کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

باید و نبایدهای انتظار مهدویت

یک کارشناس مهدویت می گوید برای القای کامل مفهوم مهدویت در جامعه باید تلاش هایی چند وجهی و هدف گرا انجام داد. او خارج شدن از محوریت اهداف مهدویت را از عوامل انحطاط و گمراهی جامعه می داند.
کد خبر: ۱۲۱۴۱۵۵
باید و نبایدهای انتظار مهدویت

حسن شمس کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: یکی از مواردی که در رابطه با ارزش های اسلامی نادیده گرفته شده و اتفاقا حساسیت بسیار زیادی هم دارد به مسئله مهدویت برمی گردد. جامعه ما نیازمند درک بیشتری از مسئله مهدویت است و باید در اینباره روشن گری های بیشتری صورت بگیرد.

شمس عنوان کرد: منتظر واقعی مکتب مهدویت عزمی راسخ دارد و در برابر کژی هایی که قصد کمرنگ جلوه دادن و یا انکار ظهور را دارند می ایستد. دعا کردن مسئله بسیار مهمی در مکتب مهدویت است. با استمرار دعا کردن می توان به حفظ مسیر و منحرف شدن از آن امیدوار بود.

این کارشناس علوم قرآنی گفت: مسیر درست در راه مهدویت و مهیا کردن مقدمات ظهور یعنی استمرار دعا و جلوگیری از جریان های فکری متضاد با مکتب مهدویت. آمادگی برای ظهور امام زمان علیه‎السلام یکی از قدرتمندترین بنیادهای فکری جهت نیل به لحظه ظهور است.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی برای ظهور یعنی اینکه با تطهیر از تمامی کژی ها و سیاهی ها به تکامل انسانی نزدیک شویم. دعا کردن باعث می شود ذهن الهی انسان همواره متمایل به فرج آن حضرت باشد ؛ در واقع یک منتظر واقعی کسی است که در مکتب مهدویت همواره دعا می کند.

شمس با تاکید بر مسئله «انتقال فرهنگ مهدویت» گفت: این مفهوم بدان معناست که نسل های جدید ممکن است با مسئله ظهور ناآشنا باشند بنابراین شرایط ایجاب می کند تا فلسفه مهدویت به این نسل منتقل شود تا فرهنگ ظهور و مهدویت نیز به نسل جدید نیز خود را وارد کند.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: ما اکنون می دانیم فرهنگ مهدویت بیشتر از آنکه به آینده معلوم باشد به حال کنونی افراد مربوط است. بدون داشتن پیش زمینه دینی نمی توان آینده را ساخت بنابراین فقط باید به زمان حال فکر کرد. تا زمانی که فرهنگ مهدویت به نسل جدید منتقل نشده نباید در اندیشه آینده باشیم. همه چیز از همین اکنون باید آغاز شود.

وی بیان داشت: اکنون چقدر به ترتیب فرزندان در مکتب مهدویت بها داده می شود؟ همانقدر که مسائل آموزشی و تحصیلی اهمیت داده می‌شود به مسئله حساس و مهم مهدویت نیز ارزشی قائل هستیم؟ بازنگری جزئی در بخشی از برنامه های تحصیلی یک لزوم است. ما در برنامه های تحصیلی چقدر مکتب مهدویت را گنجانده ایم؟ آیا چیزی که اکنون وجود دارد کافی است؟

شمس افزود: شیعه بودنِ یک فرد در زمانِ ما، در گرو اعتقاد و التزام به امامت امام زمان علیه السلام است. این اصل بدیهی است و نمی‎توان آن را به هیچ روشی انکار و تکذیب کرد. انکار مسئله ظهور ، انکار شیعه است. نمی توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد.

وی در ادامه گفت: حیات برتری که در جامعۀ مهدوی به مردم وعده داده شده را می توانیم در ابعاد گسترده تری به مردم نشان بدهیم. نکته بسیار مهم این است که باید زمینه سازان ظهور را تربیت کنیم، همان‎هایی که حیات برتر را به نسل نو نشان می دهند.

شمس اذعان داشت: در مکتب مهدویت شاخص سازی ایده آل های جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فردی که از حیات طیبه آگاهی پیدا کند و زندگی را آمیخته با هدفی والا مشاهده کند قطعا تمایل بیشتری به سمت مکتب مهدویت خواهد داشت. تبلیغ مهدویت و باید و نبایدهای آن یکی از ارکان اساسی نظام اسلامی ماست و باید نگرشی جدید به آن داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها