فرمول‌ ثابت موفقیت سریال‌ها چیست؟

از موفق‌ها که حرف می زنیم از چه حرف می زنیم؟

در بعضی از نوروزها نقطه قوت برنامه‌های سال جدید سریال‌ها هستند اما در کنارش در برخی سال‌ها شاهد سریال‌هایی هستیم که هیچ کدام چنگی به دل نمی‌زنند. برای مثال سال 93 نمونه ای از نوروز سریال‌های دیدنی سیماست اما همین امسال شاهد سریال‌هایی هستیم که نسبت به گذشته افت داشته‌اند. سریال‌های امسال تلویزیون اگرچه باز هم به طور نسبی مخاطبان را با خود همراه کرد اما بیشتر از این مجموعه‌ها، برنامه‌های ترکیبی بودند که شب‌های عید، دورهمی‌های خانوادگی را شادتر و مفرح تر کردند. در این گزارش نگاهی داریم به سریال‌های پربیننده نوروز در سال‌های اخیر تا ببینیم چرا این آثار نسبت به سال‌های پیش کمتر توفیق یافتند. شاید اگر بخواهیم یکی از موفق ترین سال‌های تلویزیون در عرصه مجموعه‌های نمایشی نوروزی را نام ببریم می توان به سال 93 اشاره کرد که سریال‌های «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم، «خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر‌هادی، «روزهای بد به در» به کارگردانی سعید آقاخانی و همچنین «ما فرشته نیستیم» به کارگردانی فلورا سام از شبکه پنج روی آنتن رفت که در زیر می توان به ویژگی‌های این آثار اشاره کرد.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۶۸

1. فیلمنامه‌ها: یکی از دلایلی که باعث شد در سال 93 سریال‌های تلویزیونی به چشم بیایند فیلمنامه‌های متنوعی از کارگردانان تلویزیون بود که باعث شد سریال‌های طنز در فضاهای مختلفی به تصویر کشیده شوند. پایتخت و ماجراهای زوج نقی و هما و همچنین داستان‌های ارسطو و بابا پنجعلی از یک طرف و موقعیت‌های امین حیایی و علاقه او به زنی که از طبقه ای متفاوت با اوست و اتفاقا در زندگی واقعی همسرش است در سریالی دیگر و همچنین خلق موقعیت‌های کمدی در فیلمنامه سعید آقاخانی با استفاده از محبوبیت هومن برق نورد در سریال‌هایی مثل «دزد و پلیس» و «دودکش» و همچنین همراه کردنش با بیژن بنفشه خواه با‌گریم بامزه‌ای که داشت از جمله المان‌هایی است که در فیلمنامه‌های این سریال‌ها به کار رفته بود و با یک مقایسه می توان گفت امسال سریال‌ها کمتر از فیلمنامه‌های قوی و پرمایه بهره مند بودند تا موقعیت‌های جدیدتر و پرکشش تری را برای مخاطب عرضه کنند.
2. تجربه سپردن کار به موفق‌ها: در این سال یکی از دلایل پربیننده شدن آثار استفاده از کارگردانانی بود که پیش از این موفقیت خود را اثبات کرده بودند. تیم «پایتخت» یعنی عواملی چون سیروس مقدم کارگردان، الهام غفوری تهیه کننده، محسن تنابنده نویسنده و بازیگر و دیگر بازیگران این سریال تا آن زمان دو فصل از این مجموعه را به تولید و پخش رسانده بودند و در نوروز 93 همان تیم فصل سوم این مجموعه را ساخت که با تکرار موفقیت‌های قبلی مواجه شد.

در این سال یکی از دلایل پربینده شدن آثار استفاده از افرادی بود که خود را اثبات کرده بودند. تیم «پایتخت» یعنی عواملی چون سیروس مقدم، محسن تنابنده
و دیگر بازیگران این سریال مثال این رویکرد هستند

همچنین منوچهر‌هادی پیش از ساخت «خوب، بد، زشت» سریال رمضانی «خداحافظ بچه» را سال 91 روی آنتن برده بود که با استقبال مخاطبان در زمان خودش مواجه شد. سعید آقاخانی نیز قبل از «روزهای بد به در» چندین سریال دیگر از قبیل «دزد و پلیس» و «خروس» ساخته بود که به نوعی می توان گفت نبض مخاطب در دستانش بود. فلورا سام نیز قبل از «ما فرشته نیستیم» سریال «باغ سرهنگ» را در شبکه پنج داشت که اتفاقا آن هم جزو پربیننده‌ها بود و بارها بازپخش داشت.
3. حضور سینمایی‌ها در تلویزیون: اگرچه حضور بازیگران سینما در تلویزیون همیشه موفق نیست اما می تواند یکی از دلایل جذب مخاطب باشد. حضور امین حیایی در سریال «خوب، بد، زشت» در شبکه دو در آن سال هم از جمله این جذابیت‌ها بود که نقشی
لات گونه داشت.
4. حضور طنزپردازانی مثل هومن برق نورد و بیژن بنفشه خواه در مدلی شبیه به کار «روزهای بد به در» و با کارگردانی هنرمندی چون سعید آقاخانی اگرچه چندان منحصر به فرد نبود اما موقعیت‌هایی کمدی را رقم زد که توانست مردم را در شب‌های نوروز بخنداند. نکته ای که شاید این روزها کمتر به آن توجه می شود و باید دید یک بازیگر طنز تا چه حد قابلیت دارد که خود را تکرار نکند. مثلا همان سال بهاره رهنما در سریال «خوب، بد، زشت» بازی کرد و امسال هم در سریال شبکه پنج حضور داشت و یا حضور بازیگرانی مثل علی صادقی در شبکه یک، مهران غفوریان و یوسف تیموری در شبکه سه نتوانست یک اتفاق جدید را رقم بزند.
5. مساله مهم‌تر اما شاید نبود برنامه‌های ترکیبی در تلویزیون در آن سال‌ها باشد که هنوز نه «خندوانه»‌ای بود و نه «عصر جدید» و نه اجرای افرادی مثل گلزار در تلویزیون و مردم چاره ای نداشتند جز این که به تماشای سریال‌های نوروزی بنشینند. طی این سال‌ها اما برنامه‌های ترکیبی زیادی در تلویزیون متولد شدند که تنها با یک مجری توانسته‌اند مردم را ساعتی پای قاب جادویی بنشانند و مسحور خود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها