خون یک مایع حیاتی برای بدن است و بدون آن زندگی معنا ندارد، با هر اهدای خون می‌توان جان سه نفر را از مرگ نجات داد. اهدای خون یک امر حیاتی برای نجات جان نیازمندان به خون می‌باشد.
خون یک مایع حیاتی برای بدن است و بدون آن زندگی معنا ندارد، با هر اهدای خون می‌توان جان سه نفر را از مرگ نجات داد. اهدای خون یک امر حیاتی برای نجات جان نیازمندان به خون می‌باشد.
کد خبر: ۱۲۶۳۵۰۹

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، خون و فرآورده‌های خونی نیاز حیاتی بسیاری از بیماران نظیر بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، برخی انواع سرطان‌ها و افراد مجروح شده در تصادفات جاده‌ای است، اما به دنیال شیوع کرونا در کشور و کاهش مراجعات جهت اهدای خون، ممکن است بانک خون کشور با کاهش ذخایر خونی مواجه شود.

باید توجه داشت که مسائل بهداشتی در فرآیند خونگیری در مراکز انتقال خون به خوبی رعایت می‌شوند و بنابراین مراجعه به این مراکز، جای نگرانی ندارد و اهداکنندگان می‌توانند برای برطرف کردن نیاز‌های خونی بیماران به مراکز انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا کنند.

شرایط اهدای خون چیست؟

۱. داشتن حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال از شرایط اهدای خون است البته اهداکنندگان مستمر می‌توانند تا سن ۶۵ سالگی خون خود را اهداء کنند.

۲. حداقل وزن اهداکننده باید ۵۰ کیلوگرم باشد

۳. فواصل اهدای خون هر ۸ هفته یکبار باشد؛ مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال از ۴ بار تجاوز نکند.

۴. همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه) ضروری است و برای اهداکنندگان بار اول، همراه داشتن کارت ملی الزامی است.

۵. درصورت وجود سابقه موارد زیر حتماً پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید:

سابقه آلرژی ها، تب یونجه، مصرف دارو، بیماری‌های قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی، تزریق خون و فرآورده‌های آن، غش ـ صرع ـ تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، اعمال جراحی، سابقه رفتار‌های پر خطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو، سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده و سابقه مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها