سریال وارش به کارگردانی احمد کاوری به‌زودی روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود

«وارش» در سرزمین «مهاجران»

مجموعه فوق‌لیسانسه‌ها دارد به نقطه پایان نزدیک می‌شود و قرار است بعد از آن سریال «وارش» روانه آنتن شبکه سه سیما شود. این سریال که پیش از این «بهترین سال‌های زندگی ما» نام داشت و بیشتر در شمال کشور تصویربرداری شده، در حال حاضر وارش نام گرفته و به گفته احمد کاوری، کارگردان سریال مراحل فنی آن به پایان رسیده است. بخش‌هایی از سریال تهران قدیم را نشان می‌دهد و به گفته کامبیز دارابی، ‌مجری طرح مجموعه، تصویربرداری علاوه بر شمال در مکان‌هایی مثل شهرک سینمایی نیز بوده است. تصویر کاوری، کارگردان این سریال را احتمالا با بازی در فیلم ارتفاع پست به خاطر دارید؛ او فیلم‌های سینمایی مثل نفوذی و خودزنی را ساخته و سریال‌هایی چون بیدارباش، خواب بلند و دختر گمشده را هم برای تلویزیون کارگردانی کرده است. محمودرضا تخشید، تهیه‌کننده این مجموعه هم در کارنامه‎اش تهیه‌کنندگی آثاری مثل برنامه‌ گفت‌وگوی خانواده و فصل دوم سریال پرستاران را دارد. وارش را جابر قاسمعلی نوشته که پیش از این نگارش فیلم‌های سینمایی چون جای امن، بالاتر از خطر، روانی و تلفن همراه رئیس جمهور را برعهده داشته و همچنین سریال‌هایی مثل راه شب، اگه بابام زنده بود، طلسم‌شدگان، باران عشق، جاده‌های سبز شمالی و... را نگارش کرده است. این سریال اقتباسی است از داستان بلند مهاجران نوشته هاوارد فاست که نوامبر سال 1977 به انتخاب نیویورک تایمز در ردیف کتاب‌های پرفروش قرار گرفت. وارش در 34 قسمت با روایت قصه‌ای پرفراز و نشیب که از دهه 30 آغاز می‌شود و به گفته کارگردان تا دهه 60 می‌رسد، به‌زودی روی آنتن می‌رود. در ادامه با کارگردان و بازیگران این سریال گفت‌وگو کرده‌ و از جزئیات آن پرسیده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۸۰

از «مهاجران» تا «وارش»

هاوارد فاست رمان محبوب و پرفروش مهاجران را درباره زندگی شخصیتی به اسم دان لاوِت، فرزند خانواده‌ای فقیر اهل ایتالیا نوشته است که خانواده‌اش اوایل قرن 20 به آمریکا مهاجرت کردند. شخصیت اصلی این سریال، یک ماهیگیر است که سودای ثروتمند شدن دارد و در این مسیر با اتفاقاتی مواجه می‌شود و سرنوشتش تغییر می‌کند. در قصه این سریال هم می‌توان کدهای مشترکی مثل مهاجرت، ماهیگیری و... با داستان مهاجران یافت اما احتمال تطابق بیشتر آن را باید با دیدن سریال دریافت.

نوای وارش

تیتراژ این سریال را سالار عقیلی خوانده است. این خواننده‌ تا کنون تیتراژهای زیادی از جمله سریال شهریار، برادرجان، معمای شاه،
چرخ فلک و... را برای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی اجرا کرده است. تیتراژخوانی‌های او غالبا میان مخاطبان محبوبیت پیدا می‌کند و برای مدتی هم که شده ترانه‌اش روی زبان‌ها می‌افتد. باید دید این بار آوای عقیلی و ترانه تیتراژ «وارش» چقدر در دل مخاطبان جا باز می‌کند.

یک درام تاریخی عاشقانه

احمد کاوری، کارگردان این سریال در گفت‌وگو با جام‌جم درباره دلایلش برای پذیرش کارگردانی این اثر بیان می‌کند: ابتدا به عنوان یک پیشنهاد به آن نگاه کردم. بعد که فیلمنامه را خواندم، دیدم شرایطی را تعریف می‌کند که از نظر تصویری می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. پشتوانه فیلمنامه، رمان تاثیرگذاری به‌نام مهاجران نوشته فاست است و به همین خاطر از نظر متن و قصه خیالم راحت شد که کاری درخور می‌شود. وقتی وارد فضای کار شدیم، هم آقای تخشید به‌عنوان تهیه‌کننده حساسیت‌های ویژه‌ای داشت و هم مجری طرح سریال، آقای دارابی که سال‌ها در زمینه ساخت آثار سینمایی با یکدیگر همکار بودیم. تلویزیون هم شرایط مناسبی را برای ساخت این سریال
فراهم آورد پس ترغیب شدم این کار را در حد توانم تاثیرگذار پیش ببرم.
از کاوری در مورد اقتباسی بودن فیلمنامه می‌پرسیم و جواب می دهد: سریال
مو به مو شبیه رمان نیست و صرفا آقای جابر قاسمعلی از آن اثر یک اقتباس تلویزیونی کرده‌اند.
مکان‌های فیلمبرداری سریال متنوع بوده است و کاوری در این‌باره می‌گوید: ما تمام استان گیلان را با این سریال سفر کردیم. لاهیجان، لنگرود، سیاهکل، کیاشهر، رودسر، رشت و... . در تهران هم تصویربرداری داشتیم که بخشی از آن در دکور شهرک غزالی بود؛ در مهرشهر کرج هم ضبط داشتیم. کار سخت و پرلوکیشنی بود و چون چهار زمان را تصویر می‌کرد، اقتضایش این بود که جاهای مختلف را به عنوان محل فیلمبرداری داشته باشیم.
سریال یک درام تاریخی عاشقانه و با پس زمینه تحولات اجتماعی است که این کارگردان درباره زمان پخشش عنوان می‌کند: فکر می‌کنم شنبه هفته آینده روی آنتن برود. ماجرای سریال از دهه 30 شروع می‌شود و به ترتیب دهه 40، 50 و دهه 60 را نشان می‌دهد و با پذیرش قطعنامه 598 پایان می‌یابد.
کاوری درباره قصه وارش و شخصیت‌های اصلی آن می‌گوید: قصه درباره دو نوزاد است که از زمان تولد تا میانسالی آنها را نشان می‌دهیم. بیشتر بعد مادرانه شخصیت «وارش» در قصه نقش اساسی دارد. برای همین نمی‌توان گفت یک نقش اصلی از اول تا آخر سریال حاضر است. بقیه شخصیت‌ها حول محور شخصیت‌های این دو برادر هستند. ابتدا نوزاد هستند و بعد در یک‌سالگی، بازیگر خردسال دارند و برای دوران نوجوانی آنها هم از دو بازیگر محلی استان گیلان استفاده کردیم.
به گفته کاوری، شخصیت یارمحمد که خلاصه قصه با نام او شروع شده است، پدر یکی از این بچه‌‍‌هاست که قصه با حضور او شروع می‌شود و علیرضا کمالی نقشش را ایفا می‌کند. ایفاگر نقش ضدقهرمان مقابل او هم بهنام تشکر است. او بیان می‌کند: هیچ کدام از شخصیت‌ها فرعی نیستند؛ به اقتضای قصه وارد می‌شوند و ماجرا را تا جایی پیش می‌برند.
در واقع در چهار پنج قسمت شخصیت اصلی هستند و بعد فرد دیگری اصلی می‌شود. اگر سریال را ببینید شاهد خواهید بود که ساختارش با دیگر آثاری که یک شخصیت از ابتدا تا انتهای آن نقش اصلی است، تفاوت دارد.
سریال چهار زمان را نشان می‌دهد که در دو فصل روایت می‌شود. کودکی و نوجوانی این شخصیت‌ها و قصه آدم‌های اطرافشان، فصل اول و جوانی و میانسالی فصل دوم است. البته می‌شود گفت فصل هم نیست چون سریال به‌صورت پیوسته ادامه دارد.

نوروزی و سلیمانی از وارش گفتند
رحیم نوروزی و کوروش سلیمانی، دو بازیگر دیگر وارش هم پیشتر در گفت‌وگو با ما از حضورشان در این سریال
گفتند.
نوروزی: من به همراه افشین سنگ‌چاپ و بهنام تشکر، گروه سه نفره‌ای را در قصه تشکیل می‌دهیم که به نوعی نقش‌های منفی مجموعه هم هستیم.
این سه نفر باج‌گیری می‌کنند و اهالی هم از آنها می‌ترسند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، فضای قصه در دهه‌های مختلف روایت می‌شود و نقش موسی در فصل سوم کار که در دهه 60 می‌گذرد، پررنگ شده
و به نوعی اصلی می‌شود.
نقش موسی بسیار خاص است و با جرأت می‌گویم که هیچ‌کس جز من نمی‌توانست این نقش را با این کیفیت بازی کند؛ چرا که من فضای لات‌ها و افراد شرور شمال کشور را می‌شناسم و اصطلاحات، اسامی و نوع رفتار آدم‌های کوچه و بازار را دقیق و با جزئیات زندگی کرده‌ام. امیدوارم نقش به خوبی دیده شود، زیرا نسبت به آن ادعا دارم و معتقدم که کارم را به درستی کرده‌ام.
سلیمانی: من نقش وکیلی به نام محسن کیانی را ایفا می‌کنم. این وکیل در مقطعی وارد داستان می‌شود، زیرا مادر خانواده دچار اتهامی شده و وکیل
که آشنایی قبلی با زن داشته، وکالتش را
بر عهده می‌گیرد.
نقش زن را هم الهام طهموری که از جمله بازیگران اصلی مجموعه
است، ایفا می‌کند.
فضای بازی‌ام در دهه 40 می‌گذرد. در این مجموعه با نقش متفاوتی مواجه بودم؛ چراکه فضای بازی‌ام گرچه تماما در شمال کشور بود، اما در مکان‌های مختلف می‌گذشت و من بیش از ده بار این مسیرها را در حال تردد
بودم.
از طرفی نقشم گرچه تنها در سه چهار قسمت حضور دارد، اما شخصیت کاملی است. بازی در نقش محسن کیانی تجربه خوبی برایم شد، آقای کاوری هم رضایت داشتند و امیدوارم در حین پخش به خوبی دیده بشود.

بازیگران که هستند؟
این سریال به صورت بالقوه گروه خوبی از بازیگران را گرد هم آورده است که باید دید در بستر قصه و مقابل دوربین کاوری چگونه ظاهر شده‌اند. علیرضا کمالی، نقش یارمحمد را بازی می‌کند و بهنام تشکر، علیرضا جلالی‌تبار، هدایت هاشمی، برزو ارجمند، امیررضا دلاوری، داریوش کاردان، شهرام قائدی، رحیم نوروزی، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، سهیلا رضوی، حدیثه تهرانی، نیلوفر شهیدی، الهام طهموری، علی سلیمانی، فرخ نعمتی، کوروش سلیمانی، نسرین بابایی، افشین سنگچاپ، آوا دارویت، قربان نجفی، فریبا طالبی، مینا نوروزی، فریده دریامج، سهی بانو ذوالقدر، ساناز سماواتی، وحید شیخ‌زاده، بهراد خرازی، فرج‌ا... گلسفیدی، انوش نصر، کرامت رودساز، حمیدرضا داوری، مهدیه کوهستانی و... از دیگر هنرپیشگان این مجموعه هستند.

روایتی از روزهای «وارش»

یارمحمد برای فرار از گرسنگی و خشکسالی به شمال کشور می‌رود تا شغل ماهیگیری را پیشه کند. او که نمی‌داند ماهیگیری آن منطقه در سلطه گردنکشی به نام تراب است، به دریا می‌زند و مقابل تراب می‌ایستد. وارش، بیوه جواد که سال‌ها تراب در خیال ازدواج با اوست، با دیدن دلاوری یارمحمد دل به او می‌بندد و به تراب جواب رد می‌دهد. تراب نقشه‌ای می‌چیند تا یارمحمد را از سر راه بردارد، اما اتفاقی که هیچ‌کس انتظارش را نمی‌کشد، از راه رسیده و سرنوشت آدم‌ها را به هم
پیوند می‌زند.

امیررضا دلاوری، جاویدِ «وارش»
امیررضا دلاوری، یکی از بازیگران این سریال است که نقش «جاوید» را بازی می‌کند. او به جام‌جم می‌گوید: این شخصیت، یکی از برادرانی است که از کودکی تا بزرگسالی آنها را می‌‎بینیم و اگر بخواهم آن را در دسته‌بندی مثبت و منفی قرار دهیم، از شخصیت‌های مثبت مجموعه است.
از دلاوری درباره ارتباط این نقش با شخصیت یارمحمد می‌پرسیم و پاسخ می‌دهد اگر در این‌باره توضیح دهم قصه لو می‌رود؛ به همین خاطر ترجیح می‌دهم مخاطبان خودشان سریال را دنبال کنند.
این بازیگر پیشتر سابقه نقش‌آفرینی در آثار کاوری مثل فیلم سینمایی «خودزنی» را داشته است و وارش را پنجمین یا ششمین همکاری خود با این کارگردان می‌داند. او در مورد این همکاری بیان می‌کند: همدیگر را می‌شناسیم؛ با نحوه کارگردانی‌شان آشنا هستم و همین کار کردن با ایشان را برایم لذت بخش می‌کند. تمام شخصیت‌هایی که در آثار آقای کاوری بازی کردم، با یکدیگر متفاوت است و این نقش هم با آنها تفاوت دارد.
بازیگر نقش جاوید درباره رضایتش از نتیجه کار و همچنین پیش‌بینی‌اش برای موفقیت سریال در پخش می‌گوید: فیلمنامه درست، شناختم از آقای کاوری و گروه حرفه‌ای بازیگران عناصری است که باعث می‌شود گمان ‌کنم کار خوب از آب درآمده باشد.
دلاوری ادامه می‌دهد: بازیگران چهره زیادی در سریال حضور دارند. حتی برای نقش‌های کوچک هم از بازیگران شناخته‌شده استفاده شده است. با توجه به این عوامل و همچنین آنچه در پشت صحنه و بعد از مرحله صداگذاری و در آنونس می‌بینم؛ فکر می‌کنم کاری شده باشد که مخاطب بپسندد.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها