‌ریاست مجلس جایگاه بسیار موثری در هدایت خانه ملت دارد. مجلس یازدهم در شرایط خاصی شکل می‌گیرد و نقش اثرگذاری در اجرای گام دوم انقلاب اسلامی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۹۱

از سوی دیگر مجلس یازدهم در شرایطی شکل می‌گیرد که ما در شرایط پساکرونا قرار داریم و با مباحثی چون رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم روبه‌رو هستیم.

همچنین سال 99 با عنوان جهش‌تولید نامگذاری شده است و در کنار این مسائل باید به ظرفیت‌های مجلس یازدهم از جمله حضور قوی جوانان اشاره کرد. ریاست مجلس می‌تواند از این ظرفیت بی‌بدیل در جهت ایجاد تحولی جدی در مجلس استفاده کند.

همچنین مجلس در جایگاه مهمی به لحاظ حل معضلات اصلی کشور قرار دارد. از این رو معتقدم رئیس مجلس آینده باید فردی باشد که به لحاظ ساختار و کارکرد نمایندگان خانه ملت، رویکرد تحولی در مجلس داشته باشد.

ریاست مجلس می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی و جایگاهی که به لحاظ قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس دارد این رویکرد را براساس گفتمان انقلابی تقویت کند.

در چنین شرایطی شایسته است فردی با تفکر، رویکرد،‌ تجربه، ‌سوابق و رویه انقلابی در راس مجلس یازدهم قرار گیرد. از سویی دیگر باید به این نکته توجه کرد فردی که در جایگاه ریاست مجلس قرار می‌گیرد باید از شاخصه‌هایی چون فساد ستیزی برخوردار باشد.

مقوله فساد اقتصادی، لطمه‌های جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است و به نوعی حق مردم به‌واسطه این فساد اقتصادی تضییع شده و زمینه برای دست‌اندازی رانت‌خواران و تجاوزکنندگان به اموال ملت فراهم شده است.

همین مساله آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است. فردی که در جایگاه ریاست مجلس یازدهم می‌نشیند باید همت خود را در مسیر کوتاه کردن دست مفسده‌جویان از بیت‌المال و حق ملت قرار دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های رئیس مجلس یازدهم باید این باشد که به لحاظ سیاسی بتواند بین سلایق مختلف سیاسی و جریان‌هایی که در مجلس حضور دارند اجماع ایجاد کند تا شرایط برای وحدت و همدلی در بین نمایندگان مجلس فراهم شود.

این نکته مهمی است که رئیس مجلس باید بتواند با به‌کارگیری ظرفیت همه سلایق سیاسی در جهت حل اختلافات بکوشد.

به عبارت دیگر مجلس یازدهم باید مجلسی همسو و در مسیر خدمت‌رسانی به مردم و طبقات ضعیف جامعه باشد.

زهره الهیان - منتخب مجلس یازدهم / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها