معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت صادرات غیر نفتی برای کشور اظهار کرد: صادرات غیرنفتی موتور محرکه اقتصاد کشور است و به هیچ عنوان نمی‌توان از امتیازاتش گذشت.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۶۴
قوانین خلق‌الساعه بلای جان صادرات غیرنفتی/خودتحریمی صادرات غیرنفتی را هم زمینگیر کرده است

به گزارش جام جم آنلاین، کیومرث فتح اله کرمانشاهی، معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه گفت: با درنظر گرفته اینکه نفت کالایی سیاسی است و تبعات تکیه به این کالای سیاسی بارها در اقتصاد کشورمان مشاهده شده وقت آن رسیده تا از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم.

کرمانشاهی در ادامه افزود: لذا مدیران ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید مدنظر داشته باشند نفت علاوه براینکه کالایی سیاسی است ذخایرش هم محدود است از این رو لازم است به‌فکر بنیان اقتصاد غیر نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی باشیم.

به گفته وی، برای دستیابی به مهم اصلی‌ترین کار تدوین نقشه راه صحیح و اصولی براساس پتانسیل‌های موجود و نیازهای بازارهای هدف است تا با ایجاد زنجیره‌ای کامل نه تنها از منابع موجود بهینه استفاده کرده؛ بلکه ارزش افزوده بالایی را هم برای اقتصاد متصور باشیم.

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران همچنین تاکید کرد: تدوین نقشه راه دقیق و علمی امتیازی است که می‌توانیم با استفاده از آن مانع از تغییرات مکرر قوانین و ثبات نسبی آنها باشیم، چون ثبات در تجارت یکی از نیازهای اصلی و غیرقابل انکار است.

به اعتقاد وی، نبود ثبات در سیاست‌ها و دستورالعمل‌های تجاری بیش از تحریم به تجارت خارجی ایران خسارت وارد خواهد کرد و برای جبران آن اقتصاد کشورمان هزینه‌ای بالای خواهد پرداخت، چون اگر به دست آوردن یک بازار را سخت بدانیم، حفظ این بازار امری بسیار سخت‌تر خواهد بود.

این عضو اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: طی چندسال اخیر اگرچه مقام معظم‌رهبری شعارهای سال را در این زمینه تعیین و ابلاغ فرموده‌اند اما اراده‌ای ملی برای تحقق آنها مشاهده نشده و هنوز فرهنگ‌سازی، آموزش و بسترسازی مناسبی برای تحقق آن ندیده‌ایم.

کرمانشاهی تاکید کرد: البته اینکه گفته می‌شود صادرات غیرنفتی باید توسعه یابد به این معنی نیست که هرچه داریم یا می‌توانیم صادر کنیم، بلکه ابتدا باید با بررسی‌ بازارهای هدف و تعیین نیازهای واقعی آن بازارها کالایی متناسب با خواسته‌های همان بازار تولید و برای صادرات آماده کنیم. اینگونه نه تنها رونق تولید بلکه اشتغال‌پایدار داخل مرزهای ایران ایجاد خواهد شد.

به گفته وی مرتبط کردن مشکلات فعلی صادرات کالاهای غیرنفتی به تحریم‌ها در واقع پاک‌کردن صورت مسئله است، چون بسیاری از موانع ناشی از تحریم‌های داخلی خودمان است و سود‌جویی یا رانتخواری برخی مدیران عامل چنین شرایطی شده است.

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: مرتبط کردن همه مشکلات به تحریم‌ها و همچنین دل خوش‌کردن به دستاوردهای برجامی باعث شده تا صادرات غیرنفتی ایران علی‌رغم تمام پتانسیل‌های موجود در جایگاه شایسته‌ای قرار نداشته باشد.

کرمانشاهی به خبرنگار ما گفت: اجرای طرح آمایش سرزمین می‌تواند دستاوردهای بالایی در خروج ایران از اقتصاد تک محصولی داشته باشد به این دلیل که می‌توانیم بررسی کنیم که در هر نقطه از کشورمان چه پتانسیل‌هایی داریم و چطور می‌توانیم آن را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی ضمن اشاره به بازارهای اطراف ایران تصریح کرد: بازار هدفی معادل 400 میلیون نفر اطراف ایران واقع شده که اتفاقا اغلب دولت‌های حاکم براین بازارها ارتباطات سیاسی دقیقی و قابل اعتمادی با کشورمان دارند، اما همانطور که قبلا اشاره شد نبود برنامه استراتژیک و مدون دربخش صادرات غیرنفتی باعث شده تا از این پتانسیل گسترده استفاده صحیح نداشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: عدم حضور با ثبات کالاهای ایرانی در بازارهای یاد شده و همچنین نبود برنامه حضور در این بازار به صورت بلند مدت می‌تواند آسیب‌هایی در تجارت خارجی ایران ایجاد کند که برای جبران آن ممکن است فرصت لازم را نداشته باشیم، به این دلیل که رقبا با استفاده از ثبات قوانین ملی خودشان به سرعت در بازار مورد نظر خودشان را تثبیت می‌کنند.

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است چنین شرایطی باعث شده تا تجار و بازرگانان واقعی از میدان خارج شده باشند و یکسری بازرگان یکبارمصرف جایشان را گرفته باشد که تنها به منافع شخصی متناسب با شرایط موجود فکر می‌کنند.

وی تاکید کرد: این بازرگانان یکبار مصرف همانطور که به فکر منافع شخصی خودشان در بازارهای خارجی هستند به نوعی زمینه بروز خسارت‌های جبران ناپذیری برای کالاهای ایرانی خارج از مرزها فراهم می‌کنند و می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری برای صادرات غیرنفتی کشورمان ایجاد کنند.

کرمانشاهی با اشاره به بازنگری در قانون تجارت به خبرنگار ما گفت: این قانون 90 ساله درواقع قانون مادر است و اگر بدون مشورت با کارشناسان و اهل فن مورد بازنگری قرار گیرد بدون تردید باعث بروز مشکلات عمده‌تری خواهد شد و دستاوردی برای ایران نخواهد داشت.

به اعتقاد وی با درنظر گرفتن ثبات قوانین بین المللی و تغییرات مداوم قوانین داخلی ایران درصورت بازنگری در قانون تجارت فعلی تجار و بازرگانان ایرانی درگیر حاشیه‌هایی می‌شود که اصولا آنها را از انجام امور تجاری خود دور می‌کند نه اینکه فعالیت آنها تسهیل کرده باشد.

وی درپایان تاکید کرد: اصولا برخورد با تجارت بین المللی به صورت سلیقه‌ای و بی‌توجهی به نیازهای توسعه آن قطعا دستاوردی برای اقتصاد ایران ندارند و نمی‌توانیم امیدوارم باشیم از اقتصاد تک محصولی فعلی فاصله بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها