هشتمین سوگواره عاشورایی پوستر و عکس هیأت‌ها با پویش «نذر نشان هیأت» همراه می‌شود

تصویر سوگ برابر ملودی‌ غربی

فارغ از حس و حال روحانی مردم در روزهای ماه محرم و صفر، از این زمان باید به عنوان فرصتی برای هنر عمومی هم بهره برد. مگر سراغ داریم فضاهایی را به مانند هیئات مذهبی که بتوانند تا این حد مشارکت عمومی را تجربه کنند؟ فرصت فعالیت هیأت‌ها در این روزها، فرصتی هنری هم هست؛ هم آیین‌های پیگیری‌شده در این هیأت‌ها هنر محض‌اند و هم متعلقات هنری که حالا بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آیند از جمله پوسترها و نشان‌ها و عکس‌ها. از همین رو، سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت که حالا به هشتمین دوره خود رسیده، فهم درستی است از این فرصت. این سوگواره که دیروز نشست خبری هشتمین دوره‌اش برپا شد، این بار هم با پویشی که از سال گذشته آغاز شد همراه خواهد بود؛ پویش «نذر نشان هیأت». در نشست خبری این سوگواره، جزئیات برگزاری آن تشریح شده است. صبح دیروز، مجتمع فرهنگی سرچشمه از کسانی میزبانی می‌کرد که کنجکاو بودند بدانند اهالی سوگواره‌های عاشورایی برای امسال چه برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند. رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، حجت‌الاسلام رنجبر دبیر سوگواره عاشورایی پوستر هیأت و حجت‌الاسلام عباسی دبیر سوگواره عاشورایی عکس هیأت هم آمده بودند تا به پرسش‌ها پاسخ بدهند.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۷۱

ماجرای برعکس خواننده‌ها و مداح‌ها
رحیم آبفروش در ابتدای این نشست دست روی نکته درستی گذاشت. او گفت: «اگر امروز این ضعف را داریم که از سبک‌ها و ملودی‌های غربی تقلید می‌شود باید آن را اصلاح و جبران کنیم، مانند قدیم که خوانندگان از سبک‌های مداحی گرته‌برداری می‌کردند.»
اشاره او ما را یاد خواننده‌هایی می‌اندازد که در دهه 80 وارد موسیقی پاپ شدند و معروف بودند به این‌که لحن و رنگ و بوی مداحی را وارد این موسیقی کرده‌اند. حالا ماجرا برعکس شده و این مداح‌ها هستند که نگاه‌شان به ملودی‌های موسیقی پاپ است.
لباس نو برای سوگواره
حالا برسیم به خود ماجرای این سوگواره. ابتدا از این بگوییم که هشتمین دوره این سوگواره چه برنامه‌های جدیدی دارد:
جایزه اعلان هیأت: برای نخستین بار برای اعلان هیأت هم جایزه در نظر گرفته شده تا زحمت هنرمند هیأتی هم دیده شود، چون کاری که او می‌کند، مردمی‌ترین هنر در انقلاب اسلامی است.
احیای بخش عکس اربعین: امسال بخش تک عکس و مجموعه عکس توسعه یافته و در بخش جنبی، عکس اربعین را هم اضافه شده. سال‌های گذشته سوگواره عکس اربعین حذف شده بود چون همه سازمان‌ها و نهادها مشغول پرداختن به آن بودند اما چون بدون برنامه و تداوم بود، دوباره آن بخش احیا شده است.
بخش «هیأت و خدمات اجتماعی»: بخش ویژه‌ای به سوگواره عکس افزوده شده که «هیأت و خدمات اجتماعی» نام دارد، اتفاقی که چندسالی است رقم خورده، مانند حضور هیأت‌ها در زلزله کرمانشاه، بحران آب آبادان و سیل گلستان و لرستان و خوزستان.
بخش «تبلیغات در فضای محیطی و مجازی»: «فاطمیه، عیدانه و هفتگی»، سه بخش سوگواره پوستر خواهد بود. آن‌طور که آبفروش گفته جلسات شادیانه هیأت شایسته است که به‌درستی انعکاس پیدا کند تا تصویر ناموزونی از هیأت منعکس نشود. او در این بین از بخش ویژه‌ای هم با عنوان «تبلیغات در فضای محیطی و مجازی» خبر داده است.
کتاب «نشان هیأت»: آبفروش درباره فراخوان نشان هیأت گفته که کتاب نشان‌های صنعتی و تجاری داشتیم، اما برای هیأت، کتاب نشان نداشتیم. در نخستین فراخوان همه نشان‌های هیأت را جمع‌آوری کردیم و حاصل آن (اعم از نشان اصلی و نشان اصلاح شده) در قالب کتاب نشان هیأت منتشر خواهد شد. ما فراخوان نشان را سه سال یک بار در نظر گرفته بودیم و امسال پس از گذشت سه سال، فراخوان دوم را منتشر خواهیم کرد تا نشان‌هایی که طی این مدت تولید شده یا دیده نشده است، جمع شود و یک بخش هم پویش «نذر نشان» و طراحی یک نشان برای یک هیأت (که نیاز به نشان دارد) توسط یک هنرمند است.
بخش «نشان هیأت» چه می‌کند؟
برای توضیح درباره بخش «نشان هیأت» حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر پشت تریبون قرار گرفت. او درباره بخش اصلی نشان هیأت گفت: در این بخش صرف طراحی کافی نیست، بلکه آن هیأت باید نشان را برای خودش انتخاب کرده باشد، اما در بخش جنبی، صرف طراحی کافی است. به برندگان بخش اصلی ۳، ۲ و یک میلیون تومان به سه رتبه نخست اهدا می‌شود، به آن سه هیأت هم هرکدام یک میلیون تومان اهدا می‌شود. در بخش جنبی هم به سه نفر هرکدام یک میلیون تومان اهدا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها