دهلی نو در پی شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی ، که رهبری سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت ، در بیانیه ای موضع گیری کرد.
کد خبر: ۱۲۴۴۱۹۵
واکنش هند به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی / تلاش هندی ها برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از brookings ، در این بیانیه ، نگرانی هند از تشدید در منطقه ای که برای هند بسیار مهم است عنوان شده است. در این بیانیه از کلمه کشتن به جای کلمه ترور در رابطه با سردار سپهبد قاسم سلیمانی استفاده شده. این گزارش حاکی از افزایش تنش در منطقه است.

بر اساس این گزارش هند در مورد تشدید اوضاع در منطقه، نگرانی های بیشتر و جدی تری خواهد داشت. این کشور منافع حیاتی در خاورمیانه دارد و فقط در منطقه خلیج فارس از هشت و نیم میلیون شهروند برخورددار است. این منطقه منبع مهمی از واردات نفت و گاز هند به شمار می رود و دولت این کشور پرجمعیت بیشتر نفت مورد نیاز خود را از همین منطقه وارد می کند. این منطقه پرتنش یک منبع سرمایه گذاری در حال رشد برای هند نیز محسوب می شود. دهلی نو برنامه ریزی کرده بود که این منطقه به عنوان یک مسیر ترانزیتی به افغانستان و آسیای میانه، از طریق بندر ایران واقع در چابهار استفاده می شود که البته تحریم های ایالات متحده در این میان مانع بسیار بزرگی برای دولت هند است. علاوه بر این ، احزاب در این منطقه نه تنها بر تحولات افغانستان و پاکستان تأثیر می گذارند بلکه نگرانی‎های ضد تروریسم هند را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

هرگونه افزایش تنش بین ایالات متحده و ایران این منافع هند را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. دهلی نو نه تنها در خاورمیانه، بلکه در نقاط دیگر نیز با توجه به تنش های موجود بین ایران و ایالات متحده نگران خواهد بود. نگرانی های عمده آن، امنیت شهروندان آن و همچنین تأثیر احتمالی اقتصادی به ویژه در زمانی که اقتصاد هند تحت فشار است، خواهد بود. دولت هند همچنین نگران از بین رفتن اوضاع افغانستان است همچنین در رابطه با پاکستان نیز برای هند دغدغه ها و چالش هایی وجود دارد که اتفاقات اخیر خاورمیانه و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به این دغدغه ها و چالش ها می افزاید.

دولت هند تلاش می کند تنش های موجود بین ایران و ایالات متحده را کم کند که البته به مرور زمان این کار را خواهد کرد. سفر اخیر این مقامات این کشور به واشنگتن و به دنبال آن سفر مقامات بلند پایه این کشور به ایران و سپس عمان حاکی از همین مساله است.

دولت هند سعی می کند که توازن روابط خود با ایران و ایالات متحده را حفظ کند و خوب می داند تشدید اوضاع به ضرر هند تمام خواهد شد.

دهلی نو سعی بر این دارد به دور از هرگونه نقد و انتقادی رابطه متعادلی با واشنگتن داشته باشد.

روابط هند با آمریکا بدون مشکل نیست اما به هر حال به نظر می رسد ایالات متحده نیز همیشه سعی بر این داشته توازن روابط خود با هند را حفظ کند. با این وجود پیش بینی می شود که ایالات متحده انتظارات خاصی در رابطه با واکنش هند در مورد وضعیت اخیر خاورمیانه داشته باشد اما هند تمایل چندانی برای جنجال کشیدن اوضاع منطقه نخواهد داشت. در سالهای اخیر ، دهلی دریافته است که ایران نسبت نسبت به گذشته کمتر با افغانستان همکاری می کند و تهران نیز در رابطه با پروژه چابهار مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به طور کلی هند با نگرانی عمیقی نسبت به تحولات ارتباطات و تنش های موجود بین ایالات متحده و ایران نگاه می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها