواردی برخورد می کند از این جهت می توان گفت قطعنامه جدید منتفی است، از طرفی بر فرض محال که چنین قطعنامه ای تصویب شود آیا اتفاق خاصی در ایران رخ می دهد؟ به نظر من خیر اتفاق خاصی پیش نمی اید. تمام مواردی که در قطعنامه بوده در حال حاضر توسط امریکا در حال اجرایی شدن هستند.

هیچ یک از کارهای ایران در حوزه دفاعی بر خلاف قوانین و مقررات بین المللی نیست. فقط از ایران خواسته شده است که به سمت طراحی موشک هایی صرفا برای حمل کلاهک هسته ای نرود. این نکته از ایران خواسته شده است و امری در کار نیست و ایران نیز چنین نکرده است. ماهواره نیز سلاحی نظامی نیست و فقط در حوزه کسب اطلاع و رد بدل ان کاربرد دارد.

محمدرضا مرندی تحلیلگر مسائل امریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها