روز 29 دی‌ماه، همزمان با پایان جنگ 22 روزه در سال 2008 در تقویم به نام «روز غزه» به پاسداشت مقاومت این قطعه کوچک در مقابل تهاجم رژیم صهیونیستی نام‌گذاری شده است.
کد خبر: ۱۲۴۵۱۵۲
جنگ 22 روزه؛ نمادی از «باور به سنت الهی و قوی باشیم»

این نام‌گذاری در آذر 88 (یک سال پس از جنگ 22 روزه در 29 دی 87) از سوی مجلس شورای اسلامی ایران انجام‌شده است و این نام‌گذاری جهانی نیست.

این جنگ ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ آغاز شد و تا ۱۷ ژانویه سال ۲۰۰۹ ادامه داشت که به نام عملیات سرب گداخته یا جنگ ۲۲ روزه مشهور است. در این جنگ نابرابر، بیش از ۱۴۵۰ فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از ۵ هزار نفر نیز زخمی شدند؛ اما از سوی صهیونیست‌ها 13 تن کشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند.

جنگ 22 روزه از این منظر اهمیت دارد که جایگاه مقاومت فلسطین (بالاخص جریان حماس و جهاد اسلامی) را بسیار مستحکم و مهم نمود. به‌گونه‌ای که از سال 2008 به این‌سو محور جنوبی سرزمین‌های اشغالی هم به دغدغه‌ای در کنار محور شمالی (حزب‌الله) برای صهیونیست‌ها تبدیل شد.

نوار غزه جزو مناطقی است که در زمان اعلام جعلی رژیم صهیونیستی بر اساس قطعنامه سازمان ملل در سال 1948 جزو مناطق دولت فلسطینی نام‌گذاری شد؛ هرچند همیشه در اشغال صهیونیست‌ها باقی ماند. حتی در توافق اسلو در سال 1993 که میان یاسر عرفات و اسرائیل اتخاذ شد، صهیونیست‌ها قول دادند بر اساس مرزهای 1948 از مناطق کرانه باختری و نوار غزه عقب‌نشینی کنند و در مقابل تشکیلات خودگردان فلسطین «اسرائیل» را به رسمیت بشناسد.

رژیم صهیونیستی بالاخره در سال 2005 از نوار غزه به‌طور رسمی عقب‌نشینی کرد. این عقب‌نشینی نه در قبال تعهد صهیونیست‌ها در اسلو بلکه به‌واسطه کشته شدن نزدیک هزار صهیونیست از سال 2000 یعنی آغاز انتفاضه دوم تا 2005 بود. مقاومت فلسطین توانست در سال 2005 اولین پیروزی بزرگ خود را از زمان اشغال سرزمین‌های فلسطین کسب کرد. عقب‌نشینی اسرائیل از نواز غزه معادلات فلسطین را وارد مرحله جدیدی کرد.

قدرت گرفتن مقاومت فلسطین در نوار غزه روز به روز بر نگرانی صهیونیست‌ها افزوده است. نخستین اقدام جدی علیه مقاومت در نوار غزه آغاز جنگی بود که صهیونیست‌ها گمان می‌کردند در کمتر از یک هفته مقاومت تسلیم خواهد شد؛ اما 22 روز مقاومت مردم نوار غزه، صهیونیست‌ها به شکستی دیگر مانند جنگ 33 روزه رسوا کرد.

جنگ 22 روزه؛ آغازی بر چالش رسانه‌ای اسرائیل

رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس جعلی‌اش با معضل اثبات وجودی و هویتی خویش در میان افکار عمومی روبرو بوده، لذا دیپلماسی عمومی همواره موردتوجه سیاست‌مداران این رژیم بوده است.

«هاسبارا» عبارتی است عبری به معنی اطلاع‌رسانی که از سوی صهیونیست‌ها به‌عنوان دیپلماسی عمومی این رژیم در منطقه و جهان استفاده می‌شد.

به همین منظور رژیم صهیونیستی سازمان ‌هاسبارا را ایجاد و وظیفه بهبود ذهنیت و چهره رژیم صهیونیستی را بر عهده آن قرار داد.

اما یکی از ویژگی‌های مهم جنگ 22 روزه، توجه جهان به حجم جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه، جایی که کمی قبل‌تر آن را تخلیه کرده بودند. حجم جنایات در کنار آغاز دوران جدیدی از عصر رسانه دیجیتال در جهان نسبت به دهه‌های 80 و 90 میلادی، اسرائیل را در تیررس انتقادات افکار عمومی جهان قرار داد.

این جنگ موجب شد پس از گذشت چند دهه به‌منظور پیگیری دقیق‌تر دیپلماسی عمومی، وزارت «دیپلماسی عمومی و امور یهودیان پراکنده»، دو ماه پس از تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه در سال 2008 تشکیل گردید و «یولی ادلشتاین» از حزب لیکود به‌عنوان وزیر این وزاتخانه در کابینه بنیامین نتانیاهو مشغول به کار شد.

تشکیل وزارت جدیدی مبتنی بر هدف افکارعمومی درست 2 ماه بعد از جنگ 22 روزه نشان دهنده اهمیت این جنگ در رسانه‌ها و پیروزی مقاومت در عرصه افکارعمومی بود.

مقاومت غزه از 22 روز به 2 روز

یکی دیگر از اهمیت‌های جنگ 22 روزه آن است که این پیروزی، آغاز یک مسیری مستحکم بود که حال بعد از ده سال بسیار تنومندتر و قوی‌تر از گذشته است. به‌طوری که ما شاهد بودیم در اردیبهشت امسال برای دومین بار طی شش ماه میان غزه و تل‌آویو وضعیت شبه جنگی برقرار می‌شد و مقاومت پیروزمندانه از خارج شد.

در این جنگ که تنها 2 روز به طول انجامید مقاومت غزه (بالأخص جهاد اسلامی)‌ دست برتر را داشت و اعتماد به نفس مقاومت را نشان داد. طی دو روز بیش از 700 موشک به شهرک‌های گوناگون اشغالی تا فاصله 70 کیلومتری شلیک شد. رسیدن موشک‌های مقاومت به شهر عراد این پیام را به صهیونیست‌ها مخابره کرد که هدف قرار دادن مرکز اتمی دیمونا از سوی مقاومت غزه عملیاتی و ممکن است. جالب است که بدانیم تعداد کشته‌های غیرنظامی صهیونیست‌ها طی دو روز براثر موشک‌ها‌ 4 نفر بود؛ این در حالی است که در طول جنگ 22 روزه تنها 3 نفر بود.

مقاومت غزه اکنون به‌جایی رسیده است که وزیر انرژی رژیم صهیونیستی پس از تسلیم شدن اسرائیل بعد از تنش 2 روزه در غزه گفت: «راه‌حلی سحرآمیز برای وضعیت موجود در غزه وجود ندارد، نباید خودمان را گول بزنیم، غزه آن‌طور که (اسحاق) رابین آرزو می‌کرد نه از بین می‌رود و نه زیردریا خواهد رفت.»

حاج قاسم و پرورش مقاومت در غزه

در پایان ذکر این نکته لازم است که یکی از پرورش‌دهندگان و هدایت‌کنندگان مقاومت در غزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود. یکی از اقداماتی که حال بعد از گذشت چند روز از شهادت سردار سلیمانی فاش شده است حضور میدانی ایشان در غزه همراه با شهید عماد مغینه است.

احمد عبدالهادی یکی از رهبران حماس و نماینده این جنبش در لبنان در سخنانی گفته است: «فکر حفر تونل در غزه که طول آن‌ها به بیش از ۳۶۰ کیلومتر می‌رسد، از سوی دو نفر مطرح شد. اول فرمانده شهید عماد مغنیه و دوم حاج قاسم سلیمانی که بار‌ها به غزه سفر کرد و در ایجاد خطوط دفاعی مشارکت داشت. این مطالب، مسئله‌ای محرمانه نیست. دشمن این مسئله را به‌خوبی می‌داند.»

هم‌چنین انیس نقاش متفکر لبنانی در سخنانی به نقل خاطره‌ای از تدبیر حاج قاسم برای ارسال سلاح به غزه در جنگ 22 پرداخت و گفت: وقتی‌که حزب‌الله تلاش کرد که در جنگ 22 روزه از مصر بخواهد که اجازه دهد زخمی‌های جنگ را از غزه برای مداوا از آنجا خارج کند و حسنی مبارک اجازه نداد، با تدبیر حاج عماد مغنیه و حاج قاسم اتفاق عجیبی رخ داد که نه تنها مجروحان را از آنجا خارج کردیم، بلکه سلاح به دست اهالی غزه رساندیم. به این ترتیب که حاج قاسم گفت: «مگر مردم دارو و غذا نمی‌خواهند، مگر مجاهدان سلاح نمی‌خواهند پس چرا نشسته‌اند کافی است به سمت مرزهای العریش مصر هجوم بیاورند و از مرز بگذرند، هم‌غذا و دارو آنجا هست هم سلاح آماده کرده‌ایم، هجوم بیاورند.» فلسطینی‌ها هم این کار را کردند بدون آنکه متوجه شوند از کجا دستور می‌گیرند، هجوم آوردند، از مرز گذشتند و مایحتاج و سلاح خود را دریافت کردند و برگشتند و مقاومت کردند و در جنگ پیروز شدند. این تدبیر حاج قاسم بود.

تاریخ همواره نشان داده است که مقاومت هوشمندانه و مدبرانه قطعاً به مسیر پیروزی ختم خواهد شد؛ غزه در حالی امروز به مقاومت خود ادامه می‌دهد که شاید برخی در همان جنگ 22 روزه کوچک‌ترین امیدی به پیروزی او نداشتند اما اکنون آنان هستند که برای پایان تنش 2 روزه با دشمن صهیونیستی شرط می‌گذارند. لذا باید قوی شد و با باور به سنت الهی به این مسیر ادامه داد.

محمدمحسن فایضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها