مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با جام‌جم

توقیف نفت ایران بی‌سابقه است

در ارتباط با اقدام انگلیس در توقیف محموله نفتی کشورمان با محمدعلی خطیبی، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت‌وگو کرده‌ایم. او اقدام دولت انگلیس را بی‌سابقه و مغایر قوانین بین‌المللی می‌داند.
کد خبر: ۱۲۱۵۶۷۸

آیا توقیف نفتکش ایران به بهانه تحریم اقدامی قانونی است؟
تحریم‌ها انواع مختلفی دارد که بخشی از آن از سوی کشورهای مختلف وضع شده‌ و بعضی نیز از سوی سازمان ملل و مجامع بین‌المللی است و حالت بین‌المللی دارد. توقیف نفتکش ایرانی به دلیل آنچه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اعلام شده صورت گرفته است. اما قطعا یک کشور نمی‌تواند به بهانه قانون تحریمی که وضع کرده اقدام به توقیف کشتی کند. حتی در این زمینه اگر تحریم‌های سازمان ملل هم وجود داشت باز قانونی بودن توقیف محل تردید است، چرا که کشتی‌ها برای حرکت در آبراه‌های بین‌المللی آزاد هستند. توقیف محموله نفتی ایران در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی مدتی است جار و جنجال زیادی درباره امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی راه‌انداخته‌اند و می‌بینیم به فاصله چند روز و برخلاف ادعاهایشان اقدام به توقیف کشتی ایران می‌کنند.
آیا در سال‌های 90 تا 92 که در وزارت نفت مسؤولیت داشتید چنین اتفاقی یعنی توقیف کشتی سابقه داشته است؟
به این شکل که ناوی یک کشتی را توقیف کند به یاد ندارم. صرفا در بعضی مواقع ممکن بود در بنادر و اسکله‌ها مشکلاتی برای یک کشتی به‌وجود بیاید و بعد حل شود.
نظر شما در مورد اخباری که در مورد مسیر عبور کشتی به دلیل دور زدن تحریم‌ها منتشر شده چیست؟
کشتی‌هایی که به طرف مدیترانه می‌روند دو راه دارند؛ یا از کانال سوئز عبور می‌کنند یا این‌که برخی کشتی‌هایی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از این طریق عبور کنند مجبور به دورزدن دماغه امید نیک می‌شوند.
در هر صورت این نفتکش ایرانی به هر طریقی که رفته باشد دچار تخلف نشده، چرا که اینها آبراه‌های بین‌المللی است و منعی برای عبور کشتی وجود ندارد.
اینگونه اقدامات و ورود نیروهای نظامی به عرشه یک کشتی مرسوم نیست و دقیقا نقض مقررات کشتیرانی بوده است، این اقدام می‌تواند امنیت کشتیرانی را در دنیا به خطر انداخته و ممکن است موجب اقدامات متقابل شود.
آیا استفاده از نفتکش‌های خارجی مرسوم است؟
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجهز است، تعداد زیادی کشتی چه در زمینه حمل کالا و چه نفتکش در مالکیت خودمان است، اما طبیعتا این تعداد نفتکش جوابگوی تمام حجم صادرات ما نیست و به همین دلیل تعدادی نفتکش نیز اجاره می‌کنیم.
در عین حال باید تاکید کنم که ایران دومین ناوگان بزرگ نفتکش منطقه را در اختیار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها