انتظار برای مهدویت راهی برای زندگی هدفمند است. اهمیت این مبحث آنچنان مهم است که برای آن می توان وظایف متعددی را تعریف کرد. این وظایف چیست و جامعه منتظر چه باید بکند؟ در این میان آسیب هایی نیز وجود دارد که دوری از آنها جز وظایف دیگر منتظران موعود به شمار می رود.
کد خبر: ۱۲۱۳۹۸۹
وظایف منتظران مهدویت در عصر حاضر

به گزارش جام جم آنلاین ، مهدویت در پیش روی انسان راهی قرار می دهد که مشخص و واضح است. در این راه باید طبق اصول پیش رفت تا انحراف از راه به وجود نیاید. وظایف متعددی در این رابطه وجود دارد.

سوال بسیار مهم سال های اخیر این بوده که در زمان غیبت وظایف منتظران چیست و چه کارهایی باید انجام بدهند و البته از چه کارهایی باید دوری کنند. در این رابطه نظرات مختلفی وجود دارد و مباحث زیادی در این رابطه حتی به رشته تحریر و کتاب درآمده است. یکی از مسائلی که به خصوص در سال های اخیر بر روی آن تاکید شده پرهیز از سطحی نگری در این رابطه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در این رابطه گفت: «مفاهیم مهدویت یک اندیشه بسیار عمیق، وسیع و رفیع است، اما برخی از علاقمندان به خاطر نداشتن تخصص لازم در حوزه‌ معارف مهدوی مطالبی را انعکاس می‌دهند که نمی‌تواند صحیح باشد.»

وی افزود:‌« برخی افراد برداشت‌های ظاهری و سطحی از برخی روایات مهدوی دارند به عنوان مثال می‌گویند امام مهدی(عج) وقتی ظهور می‌کنند جنگ و خونریزی به راه می‌اندازند و مردم کشته می‌شوند. در حالی که این افراد بدون داشتن علم رجال و علم درایه که برای شناختن سند و متن حدیث نیاز است چنین برداشتی را انجام می‌دهند و بلافاصله آن را به جامعه منتظر انتقال می‌دهند.»

بر اساس گفته وی دوای درد جامعه منتظران مراجعه به متخصصین فن و مطالعه است.

همانطور که از صحبت های این کارشناس دینی برمی آید غیرمستقیم متوجه این موضوع می شویم که در روند انتظار برای مهدویت نباید به اعتقادات عامیانه و بدون سند اهمیت داد و این یکی از وظایف انتظار است.

از سویی دیگر آگاهی ها و هشدارهایی هم در رابطه با مهدویت وجود دارد که در دسته وظایف اصلی انتظار به شمار می روند.

خطرات و دروغ ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین راستگو نیز در این رابطه در گفت و گویی که با ایسنا انجام داده بود تاکید کرد: «چندین آسیب متوجه مساله مهدویت است. اولین آسیب از سمت دشمنان اسلام است. دشمنان برای این‌که مهدویت و امامت در دنیا پخش نشود دست به هر توطئه‌ای می‌زنند از جمله این توطئه‌ها معرفی افرادی است که به دروغ خود را امام زمان معرفی می‌کنند و در راستای این‌ کار از افراد ساده‌لوح استفاده می‌کنند و بعد از مدتی آنها را رها کرده و به دنبال افراد دیگری می‌روند.»

وی افزود: «آسیب دوم متوجه خانواده‌ها است، خانواده‌ها به لباس،‌ دکتر، مدرسه، تفریح، اقتصاد و تمامی مسائل زندگی اهمیت می‌دهند و برای بهتر شدن زندگی با کارشناس صحبت می‌کنند. چگونه است که وقتی نوبت به اعتقادات و پایه‌های اساسی اندیشه و فکر فرزندانشان می‌رسد نه آنقدر وقت می‌گذارند و نه هزینه‌ای می‌کنند و فقط به این اکتفا می‌کنند که دعا کنند.»

5 وظیفه اصلی

در رابطه با مبحث انتظار مباحث متعددی وجود دارد اما از میان این مباحث می توان به پنج مورد توجه ویژه داشت. این پنج مورد چه چیزهایی هستند؟

1 - معرفت و شناخت امام زمان (عج)

2 - الگو پذیری از رهبر و مقتدای خود

3 - همواره به یاد حضرت بودن

4- تلاش برای حفظ ایمان در زمان غیبت

5 - زمینه‌سازی برای ظهور.

ضامن سلامت فکری و عملی فرد در جامعه

انتظار فرج، به معنای امید به آینده روشن و تحقّق ارزش‌ها و خوبی‌ها است. چنین نگاهی، به انسان، شور و نشاط و حرکت می‌دهد؛ به گونه‌ای که هم در پی اصلاح خود اقدام می‌کند و هم محیط خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. منتظر، ساکت و ساکن نمی‌ماند، بلکه کارها و تلاش‌های خود را برای زمینه‌سازی در راستای تحقّق ظهور انجام می‌دهد. چنین فردی‌ در جامعه، نه تنها خود را از انحرافات اعتقادی و عملی به دور نگه می دارد؛ بلکه سعی در ساختن و اصلاح کردن جامعه نیز دارد. بنابراین، انتظار، نه تنها یک عمل فردی که یک کار جمعی و تشکیلاتی است که به طور مداوم، جامعه و افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند ضامن سلامت فکری و عملی فرد و جامعه باشد.

«انتظار فرج» یعنی:

ـ معرفت امام معصوم و عادل و پیشوای فضیلت؛

ـ ایمان به امامت رهبری الهی و عدالت‌پیشه؛

ـ عشق به عدالت و ارزشهای انسانی؛

ـ امید به آینده‌ای روشن و نویدبخش؛

ـ تلاش برای برقراری حکومتی عدل پیشه و عدل گستر؛

ـ رعایت موازین و قوانین دینی و اخلاقی؛

ـ داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت پذیری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها