معاون کل وزارت بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت گفت: با هماهنگی های قریب به اتفاق مراکز دولتی و و وابسته دولت و مراکز خصوصی حداکثر از هفته آینده مشاغل مختلف با رعایت مسائل مختلف از سر گرفته می شوند.
کد خبر: ۱۲۶۳۶۰۱

به گزارش جام جم آنلاین ، ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت در کنفرانس ویدئویی با بیان اینکه مردم از مراجعات و رفت و آمدهای غیرضروری به بیرون خودداری کنند افزود: موارد غیراورژانس مثل دندانپزشکی با رعایت تمهیدات لازم صورت گیرد و تکلیف جراحی های زیبایی هم که مشخص است. استفاده از ماسک هم ضروری است.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چه زمانی وضعیت کنونی تمام می شود و بازگشت به حالت سابق امور اجتماعی اتفاق می افتد گفت: وزارت جهانی بهداشت در رابطه با اینکه چه زمانی اوضاع اجتماعی به این حالت باقی می ماند فقط راه جایگزین را در نظر گرفته است. باید راه جایگزین برای سرکوب انتشار ویروس وجود داشته باشد. اگر قرار است قرنطینه، اعمال محدودیت رفت و آمد و فاصله گذاری حذف شود باید راه جایگزین درنظر بگیریم.

حریرچی تاکید کرد: شناسایی افراد مشکوک به بیماری، انجام تست های مکرر کرونا، ایزوله کردن افراد بیمار، شناسایی افراد مرتبط با افراد بیمار، قرنطینه کردن آنها، تقویت نظام اجتماعی و پزشکی و آ افزایش آگاهی و دانش اجتماعی افراد مهم ترین راه های جایگزین به شمار می روند.

دکتر حریرچی در پاسخ به سئوال جام جم آنلاین مبنی بر این که طرح فاصله گذاری اجتماعی تا چه اندازه تضمین کننده سلامت افراد است گفت: بانی اصلی طرح فاصله گذاری اجتماعی مردم هستند. ما در دو جبهه می جنگیم، یکی تحریم و دیگری کرونا. شرایط ما با کشورهای دیگر متفاوت است. موضوعی که مورد توجه قرار دارد این است که اگر اقتصاد و بازگشایی مشاغل در بحران کرونا با عجله از سر گرفته شود اقتصاد ضربه سهمگینی خواهد خورد. در بازگشایی ها باید ارزیابی مکرر را مد نظر قرار داشته باشیم. به میزانی که نتایج را (از فاصله گذاری اجتماعی) می بینیم باید بر اساس همان تصمیم گیری کنیم. با رعایت این موارد باز هر دو جهت به حداکثر منافع می رسیم.

وی تاکید کرد: حمل و نقل عمومی عامل 26.5 درصد از تماس های منجر به ابتلا به کرونا بوده است. مدارس نیز 11.5 و دانشگاه ها هم عامل 7 درصد از بیماری ها هستند. حمل و نقل عمومی آلودگی را بیشتر می کند. شهرداری در این رابطه با همکاری های هم داشته است که البته باید ارزیابی کنیم.

این مقام مسئول بیان داشت: نمی توان درصد قابل توجهی از مشاغل را بازگشایی کرد. یکی از معیارهایی که بر اساس آن مجبور به بازنگری هستیم میزان توانایی حمل و نقل عمومی خصوصا در شرایط اوج ترافیک است. ملاک بازگشایی یک شغل فقط خطر خود شغل نیست، باری است که همان شغل به حمل و نقل عمومی اضافه میکند.

حریرچی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شرایط فعالی به پایان می رسد گفت: روسای دولت های مختلف هم در اینباره اظهار نظر کرده اند. تا زمانی که دارو و یا واکسن کرونا کشف نشود و خود ویروس شروع به تضعیف نکند نباید انتظار پایان شرایط فعلی را داشته باشیم. ایمنی جمعی در مقابل این ویروس باید افزایش پیدا کند. کرونا تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهان گذاشته است. مهم این است که اول بتوانیم اپیدمی اول را کنترل کنیم. علم هم در این رابطه کم است و فقط چهار ماه و خرده ای پیشینه دارد.  

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: ما همزمان باید چند هدف را دنبال کنیم. ابتدا اپیدمی را کنترل کنیم و کاری کنیم که سیستم بهداشتی در برابر این ویروس پاسخ بدهد. اثرات اجتماعی و اقتصادی مخرب کرونا را به حداقل برسانیم و تعادل ایجاد کنیم. برآوردهای ما در هفته گذشته نگرانی هایی را به وجود آورد هر چند 60 الی 70 درصد حمل و نقل های شهری نسبت به روز مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. تعداد زیادی از مردم درآمدشان به کار روزانه شان بستگی دارد. دولت نمی تواند فقط به افرادی توجه کند که درآمد ثابت و یا پس انداز قابل توجه دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها