در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
فارغ از پیشینه حاجی میرزایی و سابقه کاری او که حالا در سایتهای خبری بازنشر میشود مدیریت وزارت آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی بسیار پرچالش است و عمری کوتاه دارد. علیاصغر فانی اولین وزیر دولت روحانی بود، پس از او محمد بطحایی سرپرست این وزارتخانه شد تا جایش را به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی بدهد. پس از خداحافظی دانش آشتیانی این بار محمد بطحایی بهعنوان وزیر بر کرسی این وزارتخانه نشست تا چند ماه پیش که با استعفای پر سر و صدایش از این وزارتخانه رفت و جایش را به جواد حسینی سرپرست تازه داد. حالا با قبول وزارت محسن حاجیمیرزایی میتوان متوجه شد با گذشت شش سال از ریاست جمهوری حسن روحانی او شش وزیر و سرپرست را به وزارت آموزش و پرورش فرستاده است آنهم با عمر مدیریتی کمتر از یکسال! نگاهی به سابقه کاری گزینه پیشنهادی دولت هم دوباره موافقان و مخالفانش را به صف کرده است. خیلیها معتقدند پیشینه کاری جواد حسینی به عنوان سرپرست این وزارتخانه خیلی مرتبطتر از پیشینه گزینه پیشنهادی دولت است و موافقان از گذشته کاری محسن حاجیمیرزایی با عنوان «انقلاب در نهضت سوادآموزی» یاد میکنند. در این میان برای عدهای این انتخاب آنقدر غیرقابلباور بوده است که حالا برای توجیه آن بهدنبال دلایلی بیرون از حوزه تواناییهای مدیریتی فرد پیشنهادی میگردند. یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس در این رابطه به جامجم میگوید، برخی از گزینههای پیشنهادی برای رای نیاوردن معرفی میشوند، به این دلیل که مجلس برای رای به فرد پیشنهادی بعدی در فشار قرار بگیرد و راحتتر رای بدهد! او حتی از مرسوم بودن این رویه توسط دولتمردان حرف میزند. محمود صادقی، نماینده مردم تهران و دیگر عضو کمیسیون آموزش یکی از دیگر از نمایندگانی است که این انتخاب را «غیرقابلفهم» خوانده و خواستار پاسخگویی رئیسجمهور برای معرفی این گزینه شده است. او در صفحه شخصیاش در توییتر نوشته: «دیروز در کمیسیون آموزش گفتم جواد حسینی همه شاخصهای مطلوب برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را داشت؛ روحانی باید بهصورت شفاف توضیح دهد چرا او را کنار گذاشت؟! عدول روحانی از گزینهای که عمرش را در آموزش و پرورش طی کرده و دارای ظرفیت و انگیزهای بالا و برنامه عملیاتی برای توسعه آموزش و پرورش بود به گزینهای که هیچ تجربه قابل اعتنایی در آموزش و پرورش ندارد، غیرقابل فهم و غیرقابل قبول است.» جدا از شبکههای اجتماعی که اظهارنظرها در آن به صورت صریحتری عنوان میشود در همین فاصله کوتاه رسانههای رسمی کشور هم سعی کردهاند موافقان و مخالفانی از دل مسؤولان برای گزینه پیشنهادی بیابند. در حالی که بسیاری جواد حسینی، سرپرست فعلی را گزینه بهتری برای تصدی پست وزارت میدانند، خود او اما انتخاب محسن حاجیمیرزایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مفید میداند. جواد حسینی در این رابطه گفته است: «هرچند ایشان در شش سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش بهصورت مستقیم حضور نداشتند اما تجربه ایشان به عنوان دبیر هیات دولت تجربهای مفید بوده و در این مدت در بطن مشکلات بودهاند. معتقدیم وزیری که میخواهد در آموزش و پرورش خدمت کند علاوه بر اینکه باید از آموزش و پرورش شناخت کافی داشته باشد باید ظرفیتهای دیگر دولت را نیز بداند و این مزیتی است که میتواند به ارتقای وضعیت نظام تعلیم و تربیت در کشور کمک کند.» در حالی که برخی نمایندگان معتقدند حاجیحسینی «بهراحتی رای میآورد» عدهای دیگر معتقدند باید از همین حالا منتظر معرفی گزینه بعدی دولت باشیم، این طیف گسترده از گمانهزنیها نشان میدهد فقط پایان روز کاری
12 شهریور در بهارستان است که مشخص میکند نام چهارمین وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی محسنحاجی میرزایی است یا نه.
محسن حاجیمیرزایی کیست؟
محسن حاجیمیرزایی، متولد ۱۳۳۸ و اهل قم است. او دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد جامعهشناسی از دانشگاه آزاد است. حاجیمیرزایی از سال ۱۳۹۲، دبیر هیات دولت بوده است و در سوابق کاریاش رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف، رئیس مرکز ملی بهرهوری ایران، مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیسجمهور، دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشانهای دولتی دفتر رئیسجمهور، معاون بررسیهای دفتر هیات دولت نهاد ریاستجمهوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام، معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سوادآموزی در سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۸ و مدیر استانهای آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سوادآموزی دیده میشود. از دیگر سوابق آموزشی وی میتوان به مواردی چون مشارکت در تولید بیش از صد عنوان کتابهای کمک آموزشی ویژه بزرگسالان در دوران مدیریت در سازمان نهضت سوادآموزی، کمک به کاهش بازماندگی از تحصیل لازمالتعلیمها، توسعه آموزش مدام و طرحهای خواندن با خانواده در جهت تثبیت و بهرهمندی بیشتر نوسوادان از مهارت سواد اشاره کرد. البته که او عضویت در مجامع، شوراها و کارگروههای تخصصی از قبیل شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، شورای مرکزی نهضت سوادآموزی، کمیسیون تدوین برنامه پنج ساله دوم و سوم وزارت آموزش و پرورش، شورای مشورتی بهرهوری
زیر مجموعه کارگروه تحول اقتصادی، شورای مشاوران دیوان محاسبات کشور، دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشانهای دولتی، شورای عالی اداری، رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو کمیسیون سبک زندگی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه کاری خود دارد.
برنامه به جای آرمان
علیرضا سلیمی / عضو کمیسیون آموزش مجلس
فارغ از اینکه چه کسی برای پست وزارت آموزش و پرورش انتخاب میشود باید به اولویتهای کاری وزیر بعدی اشاره کنیم. به اعتقاد من اولویت اول در وزارت آموزش و پرورش بحث منابع انسانی است. باید ببینیم فرد معرفی شده برنامهاش در رابطه با سند تحول چیست. اصلا برنامهای دارد یا میخواهد شعار درمانی کند! بحث رتبهبندی معلمان هم از آن دست مواردی است که حالا سالهای سال است روی زمین مانده و فقط در این میان وعدههایی در این رابطه داده شده که به آنها عمل نشده است. تولید محتوای درسی از دیگر اولویتهای آموزش و پرورش است. موردی که میتوان گفت در این رابطه آموزش و پرورش به یک کما رفته است. مورد دیگر که خیلی هم تبعیض آمیز است تعدد مدارس است. این تبعیض از مدارس اشرافی تا مدارس کپری گسترده است. فارغ از این تبعیض تعدد بالای آن هم خیلی عجیب است؛ اینکه ما در حال حاضر 24 نوع مدرسه داریم را نمیتوانیم در جای دیگری ببینیم. کارکرد وزارت آموزش و پرورش در برهههایی از زمان در این سالها به دفتر یک حزب تقلیل پیدا کرده بود. وزیر بعدی نباید اجازه بدهد وزارت آموزش و پرورش وارد بازیهای سیاسی شود. افت کیفی تحصیلی، پیروی از الگوهای غربی و زیرساختهای آموزش از دیگر اولویتهای وزارت آموزش و پرورش است. نکته دیگر در اینباره این است که اغلب دوستانی که بهعنوان وزیر در این پست خدمت میکردند در جلساتشان با مجلس شورای اسلامی حرف از آرمانهای آموزشی میزدند در حالی که ما در آموزش و پرورش نیازی به آرمان نداریم و برنامه میخواهیم.
پرداخت مطالبات فرهنگیان
حمایت میرزاده
سخنگوی کمیسیون آموزش
پرداخت مطالبات فرهنگیان باید اولین اولویت وزیر آینده آموزش و پرورش باشد. به اندازه کافی صحبتهای کلی زده شده و راجع به سند تحول نیز بحث شده و تنها مسالهای که باید به صورت عملیاتی انجام شود، پرداخت مطالبات فرهنگیان است. اگر وزیر جدید آموزش و پرورش نتواند مطالبات فرهنگیان را بپردازد، اصلا نباید سِمَت وزارت را بپذیرد و هرکسی که رئیسجمهور انتخاب کرد اولین شرط او باید این باشد که مطالبات فرهنگیان پرداخت شود. به عنوان کسی که 35 سال در دستگاه آموزش و پرورش هستم و از صفر تا صد آن باخبرم، معتقدم وزیر جدید آموزش و پرورش باید به رئیسجمهور بگوید دستور پرداخت حدود ده هزار میلیارد تومان مطالبات را صادر کنید و در مرحله بعد بنده وزیر آموزش و پرورش شوم. در غیر این صورت اگر این فرد وزیر آموزش و پرورش شد، غرق در پرداخت مطالبات فرهنگیان خواهد شد و هیچ کاری هم نمیتواند انجام دهد.
آموزش رایگان را دنبال کند
حسن نوروزی
نماینده مجلس
حاجی میرزایی در هیأت دولت حضور دارد و در گذشته هم ارتباط مستمر و ممتدی با وزارت آموزش و پرورش داشته است، بنابراین معتقدم جایگاهی دارد که مجلس نسبت به آن نگران نیست و میتواند رای بیاورد. ما دنبال وزیری هستیم که اصل قانون اساسی را مبنی بر آموزش و پرورش رایگان دنبال کند. وزیر آموزش و پرورش باید مراکز غیر انتفاعی قارچگونه و غیر قابل کنترل را مدیریت کند. آموزش و پرورش باید به معلمان و دانشآموزان توجه داشته باشد. تا شروع سال تحصیلی چند روز بیشتر نمانده در حالی که صد هزار معلم کم داریم و باید هرچه زودتر قانونی را که نسبت به حقالتدریسیها و در اختیار گرفتن نهضتیها به تصویب رساندیم بدون شرط و شروطی اجرایی کنند. معلمانی در نهضت سوادآموزی وجود دارند که سابقه ۱۵ سال کار دارند. این افراد آموزش دیده هستند. وزیر آینده باید به این مسائل که گفته شد دقت داشته باشد.
میثم اسماعیلی
جامعه
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه