تا حالا درباره واژه اعتیاد دیجیتال چیزی شنیدید؟ در این مطلب می‌گوییم که معتادان دیجیتال چه کسانی هستند و چطور باید از شر این اعتیاد خلاص شوند.
کد خبر: ۱۲۱۸۲۰۵
ترفند‌هایی برای ترک اعتیاد دیجیتال!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران از زمان ورود گوشی‌ های هوشمند به زندگی ما کمتر از ۱۰ سال می‌گذرد. اما باز هم آن‌ها امروز به یکی از ضروریات زندگی روزانه مان تبدیل شده اند. طوری که بسیاری از ما اولین کاری که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهیم چک کردن گوشی‌های تلفن است.

آن اوایل برخی‌ها معتقد بودند که با آمدن تلفن‌های همراه هوشمند، اوقات فراغت بیشتری برای آدم‌ها فراهم می‌شود و با این شرایط حال آن‌ها بهتر خواهد شد. اما حالا شرایط فرق می‌کند. چون تمام جوامعی که استفاده از تلفن همراه در آن‌ها گسترش یافته است با پدیده‌ای مواجه هستند که به آن اعتیاد دیجیتال می‌گویند. البته تعجب نکنید. چون قبل از این، یک کارشناس این موضوع را پیش بینی کرده بود. «تریستان هریس»، کارشناس طراحی گوگل چند وقت پیش گفته بود که گوشی‌های هوشمند طوری ساخته شده‌اند که اعتیادآور باشند!

اعتیاد دیجیتال چه نشانه‌هایی دارد؟

چک کردن مداوم مطالب در شبکه‌های اجتماعی و به روز رسانی آن‌ها یا چک کردن پروفایل سایر افراد برای بیش از دو ساعت در روز از مصادیق اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی است. اما اعتیاد دیجیتال نشانه‌های دیگری هم دارد. اگر به این ۱۰ نکته گرفتار هستید شما هم یک معتاد دیجیتال هستید.

۱- اگر پس از بیدار شدن، اول گوشی تان را چک می‌کنید
۲-اگر وقتی گوشی همراه تان نیست احساس تنهاییمی‌کنید
۴-اگر گوشی تلفن تان اولویت اول را دارد
۵- اگر احوال پرسی از طریق شبکه‌های اجتماعی را به احوال پرسی حضوری ترجیح می‌دهید
۶-اگر زمان استفاده از تلفن همراه به تدریج افزایش می‌یابد
۷-اگر از هر فرصتی برای چک کردن تلفن تان استفاده می‌کنید
۸-اگر موقع غذا خوردن تلفن تان همراهتان است
۹-اگر علاقه دارید خیلی سریع به پیام‌ها پاسخ دهید
۱۰- اگر موقع خوابیدن گوشی را با خود به رختخواب می‌برید

سم زدایی دیجیتال

نشانه‌های اعتیاد دیجیتال را گفتیم و فقط مانده راه خلاص شدن از آن را بگوییم. خب اول از همه این که عادت‌های بد در طول زمان ایجاد شده اند و اصلا انتظار نداشته باشید که یک شبه برطرف شوند. پس دستورالعمل‌های زیر را بخوانید و این نکات را به حافظه تان بسپاریدتا بالاخره از دام تکنولوژی رها شوید.

برای استفاده از گوشی محدودیت بگذارید

برنامه‌ای برای خودتان تنظیم و بر اساس آن میزان استفاده از گوشی و شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنید. مثلا تا یک ساعت بعد از بیدار شدن، از گوشی‌تان استفاده نکنید. یا زمان صرف غذا گوشی تان را خاموش کنید. ین که چه مقدار از زمان را بدون گوشی سپریکنید خیلی مهم نیست. مهم این است که به برنامه زمانی تان وفادار بمانید.

در خواندن و پاسخ دادن به پیام‌ها تاخیر بیندازید

مطمئن باشید که اصلا لازم نیست به همه پیام ها، فورا جواب بدهید. یک یا دو زمان خاص و کوتاه در روز برای بررسی پیام‌ها و ایمیل هایتان در نظر بگیرید و خارج از آن، سراغ پیام‌ها نروید. یادتان باشد که نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کنید تا با هر پیام دچار وسوسه نشوید.

برای گوشی جایگزین پیدا کنید

اگر فکر خواهید کرد که استفاده از گوشی همراه برای شما نوعی آرامش ایجاد می‌کند، به راه‌های جایگزین دیگری برای آرامش فکر کنید. اگر به دلیل خستگی یا نگرانی سراغ گوشی می‌روید، بهتر است که روش‌های مراقبه و تن آرامی و تمرکز و ذهن آگاهی را تمرین کنید که به شما کمک می‌کنند که ارتباط بهتری با بدن و دنیای اطرافتان برقرار کنید.

روزانه چند ساعت گوشی هوشمند و شبکه اینترنت تان را کاملاً خاموش کنید.

آخر هفته‌ها گوشی تان را خاموش کنید.

هر از گاهی، به مدت چند روز، از دنیای مجازی به طور کامل منفک شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها